زشت و زیبای تزیینات جدید شهر یزد

ظاهر و زیبایی سطح شهر، تأثیر زیادی بر روحیه شهروندان می گذارد. اخیراً در شهر یزد نیز شاهد قرار دادن مجسمه ها، تندیس ها و تزئیناتی در سطح شهر توسط مسئولین هستیم؛ امّا نظر برخی از شهروندان در خصوص اِلِمان های شهری و مجسمه هایی که جدیداً در سطح شهر ایجاد شده اند؛ مثبت نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از یزدانه بی‌معنا بودن مجسمه هایی همچون مجسمه های تخم مرغی شکل در میدان فرهنگ، مجسمه پرنده های با رنگ آمیزی کیفیت پائین در میدان شهدای محراب، مجسمه های سروی شکل میدان ایثار و… مواردی است که تبدیل به بحث داغ رسانه های مجازی شده است. برخی شهروندان نیز تندیس اشخاصی همچون شهید پاکنژاد و یا تصاویر افرادی مثل آذریزدی را کم‌شباهت به چهره واقعی آنها می دانند.
اما اگر گذرتان به شهرهای اطراف استان یزد افتاده باشد، تندیس ها و اشعار مفاخر هر شهر را که تابلوهای خاصّی به آن اختصاص داده شده است خواهید دید. در حالیکه در شهر یزد، شاعران یزدی همچون ریاضی یزدی زیاد شناخته شده نبوده و گهگاهی اشعار شاعران بر روی پارچه هایی با کیفیت پائین نوشته شده و در سطح شهر نصب می شوند.
امّا چه کسی عهده دار طرح ها و اِلِمان های شهری است و چه برنامه هایی به منظور ارتقاء کیفیت اِلِمان های شهری در نظر گرفته شده است؟

خبرنگار روزنامه بشارت نو به منظور نظرخواهی و پاسخ به مسائلی همچون دلیل نارضایتی برخی از شهروندان از برخی اِلِمان های شهر یزد، سراغ مدیر عامل سازمان رفاهی تفریحی شهرداری یزد و اعضای کمیسیون خدمات شهری شورای شهر یزد رفت. مشروح گفتگوها را در ادامه می خوانیم:

طرح ها در جشنواره انتخاب شد

مسعود تاج آبی، مدیر عامل سازمان رفاهی تفریحی شهرداری یزد با اشاره به نصب ۱۴ طرح در سطح شهر از طرح های جشنواره اِلِمان های نوروزی می گوید: جشنواره پیشواز از بهار در ۲۷ دی ماه سال گذشته و با مجوز هیأت مدیره شروع شد. فراخوان جشنواره به صورت کشوری و به روشهای مختلف برای جوامع هنری با جمعیت آماری ۲هزار هنرمند اطلاع رسانی شد. حدود ۳۸۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. طرح ها با حضور داوران رضا قره باقی، فخرالدین کاکاوند و علیرضا فاضلی در سطح کشوری و داوران خالصی و محمود کشفی پور که توسط انجمن هنرهای تجسمی یزد معرفی شدند، داوری شد. در پایان ۱۵ طرح اصلی و ۲۰ طرح رزرو با رأی اکثریت پذیرفته شد که خوشبختانه ۷۵ درصد طرح های پذیرفته شده توسط هنرمندان یزدی انجام شده بود.

این مسئول ادامه می دهد: کارهای حجمی و اِلِمان های ایجاد شده در سطح شهر گاهی به شکل ماندگار همچون اِلِمان های ایجاد شده در میادین و گاهی نیز به صورت موقت انجام می شود. برخی کارهای حجمی در مناسبت های خاصی مثل نوروز ایجاد می شود. امکان گرفتن طرح هایی از شهر های دیگر و پرداخت هزینه وجود داشت اما به منظور استفاده از پتانسیل های هنرمندان یزدی، فراخوان گرفتن طرح ها در سطح استان یزد داده شد.

