مرمت تعدادی از آثار استان یزد آغاز شد

no-thumbs

اداره کل میراث فرهنگی استان یزد در اقدامی تازه، مرمت چند بنای تاریخی این استان از جمله ارگ حکومتی، قلعه مهر پادین مهریز، برج و بارو و قلعه رشکوئیه را آغاز کرده‌است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز

 

 
ارگ حکومتی
ارگ حکومتی یا ساختمان قدیم استانداری در خیابان امام خمینی(ره) وابتدای خیابان فرمانداری واقع شده است. این جاذبه باشکوه در زمان قاجار بنا گردیده و در حال حاضر محل استقرار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است.
 
بنای مزبور مشتمل بر حیاطی نسبتا وسیع با حوضی در میان و ساختمان‌هائی در پیرامون آن است.
 
 
بخش اصلی عمارت در ضلع جنوبی حیاط واقع شده و شامل هشتی، کلاه فرنگی، بادگیر، حوضخانه در میان هشتی و اتاق هایی در اطراف است.
 
سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان ضمن ارائه توضیحات فوق در خصوص ارگ حکومتی گفت: عملیات مرمت بادگیرها، پشت بام و فضاهای داخلی بخش جنوبی این بنا آغاز شده است. مهندس ذاکری نیا دیوار چینی و استحکام بخشی پایه ها، کنوشکنی، اجرای آجر فرش پشت بام، سفید کاری فضای داخلی و فرش کف را از دیگر کارهای در دست اقدام دانست و اعتبار این پروژه را هشتصدوپنجاه میلیون ریال برآورد کرد.
 
ساختمان ارگ حکومتی در تاریخ ۲۲/۳/۷۹ به شماره ۲۷۰۵ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
 
مرمت قلعه مهرپادین مهریز
قلعه مسکونی مهرپادین با پلان مربع، دو حصار و ۱۰ برج دیده بانی یکی از زیباترین قلاع استان به شمار می رود. شاه نشین، عام نشین، دالانها و فضاهای ارتباطی متعدد، دو حصار دفاعی با چهار برج در گوشه ها و خندقی در وسط، از مهمترین بخش های قلعه مزبور به شمار می روند.
 
سر در ورودی با تزئینات زیبای هندسی نقش برجسته روی آن و وجود دو برج دیگر در میانه اضلاع طولی حصار داخلی قلعه، شاکله زیبا و بی نظیری را در میانه دشت بوجود آورده است.
 
 
سرپرست معاونت میراث فرهنگی یزد از شروع پروژه مرمت این بنای با ارزش خبر داد و گفت: با تخصیص اعتبار بالغ بر۲۰۰ میلیون ریال، بخشی از فضاهای داخلی قلعه با مشارکت بخش خصوصی در دست مرمت می باشد. مهندس ذاکری نیا عملیات اجرایی مرمت قلعه مهرپادین را شامل جمع آوری خاک و آوار حاصل از تخریب سقف و دیوارهای داخلی قلعه و حمل به بیرون بنا، تهیه خشت خام و بازسازی دیوارها و پی های تخریب شده و همچنین بازسازی مجدد سقف و تویزه فضاهای داخلی قلعه دانست.
 
قلعه مهرپادین در قرن هشتم هجری و در میان دشت مهرپادین ساخته شده و به شماره ۶۱۴۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
 
مرمت برج و باروی
یزدیکی از شاخصه های باشکوه شهر یزد برج و باروی محله فهادان و کوشک نو است که دربرگیرنده بخشی از عرصه بافت تاریخی و ثبتی یزد است. ساخت این بنای خشتی عظیم در سال ۴۳۲ هجری، به دستور ابومنصور دیلمی و همکاری فرماندهان سپاه او صورت پذیرفته است.
 
 
سرپرست معاونت میراث فرهنگی از انجام کارهای مرمت و استحکام بخشی برج و باروی یزد در سال‌های گذشته خبر داد و گفت: در ادامه روند بهسازی و مرمت این جاذبه معماری، در سال جاری اعتباری نزدیک به ۶۵۰ میلیون ریال برای آن تخصیص یافته است. مهندس ذاکری نیا عملیات مرمتی این پروژه را شامل استحکام بخشی، دیوار چینی با ملات گل، اجرای طاق، آجر فرش پشت بام و کاه گل بدنه دانست و خاطرنشان کرد: همه ما باید در حفظ این میراث هزارساله کوشا باشیم.
 
