وضعیت ICT ایران

از نامه دولت به تلگرام تا موبایل ۱۶۰ میلیونی

no-thumbs

تکذیب فیلتر شدن وایبر و تلگرام در کنار نامه نگاری وزارت ارتباطات با شرکت تلگرام درباره این نرم افزار، مهم‌ترین رویداد آی تی کشور به شمار آمد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزاخبار مربوط به فروش گوشی موبایل ۱۶۰ میلیون تومان در بازار تهران نیز از جمله مواردی که بود که این هفته خبر ساز شد. تعیین حق امتیاز پروانه اپراتور مجازی در کشور با مبلغ ۲ تا ۵ میلیارد تومان نیز از جمله دیگر اتفاقات مهم این هفته را تشکیل می‌داد. جنجال آفرینی مربوط به مواضع توییتری و اینستاگرامی برخی از سلبریتی های کشور نیز، جالب توجه بود.

همان طور که حتماً می دانید، در گزارش هفتگی، ۵ موضوع: اخبار آی تی ایران، اخبار بخش خصوصی، اخبار بانکداری مجازی، معرفی سایت و معرفی کتاب‌های حوزه فناوری اطلاعات ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد که این هفته نیز با دست پر، مطالبی ارائه شده است. با ما همراه باشید با گزارش هفته دوم تیرماه ۹۴.

اما طبق معمول، خبر اول به دنیای مجازی بورس بازان ایرانی اختصاص دارد.

بورس بازان مجازی، در حالت آماده باش
 

نامه وزارت ارتباطات با تلگرام تا موبایل 160 میلیونی

رسیدن رالی نفس گیر مذاکرات هسته ای ایران با گروه ۵+۱ در وین، و افق‌های مثبت پیش روی این مذاکرات در روزهای اخیر سبب شده است تا شاخص کل، همچنان برای گذر از سد ۶۵ هزار واحد، تلاش‌های زیادی بکند. با وجود مثبت شدن شاخص کل در روزهای اخیر، اما قرمز شدن ۶۰ واحدی در روز ۴ شنبه، انتظار را در میان بورس بازان مجازی کشور تمدید کرد. شاخص کل که بیش از ۲۰ هزار واحد افت را در چند سال اخیر تجربه کرده است، موجب ضرر میلیون‌ها سهامدار ایرانی شده است که به نتیجه مذاکرات امیدوار هستند. در انجمن‌های اینترنتی بورس نیز، اخبار مثبت و امیدوار کننده بین سهامداران در حال رد و بدل شدن است و رسیدن به فصل مجامع، این امیدواری را افزایش داده است. برای آگاهی از جزییات روزانه بورس به سایت tsetmc.com مراجعه کنید.

از توییتر بهرام رادان تا مواضع اینستاگرامی مهناز افشار
 

نامه وزارت ارتباطات با تلگرام تا موبایل 160 میلیونی

شبکه‌های اجتماعی، امروزه به عنوان نقل محافل در ایران مطرح شده است و وقتی این موضوع به مواضع اینترنتی و تصاویر افراد مشهور بین مردم نیز مرتبط می‌شود، بر داغ شدنان می‌افزاید. این هفته، ۳ خبر در فضای شبکه‌های اجتماعی جنجالی شد. یکی مربوط به الهام عرب، مدل لباس‌های عروس بود که پس از حضور در برنامه ماه عسل جناب احسان علیخانی، مجبور به بستن اکانت اینستاگرامی و تصاویر خصوصی خود در این شبکه شد.
 

نامه وزارت ارتباطات با تلگرام تا موبایل 160 میلیونی

 
دیگری مربوط به مواضع توییتری بهرام رادان بود که در توییتر خود، از قانون همجنس بازها در آمریکا حمایت کرد و با واکنش سخت برخی از رسانه‌ها، به ویژه روزنامه کیهان مواجه شد. دیگری، تداوم انتشار مواضع اینترنتی مهناز افشار در صفحه اینستاگرامش هست که درباره موضوعات مختلف و همسرش و تصاویر خصوصی‌اش، هر از گاهی خبر ساز می‌شود. رامبد جوان هم در صفحه فیس بوک خود، این هفته درباره سختی‌های برنامه خنداونه و همراهی با تیم ملی والیبال گفت که جالب توجه بود.

