گزارشی از کشتارگاه سنتی مهریز

معضلات زیست محیطی کشتارگاه سنتی مهریز

کشتارگاه‌های سنتی یکی از مشکلات مشترک اغلب شهرهای کشور است و اگر چه سابقه تلاش‌ برای تعطیلی آنها به قریب یک دهه برمی گردد، اما هنوز کشتارگاه‌های سنتی زیادی در شهرها مشغول ذبح دام هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از یزدانه کشتارگاه سنتی شهرستان مهریز یکی از کشتارگاه‌های پر کار در استان به شمار می‌رود چرا که تقریبا نیمی‌از گوشت استان بویژه گوشت مورد نیاز شهرستان یزد در این کشتارگاه تهیه می‌شود.

معضلات زیست محیطی کشتارگاه سنتی مهریز
یکی از شهروندان مهریزی در تماس با روزنامه همشهری با ادعای فعالیت کشتارگاه سنتی مهریز در یک فضای غیربهداشتی، گفت: اطراف کشتارگاه انبوهی از کود حیوانی جمع شده و ورودی کشتارگاه نیز همیشه محل پرسه سگ‌های ولگرد است.
«زینب زارع زاده» ادامه داد: کشتار دام در کشتارگاه مهریز به نظر اصلا بهداشتی نیست و معلوم نیست که ناظران اداره کل دامپزشکی استان چطور بر عملکرد این کشتارگاه نظارت دارند.
وی افزود: علاوه بر آلودگی‌های کشتار دام و ضایعاتی که موجب جمع شدن حیوانات ولگرد شده است، شاهد انباشت نخاله‌های ساختمانی در مجاورت این کشتارگاه هستیم، به نحوی که انواع آلودگی را در این محل می‎‎توان نظاره‎‎گر بود. به گفته وی، صاحبان صنایع مستقر در شهرک صنعتی مهریز، نخاله‌های صنعتی خود از جمله سنگ‌های ساختمانی و… را در این محل دفع می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه تاریخ مصرف کشتارگاه سنتی مهریز خیلی وقت است که به اتمام رسیده، از مسئولان خواست با نظارت دقیق‎تر و با تلاش بیشتری برای تعطیلی این کشتارگاه اقدام کنند، هر‌چند برخی عوامل همواره مانع از تعطیلی این کشتارگاه شده است.
یکی دیگر از شهروندان مهریزی هم با اشاره به نگهداری دام در محوطه کشتارگاه، گفت: دیوارهای کشتارگاه سنتی مهریز کوتاه و در حال تخریب است و تفاوتی با نگهداری دام در کنار خیابان ندارد.
«ابراهیم زارع بیدکی» با اشاره به اینکه ساختمان کشتارگاه سنتی مهریز بسیار فرسوده است، اعلام کرد: حتی تابلوی معرفی این کشتارگاه که در ورودی شهرستان مهریز قرار گرفته، در مقابل آفتاب رنگ باخته است و این نشان از قدمت ساختمان و فرسودگی آن دارد.
وی با اشاره به اینکه کشتارگاه ابتدای جاده دسترسی به شهرک صنعتی مهریز قرار دارد، افزود: بوی تعفن ناشی از نگهداری و انباشت کود در کنار کشتارگاه، بسیار آزاردهنده و برای فعالان شهرک صنعتی نیز مشکل آفرین شده است.

تامین ۴۰ درصد گوشت استان از کشتارگاه مهریز
مدیر کل دامپزشکی استان یزد در این باره گفت: ۴۰‌درصد از گوشت مورد نیاز استان بویژه شهرستان یزد در کشتارگاه سنتی مهریز تامین می‌شود بنابراین با اینکه فعالیت این کشتارگاه را تایید نمی‌کنیم، به اجبار با فعالیت آن موافقت کرده‎‎ایم.
«علی اکبر حدادزاده» ادامه داد: کشتارگاه سنتی مهریز مجوز دارد، اما با وجود تصمیم دولت مبنی بر تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی، تاکنون موفق به تعطیلی این کشتارگاه نشده‌‌ایم، البته مسئولان فنی دامپزشکی بر کشتار دام در این کشتارگاه نظارت دارند و ناظران شرعی نیز در زمان کشتار در کشتارگاه حضور دارند.
وی افزود: جمع‎‎آوری کود در حاشیه کشتارگاه به منظور فرآوری آن انجام می‌شود و تاکنون گزارشی از آلایندگی آن به اداره کل دامپزشکی استان اعلام نشده است، چرا که کودها به حال خود رها نشده، بلکه به صورت فرآوری و بسته‎‎بندی شده در آن محل نگهداری می‌شود.

مشکلات ناشی از سنتی بودن
حدادزاده سایر معضلات کشتارگاه را ناشی از سنتی بودن آن خواند و افزود: هر چند استان دارای یک کشتارگاه صنعتی است، اما این کشتارگاه نتوانسته قصابان را به خود جذب کند و با توجه به استقبال رو به افزایش قصاب‌ها از کشتارگاه سنتی مهریز، مجوز ساخت یک کشتارگاه صنعتی دام در مهریز صادر شده است.

دادزاده با اشاره به اینکه در حال حاضر در استان یزد ۸ کشتارگاه سنتی و یک کشتارگاه صنعتی وجود دارد، بهره‎‎برداری از کشتارگاه صنعتی مهریز را تامین کننده نیاز استان به کشتارگاه‌های صنعتی دانست.
به گفته وی، ساخت کشتارگاه در شهرستان‌های کوچک با توجه به هزینه سنگین چندین میلیاردی و محدودیت کشتار، مقرون به صرفه نیست و هدف از ایجاد کشتارگاه‌های صنعتی، تمرکز کشتار دام در یک نقطه مشترک در استان البته برای شهرستان‌های نزدیک است.

رفع نیاز استان با ساخت کشتارگاه صنعتی مهریز
مدیر کل دامپزشکی استان با اعلام صدور مجوز ساخت کشتارگاه صنعتی دام در شهرستان مهریز، از تکمیل ظرفیت نیاز استان به کشتارگاه‌های صنعتی خبر داد.

«علی اکبر حدادزاده» گفت: البته اداره کل دامپزشکی از متقاضیان ساخت کشتارگاه در هر نقطه از استان حمایت می‌کند و مجوز لازم را صادر خواهد کرد .به گفته وی، فلسفه ساخت کشتارگاه صنعتی یزد، تامین نیاز تمام ‌شهرستان‌های نزدیک به مرکز استان بوده ولی این هدف محقق نشده و امید است که با بهره‎‎برداری از کشتارگاه صنعتی مهریز، مشکل رفع شود و کشتارگاه‌های سنتی تعطیل شوند.

بخش نظردهی بسته شده است..