تاج آبی یکی از مشکلاتی که در جشنواره اِلِمان های نوروزی وجود داشته را کم بودن زمان می داند و می گوید: فقط یک ماه برای اجرایی کردن طرح ها فرصت بود. در این جشنواره مسئولین در شهرداری از طرح های ارسال شده بازدید کردند اما هیچگونه دخالتی در انتخاب طرح ها نداشتند. باید توجه داشت که کار فراخوان کاری جدید است و شاید موجب شود همه شهروندان طرح ها را نپذیرند و سلایق متفاوت دلیل نپسندیدن طرح ها باشد؛ اما این جشنواره باعث ایجاد همدلی و همگرایی بین شهرداری و حوزه هنری شد.

مدیر عامل سازمان رفاهی تفریحی شهرداری یزد در خصوص برخی طرح ها که مورد پسند برخی شهروندان واقع نشده است؛ می گوید: برخی اِلِمان ها مثل مجسمه های تخم مرغ شکل کار سازمان رفاهی و تفریحی شهرداری نبوده است. اما اینکه شهروندان برخی طرح ها را بی معنا می دانند، طرح های اجرا شده در واقع طرح های پذیرفته شده در فراخوان بوده است؛ اما کاستی هایی در اجرای طرح ها و ساخت مجسمه ها وجود داشت که موجب شده برخی طرح ها به شکل طرح اصلی در نیاید و حتی یکی از مجسمه ها به دلیل خوب ساخته نشدن توسط پیمانکار پذیرفته نشد.

۲۰ سال است در یزد فعالیتی در حیطه اِلِمان های شهری انجام نشده

وحیدرضا خباززاده، عضو کمیسیون خدمات شهری شورای شهر پیرامون کاستی های موجود در اِلِمان های شهری یزد می گوید: از گذشته تا به حال در زمینه های مختلف کاستی هایی وجود داشته است. بیش از ۲۰ سال است که در شهر یزد فعالیتی در حیطه اِلِمان های شهری انجام نشده و اخیراً فعالیت ها در زمینه تزئینات سطح شهر شروع شده است؛ لذا این کاستی ها نتیجه مدت زمان کوتاه فعالیت مسئولین در حوزه زیباسازی شهر است. اگر شهر یزد را با دیگر شهرها مقایسه کنیم در شهرهای دیگر گاهی شاهد وجود میادینی با قدمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال و یا پارک هایی با اِلِمان هایی زیبا خواهیم بود در صورتی که در شهر یزد به غیر از بافت قدیمی شهر که قدمت بالایی داشته و هر بنا می تواند به عنوان اِلِمان در نظر گرفته شود، در بافت جدید فعالیتی در خصوص اِلِمان های شهری انجام نشده است.

وی ادامه می دهد: در چند سال گذشته با توجه به نظر شورای شهر، برنامه های مختلفی همچون برپایی همایش هایی با دعوت از هنرمندان فعال در حوزه های مختلف، اجرا شده است. با توجه به اینکه تزئینات شکل گرفته در سطح هر شهر، نمادی از تفکر و هنرمندان آن شهر است، باید به هنرمندان کشور، استان، نقاشان، طراحان، مجسمه سازان، گرافیست‌ها و … فرصت و زمان داد تا در حوزه طراحی اِلِمان های شهری پرورش یابند.

وی اِلِمان هایی که جدیداً در سطح شهر نصب شده است را یک شروع دوباره می داند و ادامه می دهد: اقدامات جدید در حیطه زیباسازی شهر، شروع کار است که در دولت جدید و با فعالیت های شورای شهر یزد و شهردار یزد شکل گرفته است. باید به طراحان و مجسمه سازان یزدی اجازه دهیم مطرح شوند و از پتانسیل های آنها استفاده کرد.

عضو شورای شهر یزد دلیل نارضایتی برخی شهروندان از اِلِمان های موجود در سطح شهر را اینگونه عنوان می کند: امکان اینکه تعداد معدودی از اِلِمان های شهر مورد پسند شهروندان قرار نگیرد وجود دارد و این موضوع به سلایق افراد بستگی دارد. اما باید به طراحان و مسئولین رفاهی و تفریحی شهرداری فرصت داد.