فضای شبکه‌های اجتماعی ایرانیان مشهور، از بازیگر و خواننده گرفته تا مسئولان دولتی و غیر دولتی، روز به روز در حال افزایش و مخاطب گرایی هست و به نظر می‌رسد، مواضع اینترنتی، به سرعت در فضای جامعه اطلاعاتی کشور منتشر می‌شود.

حق پروانه اپراتور مجازی موبایل: ۲ تا ۵ میلیارد تومان ناقابل!
 

نامه وزارت ارتباطات با تلگرام تا موبایل 160 میلیونی

یکی از اخبار مهم این هفته، تعیین حق امتیاز پروانه اپراتور تلفن همراه و خدمات ارتباطی مرتبط بود که توسط هیات وزیران اعلام شد. حق امتیاز پایه پروانه اپراتور مجازی تلفن همراه (MVNO) نوع اول پنجاه میلیارد (۰۰۰ ر ۰۰۰ ر ۰۰۰ ر ۵۰) ریال و پروانه اپراتور مجازی تلفن همراه نوع دوم بیست میلیارد (۰۰۰ ر ۰۰۰ ر ۰۰۰ ر ۲۰) ریال تعیین می‌شود. در صورتی که ارزش خالص روز درآمد پیش بینی شده در طرح تجاری بیش از دویست میلیارد (۰۰۰ ر ۰۰۰ ر ۰۰۰ ر ۲۰۰) ریال باشد به ازای هر پنجاه میلیارد (۰۰۰ ر ۰۰۰ ر ۰۰۰ ر ۵۰) ریال ده درصد به حق امتیاز اضافه خواهد شد.

 برای مقادیر ارزش خالص روز کسری از پنجاه میلیارد (۰۰۰ ر ۰۰۰ ر ۰۰۰ ر ۵۰) ریال ضریب افزایش حق امتیاز به صورت خطی محاسبه خواهد شد. هم چنین، حق امتیاز پروانه ارائه خدمات ارتباطی (Servco) بیست میلیارد (۰۰۰ ر ۰۰۰ ر ۰۰۰ ر ۲۰) ریال تعیین می‌شود. اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور، این مصوبه را در تاریخ ۲/ ۴/ ۱۳۹۴ برای اجرا به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت اطلاعات ابلاغ کرد.

از این پس علاقمندان به فعالیت در این بازار پر سود، می‌توانند با پرداخت مبالغ فوق الذکر، حق امتیاز پروانه را برای فعالیت رسمی آغاز کنند. به نظر می‌رسد این نوع فعالیت در کسب و کار مجازی کشور، با استقبال فعالان سرمایه گذاری آی تی مواجه شود.

ظرفیت آی پی کشور = ۱۲۰۰ مگابیت بر ثانیه
 

نامه وزارت ارتباطات با تلگرام تا موبایل 160 میلیونی

اواسط این هفته بود که خبر دار شدیم، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیر ساخت اعلام کرده است که این شرکت در تلاش است تا ظرفیت آی پی کشور را با تجهیز ۱۰۰ شهر و استقرار ۱۲۸ ایستگاه برای نصب تجهیزات مخابراتی، به ۱۲۰۰ مگابیت بر ثانیه برساند. خسروی در این هفته به رسانه‌ها گفت ی لایه‌های آی‌پی و ایستگاه‌های زمینی ماهواره را نیز از دیگر بخش‌های شبکه زیرساخت دانست و افزود: برای ایجاد شبکه تلاش نیز سال قبل این‌گونه صحبت شد که در زمانی که راه اندازی پروژه‌های بزرگی مانند تدبیر و امید کمی زمان نیاز دارد این طرح به عنوان نوعی میان‌بر اجرایی شود چرا که اگر این طرح اجرا نمی‌شد تمام اپراتورها دچار مشکل می‌شدند.

 معاون وزیر ارتباطات همچنین اظهارکرد: فکر این پروژه و طراحی آن به سال گذشته مربوط می‌شود که در این مدت با تهیه تجهیزات و راه اندازی این طرح کار بزرگی انجام شد. وی همچنین یادآور شد: تا پیش از دولت یازدهم ما در کشور حدود ۴۵۰ هزار خط E1 داشتیم که اکنون این رقم به ۱۳۵۰ خط E1 رسیده است که این موضوع گویای آن است که در مدت دو سال دولت جدید، این رقم حدود دو و نیم برابر رشد داشته است.

