ناراحتی “قلبی” درصدر بیماری یزدی ها

ناراحتی‌‌های قلبی با فراوانی 565 مورد، عمده‎‎ترین علت اعزام تکنسین‎‎های اورژانس 115 به حوادث غیرترافیکی در نخستین ماه سالجاری بوده است.بنابراین گزارش، در این مدت 565 بیمار با ناراحتی های قلبی ، 236 تن با بیماری های تنفسی ، 144 مصدوم ناشی از سقوط ، 28 مورد سوختگی ، 37 مورد سکته مغزی و 99 مورد با م...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از پرگار، طی چند سال اخیر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی به عنوان اولین علت مرگ و میر در یزداعلام شده است که به گفته پزشکان متخصص؛کم شدن فعالیت بدنی، افزایش ساعات کار، استرس، تغییر در شیوه زندگی و رژیم غذایی نامناسب از جمله عوامل افزایش بیماری های قلبی عنوان می کنند.
این در حالی است که طبق آمارهای اعلام شده سالانه بالغ بر ۱۵۰۰ مورد جراحی قلب هم در یزد صورت می گیرد. بر اساس گزارش های وزارت بهداشت، سالانه ۹۳ هزار سکته قلبی و ۴۳ هزار سکته مغزی در کشور اتفاق می افتد که می توان با تغییر سبک زندگی و اصلاح الگوی غذایی، از تعداد این سکته ها کم کرد.
بررسی ها نشان می دهد مبتلایان به فشار و چربی خون بالا، مرض قند، سیگاری ها و افراد کم تحرک زودتر از دیگران در معرض ابتلا به سکته های مغزی و قلبی قراردارند.همچنین،علاوه بر دیابت و فشارخون بالا، آلودگی هوا نیز یکی از علل شیوع بیماری قلبی در یزد شناخته شده است.
دکتر علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت با عنوان این مطلب که عمده مرگ ها در فاصله سنی ۳۰ تا ۷۰ سالگی است، خاطرنشان کرده است: اکثر این مرگ ها قابل پیشگیری است و با رفتارها و سبک زندگی مردم ارتباط مستقیم دارد. به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت، ۴ بیماری عمده مهمترین علل مرگ ایرانی ها است، بطوریکه بیماری های قلبی و عروقی سالانه منجر به ۹۳ هزار سکته قلبی می شود. ضمن این که در سال ۴۳ هزار نفر دچار سکته مغزی می گردند. بیماری دیابت و بیماری های تنفسی نیز از جمله این بیماری ها است. ضمن این که حوادث ترافیکی نیز از علل عمده مرگ ایرانیان محسوب میشود.
سیاری خاطرنشان کرد: ۱۰ درصد مردم ما در کشور سیگار می کشند، سه میلیون نفر قلیان مصرف می کنند و ۹۰ درصد علت سرطان ریه سیگار است به طوری که خطر سکته قلبی را ۴ برابر می کند.
به گفته وی، مردم ایران سالانه ۳۳ لیتر نوشابه مصرف می کنند که این عدد قبلا ۴۲ لیتر بوده و با آگاه سازی مردم نسبت به مضرات آن به این میزان کاهش یافته است.

سیاری می گوید: ۲۵ میلیون نفر در کشور اضافه وزن دارند و ۳۴ هزار نفر مرگ مربوط به چاقی است. از سوی دیگر ۱۰ میلیون نفر مبتلا به فشار خون هستند که ۸۳ هزار مورد مرگ در سال مرتبط با فشار خون است.

چگونه از بیماری قلبی پیشگیری کنم؟
یک پرسش مهم برای بسیاری از مردم ، بویژه کسانی که در فامیل خود سابقه بیماری قلبی دارند، این است که چگونه از ابتلا به بیماری قلبی پیشگیری کنیم؟ در حقیقت عواملی باعث افزایش احتمال بروز بیماری قلبی در افراد گوناگون می شوند.شما با شناختن عوامل خطرساز ، می توانید با پرهیز از آنها ، احتمال بروز بیماری قلبی را در خود کاهش دهید.
۱.مصرف سیگار یا هر نوع دخانیات .سالهاست که پزشکان در باره مخاطرات مصرف دخانیات هشدار می دهند ولی متاسفانه همچنان شاهد گسترش مصرف آن هستیم.برای حفظ سلامتی بهتر است که از مصرف هر نوع دخانیات و نیز از هم نشینی با سیگاریها و استشمام دود آنها ، به سلامت خود کمک کنیم.
۲.مصرف روغن های جامد ترانس.امروزه این روغن ها در انواع غذاها مصرف می شود. بهتر است بدانیم که این نوع روغن ها باعث افزایش کلسترول بد خون LDL ، می گردد. این کلسترول باعث رسوب شدن چربی در دیواره های داخلی شریانهای خونی شده و سرانجام به انسداد رگها منجر می شوند.با کاهش مصرف چربی های ترانس ، میزان این چربی نا مطلوب را در خون خود کاهش دهیم.
۳.مصرف زیاد نمک. نمک یکی از عناصر مهم و ضروری بدن است ؛ اما مصرف زیاد آن می تواند باعث افزایش فشار خون شده و سرانجام به نارسایی قلبی منجر گردد. با کاهش مصرف نمک به سلامت قلب خود کمک کنیم.
۴.داشتن اضافه وزن و چاقی .اگر قلب را به صورت یک موتور تصور کنیم ، چاقی و اضافه وزن باعث تحمیل بار اضافی به این موتور می گردد.با کاهش وزن و حفظ تناسب اندام و انجام ورزش های مناسب، می توانیم قلب سالمی داشته باشیم.
۵.مصرف نکردن داروهای لازم و عدم مراجعه به پزشک.گاهی ما باید بپذیریم که برای کاهش اثرات برخی از عوامل خطرزا، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و داروهای تجویزی را به موقع مصرف کنیم. بطور مثال فشار خون بالا و یا کلسترول بالا را می توان به موقع با مصرف داروهای مناسب ، کاهش داده و یا تحت کنترل در آورد.هرگونه سهل انگاری و یا کله شقی در امتناع از مصرف داروهای تجویزی، می تواند خطر را افزایش دهد.

 

بخش نظردهی بسته شده است..