چشمه‌های آهکی «توران پشت » در خطر احداث معدن سنگ

چشمه‌های جوشان آهکی توران پشت یزد درحالی یکی از مهمترین محوطه‌های طبیعی و زیست‌محیطی استان یزد به‌شمار می‌رود که سازمان معدن و تجارت یزد برای دومین بار و بدون هماهنگی با سازمان محیط‌زیست و استعلام از اداره میراث‌فرهنگی استان اقدام به صدور مجوز برای برداشت سنگ از این محوطه طبیعی کرده است. این درحالی ...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز

چشمه‌های آهکی «توران پشت یزد» در خطر احداث معدن سنگ

سازمان صنعت و معدن استان یزد درحالی درخواست صدور مجوز برداشت سنگ و تخریب چشمه‌های آهکی توران پشت یزد را داده که پیشتر ۱۰‌ها تپه از این محوطه‌ با صدور مجوز این سازمان تخریب شده بود. حال این تپه‌ها در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسیده اما با این وجود برای دومین بار مجوز برداشت سنگ در این منطقه صادر شده‌است. درحال‌حاضر طرفداران آثار طبیعی و زیست محیطی با تشکیل حلقه‌های انسانی خواستار حفاظت و جلوگیری از تخریب تپه ها شدند.

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ چشمه‌های جوشان آهکی توران پشت یزد درحالی یکی از مهمترین محوطه‌های طبیعی و زیست‌محیطی استان یزد به‌شمار می‌رود که سازمان معدن و تجارت یزد برای دومین بار و بدون هماهنگی با سازمان محیط‌زیست و استعلام از اداره میراث‌فرهنگی استان اقدام به صدور مجوز برای برداشت سنگ از این محوطه طبیعی کرده است. این درحالی است که این تپه‌ها به شماره ۱۹۰ در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسیده است.
 
به‌گزارش CHN، چشمه‌های جوشان آهکی یکی از مهمترین منابع طبیعی و زیست‌‌محیطی استان یزد محسوب می‌شود. این تپه‌ها که چند سال پیش با مجوز سازمان صنعت و معدن به‌منظور برداشت سنگ مورد تخریب قرار گرفت هم‌اکنون نیز بخش باقیمانده آن با درخواست همین سازمان در معرض تخریب قرار گرفته است. این درحالی است که از ده‌ها تپه آهکی ثبت آثار طبیعی استان یزد تنها ۵ تپه باقی مانده و تخریب آن می‌تواند آسیب زیادی به منابع‌طبیعی و روستای تاریخی تخت‌رستم که همجوار تپه‌ها قرار دارد وارد کند.
 
«مهدی شرافت»، مدیر کل اداره میراث‌فرهنگی استان یزد در این رابطه به خبرگزاری میراث‌فرهنگی می‌گوید: «چشمه‌های جوشان آهکی توران‌پشت درحالی به شماره ۱۹۰ در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسیده که رییس سازمان معدن و تجارت یزد طی تماس و استناد به تبصره‌ای درخواست تمدید مجوز برداشت سنگ از تپه‌های آهکی را کرد.»
 
شرافت می‌افزاید: «مجوز اولیه تپه‌های آهکی استان یزد سالها پیش درحالی صادر شده بود که این محوطه به ثبت آثار طبیعی نرسیده بود اما درحال‌حاضر با ثبت این تپه‌ها صدور هرگونه مجوز و اقدامی از سوی بخش خصوصی خلاف قوانین جاری کشور محسوب می‌شود.»
 
تخریب تپه‌های آهکی به‌منظور برداشت سنگ
 
آنطور که رییس اداره کل میراث‌فرهنگی استان یزد می‌گوید، اداره میراث‌فرهنگی یزد به‌ همراه سازمان محیط‌زیست این استان درحال پیگیری است و به‌هیچ وجه با برداشت مجدد از این تپه‌ها موافقت نخواهد کرد.
 
او ادامه داد: «درحال‌حاضر درخواست سازمان معدن و تجارت جهت بررسی به شورای عالی معادن ارسال شده و امید می‌رود که شاخص‌های طبیعی و زیست محیطی این تپه‌ها مورد توجه مسئولان این نهاد قرار بگیرد. چراکه در آخرین بازدیی که از این تپه‌ها انجام شد از ده‌ها تپه‌هایی که در این منطقه وجود داشت تنها ۵ تپه باقی‌مانده، بنابراین این آثار ملی نباید به‌خاطر سود و منافع فردی از بین برود.
 
«سادات موسوی» مدیر اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد نیز با تاکید بر حفاظت تپه‌های آهکی گفت: «طبق قانون جدید معادن، سازمان صنعت و معدن به استثنای مناطق ۴ گانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست هیچ گونه الزام قانونی مبنی بر استعلام از محیط زیست به هنگام صدور مجوز ندارد. به همین دلیل یکی از مشکلات اصلی کشور و استان‌های چون یزد که در زمره استان‌های معدن خیز به‌شمار می‌روند صدور مجوز در محوطه‌هایی که شاخص‌های زیست‌محیطی را دارند اما تحت‌نظارت محیط‌زیست قرار ندارند مشاهده می‌شود.»
 
 تشکیل حلقه‌های انسانی در تپه‌های ثبت شده توران دشت یزد
 
به گفته موسوی، درحال‌حاضر درخواست‌های متعدد و بسیاری در این خصوص به سازمان صنعت معدن و تجارت داده می‌شود و این سازمان بدون کسب نظر محیط زیست و صرفا با اخذ موافقت منابع‌ طبیعی آن هم صرفا برای جبران خسارت وارده بر مراتع در حریم معدن اقدام به صدور مجوز می‌کند. مجوزی که نمی‌تواند پاسخگوی بسیاری از شاخص‌های زیست‌محیطی دیگر مانند وجود سکونتگاه، منابع آب، جهت بادهای غالب، وجود تنوع زیستی و همچنین آثار تاریخی و میراث‌فرهنگی باشد.  
 

آنطور که مدیر اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد اعلام کرد، درحال‌حاضر پرونده‌ای از سوی سازمان میراث‌فرهنگی استان یزد به مراجع قضایی ارسال شده که این پرونده مورد تایید سازمان محیط زیست استان یزد هم قرار گرفته است و هم‌اکنون منتظر نتیجه نهایی هستیم.

 

بخش نظردهی بسته شده است..