خباززاده اِلِمان های شهر را نیازمند نقدهای سازنده می داند و ادامه می دهد: اگرچه انتقادهای سازنده موجب پیشرفت هرچه بیشتر فعالیت های مسئولین رفاهی و تفریحی شهرداری می شود اما باید دقت نظر داشت که با این انتقادها، زحمات مسئولین رفاهی نادیده گرفته نشود.

عضو کمیسیون خدمات شهری شورای شهر یزد در خصوص راهکار بالاتر رفتن کیفیت اِلِمان ها در سطح شهر بیان می کند: باید به هنرمندان یزدی فعال در موضوعاتی همچون مجسمه سازی و نقاشی بیشتر اعتماد کرد و در واقع هنرمندان باید پاسخگوی اذهان عمومی باشند نه افرادی که طرح ها را اجرا می کنند. اعضای شهر تعداد اِلِمان های شهری مورد نیاز را عنوان می کند، مسئولین در شهرداری نیز اجرای طرح و پرداخت هزینه ها را برعهده دارد. به نظر من بحث اِلِمان های شهری یک بحث فرهنگی اجتماعی است و ما باید به دانشجویان و طراحان اعتماد کنیم و اجازه فعالیت در فضایی آرام را به آنها بدهیم تا بتوانند خودشان را ارتقاء دهند و طرح های بهتری ارائه دهند و نظر مردم را بیشتر تأمین کنند.

در ابتدای راه زیباسازی شهر قرار داریم

سپنتا نیکنام، عضو شورای شهر یزد نیز در گفتگو با خبرنگار بشارت نو پیرامون فعالیت های مربوط به زیباسازی سطح شهر می گوید: قبل از نوروز سازمان رفاهی تفریحی شهرداری یزد دو همایش برگزار کرد. یکی از همایش های برگزار شده همایش پیشواز از بهار بود و برنامه ساخت اِلِمان های نوروزی توسط معاونت خدمات شهری انجام شد.

وی در ارتباط با انتقاد و ایرادهایی که توسط شهروندان نسبت به المان های سطح شهر، مطرح شده است؛ می گوید: به نظر بنده اگر با دیدی وسیع تر به فعالیت های مربوط به ساخت اِلِمان ها بنگریم، شاهد خواهیم بود که در شروع کار زیباسازی شهر و استفاده از اِلِمان ها قرار گرفته ایم. به عنوان مثال در صنعت خودرو سازی در ابتدا ماشین ژیان ساخته شد و شروع حرکت خودرو سازی بود. اگر الان به ماشین ژیان نگاه کنیم شاید مسخره به نظر بیاید اما باید کم کم از یک حرکتی شروع می‌شد تا بتوان پیشرفت کرد و به ماشین هایی که در حال حاضر ساخته می شود رسید. در شهر یزد قبلاً موضوع اِلِمان وجود نداشت اما در حال حاضر حرکت ساخت اِلِمان های شهری شروع شده است. مسلّماًَ املای نانوشته غلط ندارد اما وقتی بنویسیم غلط هم پیدا می شود. در شروع فعالیت ساخت اِلِمان ها نیز شاید ایرادهایی داشته باشد اما تأکید بنده بر این است که طوری رفتار نشود که جلوی اینگونه فعالیت ها گرفته شود.

عضو کمیسیون خدمات شهری شورای شهر یزد ادامه می دهد: متأسفانه برخی از افراد در بحث ساخت اِلِمان های شهری به گونه ای انتقاد می کنند که با مخالفین اقدامات ساخت اِلِمان ها همسو می شوند.

وی در پاسخ به سؤال شهروندان در مورد دلیل انتخاب هریک از اِلِمان ها می گوید: در زمینه طراحی اِلِمان ها از متخصصین انتخابی این حوزه توسط مدیر عامل سازمان رفاهی و تفریحی شهرداری، دعوت شده است. لذا اگر شهروندان سؤالی مربوط به دلیل انتخاب اِلِمان ها دارند باید از این هنرمندان و متخصصین پرسیده شود. در مجموع نباید ساخت اِلِمان های شهری را زیر سؤال برد، اما اِلِمان های موجود در سطح شهر، چه زشت و چه زیبا انتخاب شده توسط اساتید و داوران در حوزه هنر و هنرمندان بوده است.

بخش نظردهی بسته شده است..