طی گفتگویی

احتمال انفجار قیمت مسکن در آینده ای نه چندان دور

متاسفانه آمارها حکایت از آن دارد که حداکثر سالانه 500 هزار واحد مسکونی ساخته می شود یعنی انباشت سالانه یک و نیم میلیون واحد مسکونی را در بخش مسکن شاهد هستیم و انباشت تقاضای مسکن به صورت فاجعه بار ادامه پیدا کرده است که به احتمال زیاد در آینده ای نه چندان دور شاهد انفجار قیمت مسکن با توجه به کاهش عرض...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمقداد همتی در گفت وگو با «شفاف» در خصوص عملکرد دولت یازدهم در حوزه اقتصاد طی دو سال گذشته اظهارداشت: دولت یک روال کلی در این دو سال داشته است که با هزینه افزایش بیکاری و کاهش تولید و بحث رشد اقتصادی تورم را نگه داشته است.
 
به گفته وی، بر اساس علم اقتصاد یا باید رشد اقتصادی همراه با کمی تورم، یا اشتغالزایی همراه با تورم و یا افزایش نقدینگی برای به حرکت درآوردن بخش تولید همراه با تورم داشت اما اگر بخواهیم تورم را طوری کنترل کنیم که افزایش خاصی نداشته باشد، از آن طرف تولید متوقف و کاهش پیدا می کند. از همین رو ما در حوزه مسکن، کشاورزی و صنعت و خدمات شاهد این رکود اقتصادی هستیم و اقتصاددان نیز همگی به این موضوع اذعان کرده اند.
 
این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: افزایش نقدینگی در کشور نیز در جهت تولید نبوده است به طوری که با افزایش شدید نقدینگی رو به رو بوده ایم و در این دو سال گذشته به اندازه ی چهارسال دولت قبل افزایش نقدینگی داشتیم اما این افزایش نقدینگی ها اکثر قریب به اتفاق در بخش جاری کشور و نه در بخش عمرانی و تولیدی هزینه شده است.
 
همتی با تاکید بر اینکه ما شاهد یک رکود سنگین اقتصادی در کشور هستیم، افزود: از سوی دیگر دولت همه چیز را در بحث اقتصاد منوط به مسئله مذاکرات هسته ای کرده است که اصلا معلوم نیست به نتیجه برسد یا نرسد.
 
وی با اشاره به مسئله مسکن و مشکلات ناشی از آن عنوان کرد: در حال حاضر مسکن نیز در یک رکود سنگین قرار دارد و یکی از دلایل اصلی آن بحث برنامه های دولت است که هنوز هیچ کدام شامل مسکن اجتماعی، مسکن حمایتی، احیای بافت فرسوده و مسائلی از این دست که طی این دو سال گذشته دولت مدام از سوی دولت مطرح شده، به مرحله اجرا در نیامده است.
 
این اقتصاددان با بیان اینکه دولت در بخش مسکن علاوه بر اینکه هیچ دستاوردی نداشته بلکه رکود را هم تشدید کرده است، گفت: به طوری که بحث آمار پروانه های ساخت به اضافه ی اجرایی نشدن آن حکایت از این ماجرا دارد. در قبال آنکه با توجه به سیاست های ابلاغی افزایش جمعیت سالانه باید دو میلیون واحد مسکونی ساخته شود که متاسفانه آمارها حکایت از آن دارد که حداکثر سالانه تنها ۵۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته می شود یعنی انباشت سالانه یک و نیم میلیون واحد مسکونی را در بخش مسکن شاهد هستیم و انباشت تقاضای مسکن به صورت فاجعه بار ادامه پیدا کرده است که به احتمال زیاد در آینده ای نه چندان دور شاهد انفجار قیمت مسکن با توجه به کاهش عرضه خواهیم بود.
 
همتی در خصوص عملکرد دولت در زمینه اقتصاد کلان نیز اظهار کرد: بحث اصلی در اقتصاد کلان بیکاری است یعنی یک اشتغالزایی سنگین باید در سطح جامعه داشته باشیم تا چرخ اقتصاد بگردد؛ از سوی دیگر اشتغالزاترین حوزه ها هم بخش مسکن و کشاورزی است که در حال حاضر ما در بحث کشاورزی به دلیل سیاست های موجود و واردات بی رویه مواد غذایی به ویژه   کالاهای استراتژیک بخش کشاورزی تقریبا در حال وابستگی به خارج از کشور هستیم و آن اشتغالزایی لازم را با صنایع و تجهیزات وابسته اش نداریم.
 
وی افزود: در بخش صنعت نیز اگر سری به شهرک های صنعتی بزنید خواهید دید که قطعا ما یک رکود سنگین اقتصادی در این بخش نیز خواهیم داشت که اگر دولت در بخش اقتصاد کلان یک فکر اساسی نکند متاسفانه شرایط خیلی وخیمی را در سال آینده تجربه خواهیم کرد.
 
این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به وضعیت دولت در حوزه نفت و پتروشیمی نیز بیان داشت: بحث نفت یک بحث جدایی نسبت به بخش های دیگر اقتصاد کلان است و می توان با مدل های ویژه اقتصادی به اهداف خود در این حوزه دست پیدا کنیم.  در شرایطی که بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان در کشور داریم، به راحتی با مدل های تامین منابع مالی می توانیم شروع به ساخت پتروپالایش ها و پالایشگاه های ویژه ای کنیم که قابلیت تبدیل نفت خام به فراورده هایی با افزوده بالاتر را دارند.
 
همتی ادامه داد: متاسفانه دولت در این زمینه هم آن اهتمام لازم را برای استفاده از بخش خصوصی و مردمی کردن اقتصاد در حوزه نفت یا همان بحث شعار آوردن نفت سر سفره های مردم را نداشته است و از طرفی در طرح هایی مانند پالایشگاه خلیج فارس را که در بحث تبدیل میعانات گازی به بنزین می توانست نقش بسیار خوبی را ایفا کند به کندی در حال انجام است. و از سوی دیگر در بخش نفت برای تبدیل نفت خام به مواد با ارجحیت بالاتر وضعیت خوبی ندارد.
 
وی معتقد است که اگر دولت می خواهد مشکل اقتصاد را حل کند باید تمرکزش را بر بحث اقتصاد معیشت مردم بگذارد؛ اقتصاد معیشت مردم هم از یک طرف بحث سرپناه آنان است و از سوی دیگر بحث غذایی شان که در بحث سرپناه باید به عرضه انبوه مسکن روی آورد و ساخت سالانه دو میلیون واحد مسکونی را در دستور کار قرار دهد تا هم وضعیت مسکن مردم بهبود پیدا کند و هم وضعیت اشتغال تا حدودی بهتر شود.
 
این اقتصاددان تصریح کرد: از سوی دیگر بحث امنیت غذایی و کشاورزی مطرح است که یک سری کالاهای استراتژیک غذایی داریم که دولت باید تمام هم و غمش را بگذارد و این ها را در داخل کشور تولید کند، که به طور قطع اگر این مسائل را رعایت کنیم به راحتی می توانیم حتی با وجود تحریم ها اقتصاد خود را شکوفا کرده و چرخ کند اقتصاد کشور را به گردش در آوریم.

بخش نظردهی بسته شده است..