این خبر، خبر بسیار مهمی در عرصه فناوری اطلاعات کشور است و نقش زیادی در توسعه کسب و کارهای مرتبط خواهد داشت. چرا که یکی از دلایل کند شدن فعالیت‌های کارآفرینی در ایران، به موضوع سرعت اینترنت و دسترسی همه هموطنان، به اینترنت پر سرعت ارتباط دارد که امیدواریم تا چند سال آینده، تا حد زیادی این چالش‌ها برطرف شود.

گوشی موبایل Vertu، فقط ۱۶۰ میلیون تومان!
 

نامه وزارت ارتباطات با تلگرام تا موبایل 160 میلیونی

بله! درست متوجه شدید. گوشی موبایل لوکس ورتو، به دلیل سنگ‌های قیمتی و طراحی خاص آن، حدود ۱۶۰ میلیون تومان قیمت دارد. نوع دست دومان نیز، حدود ۳۰ تا ۶۰ میلیون تومان امروز در بازار موبایل تهران، خرید و فروش می‌شود و قطعاً مخاطبان خاص خود را مانند پورشه‌های ۱.۵ میلیارد تو. مانی دارد. این گوشی هوشمند نمایشگر لمسی ۴.۳ اینچی با کیفیت ۷۲۰ پیکسل را در خود جا داده است که در هر اینچ مربع از آن تصاویر با تراکم ۳۴۲ پیکسل به نمایش در می‌آیند.

 به جای آن که روی این نمایشگر از سیستم محافظ شیشه استفاده شود، شرکت سازنده آن را به لایه‌ای از یاقوت کبود مجهز کرده است تا جلوی هرگونه خط و خش و آسیب احتمالی گرفته شود. Vertu Constellation نسل جدید گوشی‌های Vertu است. هر کدام از گوشی‌های Vertu Constellation به صورت دست‌ساز ساخته شده‌اند و برای هر کدام از آن‌ها یک هنرمند انگلیسی در نظر گرفته شده است تا این محصول را در بهترین کیفیت به دست کاربران برساند.

به هر حال، اگر متوجه شدید که صفحه ای در اینستاگرام درباره "ورتو بازها" راه اندازی شده است تا سلفی‌های خود با این گوشی را به رخ میلیون‌ها ایرانی فعال در شبکه‌های اجتماعی بکشانند، خیلی تعجب نکنید!

باز هم داستان فیلتر تلگرام!

•    معاون وزیر ارتباطات: دنبال فیلتر تلگرام نیستیم. نامه هم زدیم.

•    پیام کلوبی وزیر ارتباطات به کاربران: هیچ برنامه ای برای محدود کردن شبکه‌های اجتماعی نداریم
 

نامه وزارت ارتباطات با تلگرام تا موبایل 160 میلیونی

 
شایعات مجدد درباره کند شدن سرعت تلگرام و احتمال فیلتر آن توسط مسئولان کشورمان، بار دیگر نرم افزار محبوب ایرانی‌ها را در کانون توجهات رسانه‌ها قرار داد. وزیر ارتباطات این هفته چند بار، شایعه فیلتر شدن تلگرام و کند کردن سرعتان را در ایران، مطلقاً مرتبط با وزارت ارتباطات ندانست و شایعات مطرح شده را تکذیب کرد. ظرف چند ماه اخیر، بارها وزیر ارتباطات به تکذیب فیلتر شدن تلگرام پرداخته است که در نوع خود، قابل توجه است. تلگرام این هفته در پست توییتری خود، اعلام کرد که تلگرام مشغول بررسی محدودیت‌های اپراتورهای محلی در دسترسی به تلگرام در ایران است.
 

نامه وزارت ارتباطات با تلگرام تا موبایل 160 میلیونی

اگر چه وزارت ارتباطاتی‌ها هم این هفته دست به قلم شدند و به مدیران تلگرام نامه زدند. معاون وزیر ارتباطات این هفته اعلام کرد که وزارت خانه مطبوعش، نامه ای رسمی به شرکت تلگرام ارسال کرده است و آ زان‌ها خواسته است تا برای حل مشکلات فنی سرویس خود در ایران، با این وزارتخانه همکاری کنند. به نظر می‌رسد، یک پنجم سرورهای تلگرام، در اختیار کاربران ایرانی باشد که حدود ۱۰ میلیون نفر را بالغ می‌شود.

