محصولات مایکروسافت در مأموریت‌های NASA

no-thumbs

دنیای کارآفرینی دیجیتالی غول صنعت نرم افزار دنیا، تنها به ارائه نرم افزار خلاصه نمی‌شود و این بار، مایکروسافت به کمک فضانوردان سازمان هوا و فضای آمریکا، NASA آمده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزغول نرم افزار دنیا، به عرصه فعالیت‌های فضایی وارد شد. این موضوعی است که در چند روز اخیر، در محافل خبری دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات دنیا منتشر شده است و از ورود مایکروسافت به عرصه فعالیت‌های فضایی ناسا گزارش می‌دهد.
 

محصولات مایکروسافت، در مأموریت‌های NASA +عکس

 

(تصویری که ناسا از داخل شبیه ساز بی وزنی Wonder C9 jet منتشر کرده است و استفاده فضانوردان از هالو لنز را نشان می‌دهد)

به گزارش برترین ها؛ سازمان NASA اخیراً اعلام کرد که با همکاری مایکروسافت در حال فعالیت بر روی پروژه ای به نام ساید کیک Sidekick است که توسط آن، فناوری تجاری شده مایکروسافت، در عرصه واقعیت مجازی، در اختیار فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی ISS قرار خواهد گرفت. پروژه ساید کیک، از دستگاه هالو لنز HoloLens مایکروسافت استفاده می‌کند تا یک دستیار مجازی برای فضانوردان در مأموریت‌های فضایی باشد. ناسا اعلام کرد که دو ست از این دستگاه واقعیت مجازی مایکروسافت، در هفتمین مأموریت فضایی شرکت SpaceX امریکا که قرار است به جهت فعالیت‌های تأمین نیروی الکتریکی به ایستگاه فضایی پرتاب شود، استفاده خواهد شد.

 هالو لنز و دیگر دستگاه‌های ارائه دهنده خدمات واقعیت مجازی virtual reality، فناوری‌های بسیار پیشرفته هستند که به زنان و مردان فضا نورد کمک می‌کند تا در مأموریت‌های جست و جوی فضایی آینده از این ابزارها بهره برداری کرده و بتوانند از پیشرفته‌ترین علوم میان رشته ای، برای انجام بهینه مأموریت‌های محوله، استفاده کنند. سام سیممی، مدیر ارشد برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی در ناسا معتقد است که فناوری جدید، کاوش‌های آینده را توان افزا می‌کند که نیاز مهمی برای استقلال بیش تر فضانوردان در سفر به مریخ می‌باشد.

 هدف پروژه موسوم به ساید کیک، فرصت آفرینی برای خدمه کاوش‌های فضایی است تا از طریق ابزارهای جدید فناوری اطلاعات، بتوانند بخشی از نیازهای خود را پوشش دهند. دستگاه‌هایی که در این پروژه فضایی از آن استفاده می‌شود، دستگاه‌های جدید و پیشرفته ای هستند که نیازهای آموزشی فضانوردان را کاهش داده و اثربخشی فعالیت فضا نوردان را در کاوش‌های فضایی به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

محصولات مایکروسافت، در مأموریت‌های NASA +عکس

(گزارش شبکه خبری راشا تودی از همکاری مایکروسافت و ناسا)

آلکس کیپمن، مدیر گروه خدمات و توسعه سیستم عامل ویندوز مایکروسافت اعلام کرد، هالو لنز مایکروسافت، انتقال دهنده راه‌هایی است که انسان خلق می‌کند، جست وجو می‌کند و تعامل می‌کند. SideKick، نخستین تجربه مربوط به کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در مأموریت‌های فضایی است که در مایکروسافت انجام شده است و برای ما، افق‌های جدیدی در عرصه رایانش هولوگرافیک holographic computing فراهم می‌کند.