برج و باروی یزد در سال۱۳۵۲ به شماره ۹۵۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
 
تهیه طرح مرمت و احیاء مدرسه شمسیه شهر یزد
مدرسه شمسیه که به شماره ۲۰۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، در محله‌ی چهارمنار یزد، شامل مجموعه‌ای از مدرسه، آب انبار، بقعه، حمام و بازار است که در قرن هشتم ق. توسط سید شمس‌الدین محمد؛ فرزند سید رکن‌الدین ساخته شد.
 
ورودی بنا در ضلع غربی دارای سردری از نیم‌گنبد که با رسمی‌بندی تزیین شده، می باشد. حیاط دارای ایوانی رفیع و زیباست که می‌توان یکی از پرکارترین تزئینات این دوره شامل انواع نقاشی و گچ‌بری با نقوش گیاهی و هندسی را در آن مشاهده کرد.
 
 سرپرست معاونت میراث فرهنگی یزد، این بخش ازبنا را به حق گنجینه‌ای از تزئینات دوره ایلخانی دانست که درآن انواع نقاشی و گچ بری اجرا شده است.
 
مهندس ذاکری نیا ادامه داد: با توجه به ارزش‌های هنری و معماری این بنا، کار مطالعه و تهیه طرح مرمت و احیاء مجموعه و مدرسه شمسیه بهسازی پیرامون آن به مشاور ذی‌صلاح واگذار شده است.
 
ذاکری نیا مبلغ این طرح را سیصد میلیون ریال عنوان و ابراز امیدواری کرد با تهیه طرح احیاء مرمتی، در آینده بتوان گام‌های موثری در جهت حفظ و مرمت این بنای باشکوه برداشت.
 
مرمت قلعه رشکوئیه در استان یزد
دهستان رشکوئیه از توابع بخش گاریزات شهرستان تفت است. در این دهستان قلعه ای مسکونی با سر در زیبا، چهار برج دیده بانی و دیوارهای بلند وجود دارد که در اواخر دوره قاجار بنا شده است.
 
این قلعه در سال ۸۷ به شماره 26573 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان یزد از شروع پروژه مرمت این قلعه زیبا خبر داد و گفت: استحکام بخشی دیوارها، پوشش سقف های فروریخته، کاهگل پشت بام و نمای سردر قلعه از مهمترین اقداماتی است که در این برنامه اجرا خواهند شد. مهندس ذاکری نیا اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح را ۳۸۰ میلیون ریال برآورد کرد.
 
طراحی پوشش موقت برای فضاهای باز بناهای تاریخی در شهر تاریخی یزدبافت تاریخی شهر یزد یکی از منسجم ترین بافت های تاریخی به لحاظ کالبدی است. دانه های این بافت متراکم و منسجم دارای کاربری مذهبی، مسکونی، آموزشی، تجاری، گردشگری، بهداشتی، خدمات عمومی و… هستند.
 
سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان ضمن بیان مطالب فوق گفت: امروزه به دلایل مختلف، درخواست های متعددی از سوی ساکنین بافت و بهره برداران اماکن تاریخی برای استفاده بیشتر از فضاهای موجود مطرح می شود که یکی از مصادیق آن پوشش حیاط خانه های سنتی،حسینیه ها و مساجد است.
 
 مهندس ذاکری نیا پاسخ به این پرسش که آیا اصلا ضرورتی برای پوشاندن این فضاها وجود دارد یا نه و سپس تهیه الگوی مشخص برای پوشش فضاهای باز اماکن تاریخی از لحاظ جنس، طرح، اندازه و نحوه اجرای آن را از مواردی دانست که در مرحله اول باید پژوهش جامعی در مورد آن صورت پذیرد.
 
وی افزود: بر همین اساس و با تخصیص اعتبار دویست میلیون ریالی، قراردادی با عنوان " پژوهشی در احصاء الگوهای پوشش موقت متناسب با فضاهای باز بناهای تاریخی یزد و طراحی یکی از الگوها برای مطالعه موردی" فیمابین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با یکی از مشاورین ذی صلاح منعقد گردیده و امید می رود در پایان به نتایج اجرایی قابل توجهی در این مورد دست یابیم.

بخش نظردهی بسته شده است..