با این حال، واعظی وزیر ارتباطات نیز که در شبکه اجتماعی ایرانی کلوب دات کام فعالیت دارد، نوشت:

متاسفانه در شبکه‌های اجتماعی شایعاتی درباره محدودیت یا فیلتر شدن شبکه اجتماعی تلگرام توسط وزارت ارتباطات منعکس شده است. این مطالب صرفاً شایعه بوده و به هیچ وجه واقعیت ندارد. بنده و همکارانم در وزارت ارتباطات هیچ برنامه ای برای محدودسازی شبکه‌های اجتماعی نداریم و به کاربرد این شبکه‌ها در زندگی روزمره واقفیم و در طی این مدت همواره پیگیر تداوم فعالیت شبکه‌های اجتماعی نیز بوده‌ایم. در ضمن از کاربران عزیز تقاضا دارم تا حصول اطمینان نسبت به یک خبر، از انتشار و ارسال آن در شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی خودداری کنند تا اینگونه شایعات کمتر فضای نشر در جامعه داشته باشند..

قطعاً وزیر ارتباطات همچون گذشته بر فعالیت‌های مفید این شبکه‌ها تاکید دارد چرا که وی پیش از این زمانی که بحث برخی استیکرهای غیراخلاقی تلگرام مطرح شده بود در این باره به ایسنا گفته بود: برای شبکه‌هایی که از محتوا یا استیکرهایی در قالب توهین به مقامات کشور استفاده کرده یا نسبت به ترویج مسائل غیراخلاقی مبادرت می‌کنند بر اساس قانون محدودیت اعمال می‌کنیم.
امیدواریم برای تکریم شهروندان جامعه اطلاعاتی کشور، وزارت ارتباطات برای کاهش چالش‌ها در این زمینه، اقدام کند.

کارآفرینی دیجیتالی، با نسل پنجم موبایل در ایران توسعه می‌یابد
 

نامه وزارت ارتباطات با تلگرام تا موبایل 160 میلیونی

این هفته، وزارت ارتباطاتی‌ها در همایش فرصت‌ها و چالش‌های نسل پنجم موبایل اظهار داشتند که در طرح جامع نسل پنجم موبایل در کشور، باید هدفگذاری و استراتژی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مشخص شود و براساس این استراتژی نقشه راه تدوین شده و در پی آن وظایف هر بخش در تحقق آن تعیین شود. در این حال، مطلع شدیم که علی‌اصغر عمیدیان، از مسئولان ارتباطی کشور گفته است که ۱۰۰۰ برابر شدن ظرفیت کل شبکه و امکان اتصال حداقل ۱۰۰ میلیارد دستگاه به اینترنت در سال ۲۰۲۰، توان عملیاتی برای ۱۰ گیگا بایت در ثانیه برای کاربران، کاهش قابل ملاحظه در تأخیر تا کمتر از یک میلی‌ثانیه، افزایش قابلیت اطمینان و در دسترس بودن شبکه و پوشش وسیع‌تر، بهبود کیفیت و امنیت بیشتر، بعنوان برخی از ویژگیهای پیش‌بینی شده برای شبکه‌های نسل پنجم تلفن همراه می‌باشد..

همچنین تنوع در خدمات و ایجاد فرصت‌های تجاری جدید یکی دیگر از ویژگیهای نسل پنجم تلفن همراه است که زمینه خوبی از اشتغال را برای کسب و کارهای کوچک و جدید ایجاد می‌کند تا بتوانند با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حمایت حاکمیت رشد کنند.

کارآفرینی دیجیتالی، یکی از مهم‌ترین ابزارها برای کاهش سطح بیکاری در ایران و جهان است. رشد استارت آپ های ایرانی در سال‌های اخیر، خود گواه شفافی بر این مدعاست که توسعه کارآفرینی مبتنی بر فناوری اطلاعات در ایران، توسعه صادرات و رونق اقتصاد و توسعه دولت الکترونیک و تجارت الکترونیک و بانکداری مجازی در ایران را سبب خواهد شد که توسعه رشد ناخالص داخلی را به همراه دارد. این قضیه باید جدی گرفته شود! یک نمونه ان، کنفرانس آی بریج ۲۰۱۵ بود که میزبان صدها کارآفرین دیجیتال جوان ایرانی در برلین شد.