مهندسان NASA و مایکروسافت، پروژه SideKick را تست کردند و قابلیت هالو لنز در داخل جت بدون وزن Wonder C9 مورد تست و ارزیابی قرار گرفت تا مهندسان مطمئن شوند در شرایط سقوط آزاد، با محیط میکرو گرانشی microgravity environment ایستگاه فضایی بین‌المللی، سازگار باشد. پروژه SideKick، از ۲ بخش عملیاتی مجزا تشکیل شده است. بخش اول، مربوط به استفاده از نرم افزار Skype می‌باشد که Microsoft آن را به مبلغ ۸.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ خریداری کرد.

 این بخش، Remote Expert Mode نام دارد که به اپراتورهای زمینی ناسا این امکان را می‌دهد تا هر آن چه فضانوردان در ایستگاه فضایی مشاهده می‌کنند را ببینند. در واقع یک راهنمای لحظه ای و آنلاین است و این فرصت را برای اپراتورهای زمینی ناسا ایجاد می‌کند تا به ارائه مشاوره آنلاین به خدمه پروازهای فضایی بپردازند. پیش از این، فضانوردان مجبور بودند تا در زمان‌های تعمیر دستگاه‌ها یا مواقعی که با چالش‌های فضایی رو به رو می‌شدند، از طریق نوشتار و ارتباطات صوتی، با ایستگاه‌های زمینی در ارتباط باشند.
 

محصولات مایکروسافت، در مأموریت‌های NASA +عکس

(ابعاد جدیدی از همکاری مایکروسافت با ناسا جهت کاوش‌های مریخ)

بخش دوم این پروژه، Procedure Mode که مد فرآیندی می‌باشد که در واقع، تقویت کننده فرآیندهای مستقل عملیاتی، با تکنیک تصویر سازی سه بعدی Holographic Animation به شمار می‌رود. در این مد، هر چیزی را که فضانورد مشاهده می‌کند، از طریق تکنیک واقعیت مجازی، سه بعدی می‌شود. این قابلیت فوق‌العاده، مدت زمان آموزش فضانوردان را کاهش می‌دهد و در جاهایی که مؤلفه ارتباطات بین فضانوردان و ایستگاه زمینی، عملیات سخت پیچیده را به تأخیر می‌اندازد، کاربرد زیادی دارد. پس از اجرای موفق این دستگاه در محفظه آزمایشگاهیان، این دستگاه به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد رفت تا دران جا توسط خدمه فضایی تست و مورد ارزیابی قرار بگیرد. تا پایان سال جاری میلادی، فضانوردان ناسا، استفاده از محصولات پروژه ساید کیک را تجربه خواهند کرد.

گفته می‌شود، پروژه SideKick قصد دارد تا در عملیات‌های مربوط به مأموریت‌های ناسا در محیط‌های سخت Extreme Environment Mission Operations (NEEMO) نیز استفاده شود که شماری از آن‌ها از ۲۱ جولای ۲۰۱۵ آغاز خواهد شد. گروهی از فضانوردان و مهندسان ناسا قصد دارند، در نخستین ایستگاه تحقیقاتی زیر دریا، موسوم به Aquarius، به مدت ۲ هفته مستقر شوند و تحقیقاتی در زمینه زندگی در زیر دریا انجام دهند. کارشناسان معتقدند، شرایط حاکم در زیر دریا، بی ارتباط با شرایط ایستگاه فضایی بین‌المللی نیست و به همین منظور، ناسا تلاش می‌کند تا تحقیقات زیر دریا را نیز در دستور کار خود قرار دهد. به نظر می‌رسد، پروژه ساید کیک، بخشی از یک همکاری بزرگ بین مایکروسافت و ناسا باشد که تلاش می‌کند تا کاربردهای رایانش هولوگرافیک در کاوش‌های فضایی را بررسی کند.
 

