90 درصد حجم صادرات در عراق و افغانستان

صادرات ۷۰۰ میلیون دلاری استان یزد در سال گذشته

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان یزد از رشد صادرات غیرنفتی یزد در بین سایر استانها خبر داد و گفت: پارسال بیش از ۲۴ هزار اظهارنامه از گمرک یزد صادر شد که رشد ۱۵ درصدی را نسبت به سال ۹۲ نشان می دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز محمود امانت با بیان اینکه البته صادرات استان با وجود مشکلات متعدد بر سر راه خود به چنین رشدی دست یافته اظهار داشت: سال هاست بسیاری از فعالین امور اقتصادی در یزد معتقدند بزرگترین مشکل پیش روی صادرات استان عدم تنوع سازی بازارهای هدف است چراکه یزد با وجود پتانسیل های غنی و جایگاه مطلوب در زمینۀ تولید صادرات محور در صورت حمایت دولت می تواند با رفع این مشکلات، به راحتی سهم بیشتری از بازار جهانی را از آن خود کن

وی ادامه داد: طبق آمارهای منتشر شده در چند سال اخیر، استان یزد به بیش از ۵۰ کشور جهان کالاهای خود را صادر می کند اما واقعیت امر این است که بیش از ۹۰ درصد صادرات استان تنها به دو بازار عراق و افغانستان محدود می شود که این خود تهدیدی بزرگ در این زمینه برای استان به حساب می آید.

امانت عنوان کرد: در حال حاضر تنوع سازی برای استان از ضروریات محسوب می شود و ما در تلاشیم با انجام تحقیقات بازار و بهره گیری از مولفه هایی همچون نوع و استانداردهای تولید، کشورهای هدفمان را شناسایی کنیم که البته این تحقیقات هزینۀ بالایی را طلب می کند و حمایت دولت، اتاق بازرگانی و دیگر نهادهای مربوطه در این راه برای ما می تواند بسیار راه گشا باشد.

وی با اشاره به جایگاه مطلوب استان یزد در میان ۱۰ استان صنعتی ایران اذعان داشت: خوشبختانه یزد بر اساس آمارهای منتشر شده در ۱۰ سال گذشته، با توجه به ظرفیت های غنی و رو به رشد در زمینه تولید صادرات محور پیشرفت های چشمگیری داشته است.

امانت همچنین با بیان اینکه یزد تنها استانی است که بیش از ۹۸.۲ درصد از صنعت آن به بخش خصوصی تعلق دارد، گفت: ۹۰ درصد از صادرات غیر نفتی کشور تحت پوشش ۱۰ استان قرار گرفته است که در این میان استان یزد در رده هشتم قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد: در ۱۰ سال گذشته نرخ رشد صادرات استان نزدیک به ۲۸ درصد بوده که امیدواریم با تنوع سازی و حمایت بخش دولتی از صادرات بتوانیم با کسب سهم بیشتری از بازار، جایگاه بهتری را در کشور از آن خود کنیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان یزد با بیان اینکه باوجود تحریم های اعمال شده علیه ایران در چند سال اخیر، استان یزد بیش از ۲۰۵ قلم کالا را به بیش از ۵۷ کشور دنیا صادر کرده است، عنوان کرد: طبق آمارها مجموع صادرات استان یزد در سال ۹۳ با بیش از ۲۰۵ قلم کالا بر مبنای تعرفه گمرکی، حدود ۷۰۰ میلیون دلار بوده است که حدود ۵۴۰ میلیون دلار از گمرک استان و بقیه از دیگر گمرکات کشور صورت گرفته است و این رقم نسبت به سال ۹۲ رشد هشت درصدی را نشان می دهد.

امانت اضافه کرد: همچنین در سال گذشته بیش از ۲۴ هزار و۵۰۰ اظهارنامه از گمرک استان صادر شده است که نسبت به سال ۹۲ این رقم نیز ۱۵ درصد افزایش داشته است.

به گفته وی، کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، هلند، ترکیه، سوریه، هند، ترکمنستان، امارات متحده عربی به ترتیب اصلی ترین کشورهای هدف استان یزد در زمینه صادرات کالا به شمار می آیند و کاشی و سرامیک، پسته و مغز پسته، شیشه ساختمانی، میلگرد، انواع نایلون های کشاورزی، هیدرو کربن، انواع کابل های مخابراتی، مولیبدن و فرومولیبدن نیز از عمده اقلام صادراتی به آنها است.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: بیشترین سهم از صادرات استان را کاشی و سرامیک با بیش از ۴۰ درصد و پس از آن پسته و مغز پسته با ۱۰درصد به خود اختصاص داده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان یزد در بخش دیگری از این گفتگو وجود تحریم ها را در حال حاضر یکی از موانع اصلی پیش روی صنعت دانست و بیان داشت: این روزها صادرات کشور روزهای دشواری را پشت سر می گذارد، صادرکنندگان برای انتقال ارز با مشکلات بسیاری مواجه هستند زیرا این ارز باید از چند کانال عبور کند تا به ایران بیاید و تبدیل به ریال شود که در این راه هزینه ها نیز کسر می شود.

وی عنوان کرد: رقیب اصلی ما در منطقه در حوزه صادرات، دو کشور عربستان و ترکیه است که با توجه به توان بالای استان در این زمینه ما به راحتی می توانیم با این کشورها رقابت کنیم اما متاسفانه در سالهای اخیر وجود برخی مشکلات سبب شد به بسیاری از اهدافمان نرسیم.

بخش نظردهی بسته شده است..