مدیر نظام رده بندی بازی‌های رایانه‌ای: مشاوره به خانواده‌ها درباره بازی‌های رایانه ای

این هفته خبر دار شدیم که مدیر نظام رده بندی بازی‌های رایانه‌ای گفته است: با همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و وب سایت موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، بخش مشاوره خانواده در زمینه بازی‌های رایانه‌ای آغاز به کار کرد.

رضا احمدی با یادآوری اینکه سازمان اسرا (ESRA) زیر نظر بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای فعالیت می‌کند، افزود: این سازمان مسوولیت پاسخگویی و مشاوره به خانواده‌ها را در زمینه بازی‌های رایانه‌ای بر عهده گرفته است.

میلیون‌ها ایرانی هر هفته، بازی رایانه ای تحت قالب‌های موبایلی یا دسکتاپی یا تلویزیونی انجام می‌دهند که قطعاً مشاوره مطلوب در این زمینه، یکی از درخواست‌ها و انتظارات از مسئولان مربوطه به خصوص بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای کشور است.

آخرین آمار اینترنت در ایران: تعداد کاربران اینترنت: ۲۵۰۰۰۰۰۰ نفر

خبرگزاری مهر این هفته آماری را منتشر کرد که وضعیت اینترنت در استان‌های کشور را نشان می‌دهد.

جدیدترین آمار از وضعیت دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران نشان می‌دهد که ۲۵ میلیون نفر کاربر اینترنت هستند و ۱۵ استان کشور در وضعیت نامناسبی از نظر دسترسی به شاخص‌های ارتباطی قرار دارند.

وضعیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران براساس نظام پایش جامعه اطلاعاتی که از سوی سازمان فناوری اطلاعات تهیه شده منتشر شد. 

این آمارها که مربوط به سال ۹۳ است براساس متدولوژی اتحادیه جهانی مخابرات و طبق شاخص‌های دسترسی به اینترنت، تلفن ثابت، تلویزیون، رایانه، رادیو و موبایل جمع آوری شده است.
 
بیشترین مشترک موبایل در تهران

طبق این بررسی، ضریب نفوذ استفاده از تلفن همراه در کشور ۶۱.۵ درصد است و تهران با ضریب نفوذ ۷۱.۲ درصد بیشترین مشترکین موبایل را در خود جای داده است. براساس نشانگرهای فناوری اطلاعات و نیز با توجه به گزارش مرکز آمار ایران، هم اکنون ۲۵ میلیون و ۱۷ هزار و ۸۵۰ نفر کاربر اینترنت در ایران هستند که در این بررسی‌ها، کاربر اینترنت به فردی اطلاق می‌شود که در ۳ ماه گذشته از اینترنت استفاده کرده باشد. 

نسبت خانوار با دسترسی به اینترنت در این بررسی‌ها ۴۴.۷۳ درصد اعلام شده و ضریب نفوذ اینترنت نیز در ایران ۳۹.۳۵ درصد است. در همین حال نسبت خانوارهای دارای دسترسی به رایانه در ایران ۵۲.۴۷ درصد اعلام شد.
 
استان‌های برتر در دسترسی به فناوری اطلاعات

طبق این بررسی‌ها، استان‌های تهران، مازندران، سمنان و یزد رتبه‌های اول تا چهارم دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات را در اختیار دارند و استان‌های کردستان، خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان در انتهای جدول توسعه فاوا قرار گرفته‌اند.

توسعه اینترنت و کاهش شکاف دیجیتالی و گسترش ظرفیت‌های وب در روستاها نیز از جمله انتظاراتی است که جامعه اطلاعاتی کشور از دولت تدبیر و امید دارد.

از پلیس سایبر چه خبر؟

پلیس سایبر ایران نیز همانند هفته‌های قبل، همچنان قوی و توانمند به فعالیت در حوزه صیانت از حقوق کاربران جامعه اطلاعاتی کشور اقدام می‌کند. در جدیدترین فعالیت این پلیس، یک شیاد اینترنتی اوایل این هفته دستگیر شد. این هفته خبر دار شدیم که مردی که در یکی از شبکه‌های اجتماعی با انتشار اطلاعات شخصی یک شهروند موجب هتک حیثیت وی شده بود، توسط پلیس فتا شهرستان "کازرون " استان فارس شناسایی و دستگیرشد.
 