محصولات مایکروسافت، در مأموریت‌های NASA +عکس

(هالو لنزهای مایکروسافت، قصد دارد تحول عظیمی را در صنعت هوا فضای جهان ایجاد کند)

 نرم افزار موسوم به OnSight,، که فناوری جدید مایکروسافت به شمار می‌رود، اوایل امسال رونمایی شد. این نرم افزار، دانشمندان را قادر می‌سازد تا به صورت مجازی، بر روی سطح کره مریخ، به کاوش بپردازند که از همین دستگاه‌های واقعیت مجازی هالو لنزهای مایکروسافت استفاده می‌کند. آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا Jet Propulsion Laboratory که در کالیفرنیا آمریکا واقع است و افرادی چون پروفسور فیروز نادری، مدیریت آن را بر عهده داشته‌اند، در توسعه قابلیت‌های مربوط به پروژه ساید کیک فعالیت دارد.

 ایستگاه زمینی جانسون ناسا در ایالت هوستون، در زمینه تست و اعتبار دهی فنی و عملیاتی پروژه ساید کیک مشغول به کار است تا استاندارد لازم را برای استفاده از پروژه ساید کیک در ایستگاه بین‌المللی فضایی، ارائه کند. برای کسب اطلاعات دقیق تر درباره پروژه ساید کیک، می‌توانید از استفانی شیرهولز، از مهندسان ناسا از طریق پست الکترونیک: stephanie.schierholz@nasa.gov اطلاعات تکمیلی کسب کنید.
 

محصولات مایکروسافت، در مأموریت‌های NASA +عکس

آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL) یک آزمایشگاه علمی و فناوری ناسا است. این آزمایشگاه مسئول پرتاب و کنترل ماموریت‌های بی‌سرنشینی است که به مسافت‌های بسیار دور، از جمله مسافت‌هایی خارج از سامانه خورشیدی، پرتاب می‌شوند. آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL) در پاسادینا در کالیفرنیا قرار دارد، و زیر نظر کلتک است. شارل العشی از سال ۲۰۰۱ تا کنون ریاست این آزمایشگاه را بر عهده دارد. ایرانیانی همچون بابک فردوسی، فیروز نادری، بهزاد رئوفی و مصطفی چمران در این موسسه شاغل بوده و یا هستند.

به نظر می‌رسد، صنعت کارآفرینی دیجیتالی هوایی جهان، آینده پرباری را در انتظار می‌کشد صنعتی که کسب و کارهای آنلاین را به آرزوهای فضایی نیز پیوند می‌دهد. پیش تر، فیسبوک نیز در زمینه ارائه محصولات مرتبط با واقعیت مجازی، اخباری را منتشر کرد. خالق میلیاردر فیسبوک، قبلاً اعلام کرده بود که دستگاه Occulus Rift فیسبوک که در واقع با خریداری شرکت سازنده آن به مبلغ ۲ میلیارد دلار صورت گرفت، اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی عرضه و در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. اوایل خرداد بود که فیسبوک در کنفرانسی خبری، جزییاتی از محصول جدید خود را در اختیار رسانه‌ها قرار داد.
 

محصولات مایکروسافت، در مأموریت‌های NASA +عکس

(پست زوکربرگ در صفحه فیس بوک خود مبنی بر رونمایی از دستگاه واقعیت مجازی این شرکت)

زوکربرگ در این باره نوشت: در طی ۳ سال گذشته، دانشمندان، مهندسان و محققان زیادی بر روی طراحی و ساخت بهترین سامانه واقعیت مجازی جهان مشغول به کار بودند که همکاری فیسبوک با شرکت Oculus از سال گذشته میلادی، سبب توسعه این پروژه بزرگ گردیده است.

انتظار می‌رود رشد دستگاه‌های مرتبط با واقعیت مجازی در سال‌های آینده، به طور چشمگیری افزایش یابد و مورد استفاده عموم کاربران اینترنت قرار بگیرد.

ویدئو زیر، در ۱ دقیقه شما را با پروژه فضایی ناسا و مایکروسافت آشنا می‌کند.
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..