نامه وزارت ارتباطات با تلگرام تا موبایل 160 میلیونی

فرمانده انتظامی شهرستان " کازرون " با اعلام این خبر گفت، در پی شکایت یکی از شهروندان مبنی بر اینکه فردی با ایجاد یک پروفایل در یکی از شبکه‌های اجتماعی اقدام به درج اطلاعات شخصی همسرش کرده، موضوع به صورت ویژه در دستور کار مأموران قرار گرفت. سرهنگ "مهرداد مشوق " افزود: ماموران پلیس فتا با انجام یکسری اقدامات فنی و پلیسی یک نفر که از آشنایان همسر شاکی بوده را در این رابطه شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضائی دستگیر کردند. ین مقام مسئول عنوان داشت: متهم در مواجه با مدارک و مستندات پلیس صراحتاً به بزه انتسابی اقرار و انگیزه خود را هتک حیثیت و انتقام جویی به علت اختلافات قبلی عنوان داشت.

بر اساس قانون جرائم رایانه ای هر کس بوسیله سامانه‌های رایانه ای و فضای مجازی موجبات هتک حیثیت شهروندان را فراهم نماید افزون بر اعاده حیثیت به حبس و جزای نقدی محکوم می‌شود. همواره پلیس فتا را در cyberpolice.ir دنبال کنید.

اخبار بخش خصوصی

ایرانسل، اپراتور خصوصی تلفن همراه کشور، از امکان سفارش تلفنی سیم کارت نسل چهارم خود خبر داد که در محدوده ۲۲ منطقه شهر تهران قابل دسترسی می‌باشد.

شاتل، اپراتور اول اینترنت پر سرعت ایران، از برگزاری جشن نخستین سال فعالیت پرتال ورزشی خود http://cup.ir خبر داد.

شرکت ایران ارقام، از برترین سازندگان دستگاه‌های خودپرداز کشور، از بازدید مدیران ارشد شرکت جی آر جی چین از خط تولید این شرکت خبر داد.

سایت روزنامه فناوران اطلاعات، نخستین روزنامه فناوری اطلاعات ایران، برای پنجمین هفته متوالی به دلیل مشکلات فنی سرور این سایت، به روز رسانی نشده است.

سایت هفته نامه عصر ارتباط، نخستین هفته نامه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران نیز برای دومین ماه متوالی به روز رسانی نشده است.

ماهنامه شبکه، از پر سابقه ترین نشریات دنیای فناوری اطلاعات ایران، از امکان دانلود سه شماره از ماهنامه خود از طریق پرتال.shabakeh-mag.com خبر داد.

شرکت متین، نماینده رسمی محصولات شرکت کداک در ایران شد.

شرکت داده پردازی ایران، از برترین شرکت‌های فناوری اطلاعات کشور، رتبه نخست همایش نام و نشان ماندگار را از آن خود کرد.

شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات آرامین، از انعقاد قرارداد پشتیبانی از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات در سراسر کشور خبر داد.

شرکت فناوری اطلاعات پاسارگاد آریان، اقدام به برگزاری جشنواره عکاسی به نام شهر خدا کرده است. علاقمندان به نشانی lenzor.com/shahrekhoda مراجعه کنند.

شرکت همکاران سیستم، از برگزاری همایش قانون مالیات‌های مستقیم در دانشگاه تهران خبر داد.

اخبار بانکداری مجازی
 

نامه وزارت ارتباطات با تلگرام تا موبایل 160 میلیونی

بانک آینده، از راه اندازی سامانه اعطای تسهیلات اینترنتی (ساتا) به نشانی sata.ba24.ir خبر داد.

بانک ملت خبر داد، اختلال کارت خوان این بانک که به دلیل مشکلات سیستم عامل لینوکس این کارت خوان‌ها با "زمان جهانی" ایجاد شده بود، رفع شد.

بانک تجارت نیز اعلام کرد، به منظور بهینه سازی خدمات نوین تجارت، از بامداد روز جمعه ۱۲ تیر به مدت ۳ ساعت، خدمات مجازی این بانک با اختلال همراه خواهد بود.

بانک ملی در اطلاعیه ای اعلام کرد، اختلال در سامانه فروش شارژ ایرانسل این بانک که در روز ۴ شنبه ایجاد شده بود، مرتفع شد.

بانک شهر، جزییات بیش تری از قابلیت‌های کارت شهروندی خود را منتشر کرد.

بانک اقتصاد نوین، نخستین بانک خصوصی ایران، از اختلال در سامانه تلفن بانک خود به جهت فعالیت‌های فنی ارتقای شبکه خبر داد. این اختلال از روز جمعه ۱۲ تیرماه به مدت ۶ ساعت ادامه می‌یابد. هم چنین، رشد نرخ کاربران موبایل بانک این مجموعه، ۴۶ درصد اعلام شده است.

بانک صادرات، بزرگ‌ترین شرکت بانکی در بازار سرمایه ایران این هفته اعلام کرد، ۴۶ میلیون کارت الکترونیکی برای مشتریان خود صادر کرده است.

بانک پاسارگاد، از ارسال صدها طرح به دبیرخانه جشنواره فیلم ۱۸۰ ثانیه ای خود خبر داد.

معرفی سایت
 

نامه وزارت ارتباطات با تلگرام تا موبایل 160 میلیونی

معرفی سایت این هفته را به بررسی پرتال کاپ دات آی آر اختصاص داده‌ایم. سایت ورزشی کاپ، در زمره نخستین سایت‌های ورزشی کشور است که توسط اپراتورهای فعال اینترنت پر سرعت کشور طراحی و راه اندازی شده است. شرکت شاتل که اخیراً عنوان برترین شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت را از آن خود کرد، ۱ سال پیش این وب سایت را در اختیار مخاطبان خود قرار داد که چند روز پیش نیز، سالگرد یک‌سالگی آن را جشن گرفت.

این سایت ورزشی، اگر چه تازه کار هست، اما نوع بارگذاری و پرداختان به موضوعات و رویدادهای ورزشی، جالب توجه است. طراحی سایت، ما را به یاد پرتال ایپنا، نخستین خبرگزاری ورزش ایران می‌اندازد. سایت http://cup.ir دارای بخش‌های متنوع و جالب توجهی است که از آن ها می‌توان به بخش ویدئویی، گالری تصاویر و پیشخوان خبر اشاره کرده. اگر درباره اخبار داغ فصل نقل و انتقالات در ورزش ایران می‌خواهید اطلاعات کسب کنید، جدول جالبی در http://goo.gl/CQn0Qa ارائه شده است که هر روز به روز رسانی می‌شود. یکی از سرویس‌های جالب این سایت، بخش رادیویی می‌باشد که گزیده‌های مهمی از اخبار ورزش ایران در رادیو را در اختیار مخاطبان می‌گذارد. ده‌ها فایل صوتی در این بخش در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

راه اندازی پرتال ورزشی توسط این اپراتور فعال اینترنت کشور، قطعاً به عنوان بازوی تبلیغاتی و بازاریابی این مجموعه تأثیر گذار است. موردی که شاید، به عنوان الگوی موفقی برای دیگر فعالان عرصه اپراتورهای موبایل و اینترنت نیز در کشور تبدیل شود.

موفقیت این پرتال را در ادامه فعالیت‌های ورزشی خود در فضای مجازی، آرزومندیم.

معرفی کتاب

معرفی کتاب این هفته را با ۳ کتاب دنبال می‌کنیم. اولین کتاب، مربوط به کتاب رسانه‌های اجتماعی است که توسط جعفر افتاده و با مقدمه دکتر هادی خانیکی، از اساتید مطرح ارتباطات کشور و توسط دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌ها منتشر شده است. این کتاب، پایان نامه مقطع دکترای نویسنده می‌باشد که در دانشگاه علامه طباطبایی دفاع شده است.
 

نامه وزارت ارتباطات با تلگرام تا موبایل 160 میلیونی

 فصل اول با عنوان مفاهیم رسانه‌های اجتماعی، درباره چیستی، انواع و ویژگی‌های اصلی رسانه‌های اجتماعی بحث می‌کند و تفاوت آن را با رسانه‌های جمعی توضیح می‌دهد. فصل دوم با عنوان رسانه‌های اجتماعی در کسب و کار به تلاقی رسانه‌های اجتماعی و کسب و کارها می‌پردازد و با ذکر مفاهیم این بحش، به ایجاد کمپین، بازاریابی و استراتژی در این رسانه‌ها می‌پردازد. فصل سوم با پرداختن به رسانه‌های اجتماعی و کسب و کار، ضمن متمایز ساختن مدل کسب و کار رسانه‌های اجتماعی از سایر کسب و کارها، موضوعاتی چون کسب وکار اجتماعی، بازگشت سرمایه‌گذای، و مدل‌های درآمدی و استراتژی در رسانه‌های اجتماعی را مطرح می‌کند.

فصل چهارم بررسی اهمیت شبکه‌های اجتماعی را مدنظر قرارداده و پیدایش، چیستی و ظهور شبکه‌های اجتماعی آفلاین و آنلاین را مورد بحث قرار می‌دهد. فصل پنجم، مفاهیم نظری رسانه‌های اجتماعی را بررسی می‌کند و نظریه‌هایی از جمله جامعه شبکه‌ای، حوزه عمومی، شش درجه جدایی و جهان‌های کوچک را به‌عنوان نظریه‌های آکادمیک، نظریه‌های غنای رسانه‌ای، همزمانی رسانه‌ها و سرشت رسانه‌ها به‌عنوان نظریه‌های رسانه‌های جدید و نظریه‌های شبکه‌های اجتماعی را به‌عنوان نظریه‌های اجتماعی نیز مرور می‌کند.

کتاب رسانه‌های اجتماعی در ۱۵۲ صفحه، با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و در قطع رقعی برای نخستین بار خرداد ماه سال جاری توسط دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر و به بازار عرضه شده است.

کتاب رسانه‌های اجتماعی، در زمره نخستین کتاب‌های منتشر شده در بازار کتاب ایران است که سعی می‌کند مخاطبان را با موضوعات مربوط به این شبکه‌ها آشنا کند. قریب به ۸۰ درصد کاربران جامعه اطلاعاتی ایران، مخاطبان شبکه‌های اجتماعی هستند که نیمی از آن ها، از طریق گوشی‌های هوشمند، به این مراکز مجازی دسترسی دارند.

کتاب بعدی، مرجع کوچک کلاس برنامه نویسی سی اس اس می‌باشد که توسط نشر کیان، و با ترجمه جواد قنبر و در ۱۴۸ صفحه اخیراً وارد بازار کتاب شده است.
 

نامه وزارت ارتباطات با تلگرام تا موبایل 160 میلیونی

این کتاب در واقع یک کلاس برنامه نویسی کوچک و کاربردی برای دانشجویان رشته فناوری اطلاعات و رایانه می‌باشد که قصد دارند این زبان برنامه نویسی کاربردی را یادبگیرند.

آخرین کتاب، مربوط به کتاب فناوری شبکه می‌باشد که به چاپ دهم رسیده است. این کتاب توسط نشر ناقوس منتشر شده است.
 

نامه وزارت ارتباطات با تلگرام تا موبایل 160 میلیونی


علی اصغر الهی، به همراه حمید هاشمی، از مترجمان اثر می‌باشند که برای دهمین بار، تجدید چاپ می‌شود.
مقدمه ای بر شبکه‌های کامپیوتری/ مقدمه ای بر مبادله اطلاعات/ مقدمه ای بر معماری کامپیوتر/ سازمان‌های استاندارد و مدل OSI/ کانال‌های ارتباطی و رسانه‌های انتقال/ اصول سویچینگ و مولتی پلکسرها/ مودم, DSL, مودم کابلی و ISDN/ فناوری شبکه اترنت و LEEE 802.3/ فن آوری شبکه‌های TOKEN BUS, TOKEN RING/ فن آوری شبکه اترنت سریع/ فن آوری شبکه ANY LAN,100VG/ سویچینگ شبکه محلی/ فن آوری شبکه اترنت گیگابیت/ وسایل ارتباطات داخلی در شبکه‌های محلی/ شبکه‌های محلی بدون سیم/ رابط توزیع کننده داده‌ها در شبکه فیبر نوری شبکه نوری سنکرون/ FRAME RELAY/ معماری اینترنت و پرتوکل TCP/IP/ شبکه ATM/ سیستم عامل شبکه از جمله بخش‌های این کتاب را تشکیل می‌دهد.

آدینه خوبی را برای همراهان این صفحه آرزو می‌کنیم. برای ارسال نظرات خود، با ما از طریق پست الکترونیک زیر در ارتباط باشید.

بخش نظردهی بسته شده است..