گزارشی از وضعیت بحرانی اینترنت در استان یزد؛

پایتان را از روی سیم اینترنت یزد بردارید…لطفا !

مدیریت مخابرات استان بر پهنای باند اینترنت است که ارتباطی با کاهش سرعت صورت گرفته ندارد و پهنای باند یزد حتی در ساعات اوج پیک ترافیک نیز به طور کامل اشغال نشده و کمبود پهنای باند نداریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از هفته نامه پرگار؛ سابقه اختلال و قطعی ارتباطات در شبکه اینترنت ایران به همان اولین روز حضور این شبکه جهانی در کشور بر می‌گردد، یعنی کاربران ایرانی همیشه کندی سرعت اینترنت را تجربه و با آن دست و پنجه نرم کرده‌اند. این موضوعی است که بارها میان مدیران ارشد دولتی مرتبط یا مسوولین ذیربط به عنوان متولیان انحصاری اینترنت و متخصصین و کارشناسان و فعالان فناوری اطلاعات و کاربران عمومی اینترنت، مطرح می‌شود و کارشناسان این حوزه اینترنت دلایل مختلفی را برای این کندی‌ها مطرح می‌کنند و راه حل‌هایی نیز ارائه می‌شود؛ راه‌حل‌هایی که سال‌ها در حال ارائه شدن است و کسی آن‌ها را تبدیل به واقعیت نمی‌کند. استان یزد نیز همچون دیگر استان‌های در این زمینه مستثنا نبوده است و کاربران این استان از کندی سرعت اینترنت ناراضی هستند. در این گزارش سعی کرده‌ایم ابتدا به بیان علت کندی سرعت اینترنت از زبان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بپردازیم و نظرات مسئولان شرکت مخابرات استان یزد و شرکت پیشگامان کویر یزد به عنوان دو شرکت بزرگ و باتجربه که در زمینه ارائه خدمات اینترنتی در این استان فعالیت دارند، ارائه کنیم. بسیاری از کارشناسان و شرکت‌هایی این حوزه یکی از دلایل کندی سرعت اینترنت در استان یزد را کمبود پهنای باند عنوان می‌کنند و بر این نکته تأکید دارند که واردات پهنای باند در انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت است و این شرکت در ارائه این امر به کاربران کوتاهی می‌کند.

 

دلیل کندی سرعت اینترنت از زبان وزیر ارتباطات

اولین مقام مسئول در زمینه ارائه خدمات مربوط به اینترنت شخص وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است که او نیز در تشریح دلیل کاهش سرعت اینترنت در صفحه اجتماعی شخصی خود برای کاربران ایرانی می‌گوید: برخلاف اغلب کشورهای دنیا که پهنای باند بین ۸ نفر به اشتراک گذاشته می شود در کشور ما رقم به ۲۵ هم می رسد.

محمود واعظی در زمینه معضل سرعت اینترنت در کشور و نظارت بر شرکتهای فروشنده اینترنت می‌افزاید: در اغلب کشورهای دنیا برای استفاده بهینه از پهنای باند، یک پهنای باند مشخص را بین ۸ نفر به اشتراک می‌گذارند و اصطلاحا این نسبت را ضریب شیرینگ یک به هشت ( sharing 1-8 ) می نامند. متاسفانه در کشور ما به دلیل کمبود شدید پهنای باند این نسبت به ۱-۲۰ یا حتی ۱-۲۵ هم رسیده که یکی از دلایل اصلی کاهش سرعت اینترنت کاربر نهایی است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان می‌کند: از طریق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به همه شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت – PAP – اعلام کرده ایم که این نسبت باید به یک به هشت ( ۱-۸ ) اصلاح شود و آمادگی واگذاری پهنای باند بیشتر را هم داریم.

 

آمادگی واگذاری پهنای باند بیشتر را هم داریم

واعظی همچنین اواخر سال گذشته گفته بود: در حال حاضر در تلاش برای افزایش پهنای باند و سرعت اینترنت هستیم و تا پایان ۱۰۰ روز دوم پهنای باند نسبت به ابتدای دولت تدبیر و امید دو برابر خواهد شد. در نیمه دوم سال، سرعت، به تدریج و در حد معقول افزایش یابد.

وی تاکید کرده بود: از طریق سازمان تنظیم مقررات به همه شرکتهای PAP اعلام کرده‌ایم که این نسبت باید به ۱-۸ اصلاح شود و آمادگی واگذاری پهنای باند بیشتر را هم داریم. امیدوارم با این تدابیر تا پایان سال مقداری از مشکلات سرعت اینترنت حل شود.

 

کندی سرعت اینترنت، برای همه استان‌هاست

مدیرعامل مخابرات استان یزد اوایل امسال با اشاره به اینکه کندی سرعت اینترنت، برای همه استان‌هاست، گفته بود: پایین بودن سرعت اینترنت مربوط به وبگاه های برون مرزی و خارجی است. در حالیکه سایت‌های داخلی با سرعت بالا قابل استفاده اند و اینکه کاهش سرعت را به کل فضای مجازی تأمین دهیم، اشتباه است.

وی افزوده بود: کاهش سرعت اینترنت استان از ۲منظر مخابرات استانی و نوع سایت ها قابل بررسی است.  وی در خصوص دخالت مخابرات یزد در پایین بودن سرعت بیان کرده بود: مدیریت مخابرات استان بر پهنای باند اینترنت است که ارتباطی با کاهش سرعت صورت گرفته ندارد و پهنای باند یزد حتی در ساعات اوج پیک ترافیک نیز به طور کامل اشغال نشده و کمبود پهنای باند نداریم.

 

دغدغه نماینده مردم شهرستان اردکان

دغدغه سرعت اینترنت در استان به جایی رسیده است که در آیین افتتاح پروژه های مخابراتی استان یزد که به مناسبت هفته ارتباطات در شهرستان اردکان برگزار شد، محمدرضا تابش نماینده مردم این شهرستان با اشاره به اینکه یکی از پایه‌های موثر در پیشرفت کشور، توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات است گفته بود: سرعت اینترنت در ایران کم و غیرقابل قبول است و در آسیا در رده های آخر قرار دارد، از آغاز سال ۲۰۱۴سرعت اینترنت در جهان ۱۰۰ترابیت است اما در ایران با توجه به جمعیت ۱درصدی در جهان بایستی سرعت اینترنت ۱ترابیت باشد. اما سهم هر شهروند ایرانی ۱کیلو بیت است که به هیچ وجه قابل قبول نیست. از طرفی در دنیا ظرفیت پهنای باند ۲۰مگ عنوان می شود و ما در ایران ۲مگ برای پهنای باند تعریف کرده ایم که جای تعجب دارد.

تابش با برشمردن سهم مردم از سرعت اینترنت در کشورهای منطقه افزوده بود: با این وضعیت، دستیابی به مقام دوم منطقه در افق چشم انداز به هیچ وجه عملی نیست و اگر می خواهیم به قدرت برتر علمی و اقتصادی تبدیل شویم باید در عرصه استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات متناسب با استانداردهای روز دنیا حرکت کنیم.

 

قول تلفنی وزیر ارتباطات به یزدی‌ها

نماینده مردم اردکان همچنین در تماس تلفنی با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رسیدگی به نیازهای استان یزد در عرصه مخابرات و ارتباطات را خواستار شده بود و  در این تماس تلفنی، وزیر ارتباطات با اشاره به سیاست دولت تدبیرو امید مبنی بر جبران کوتاهی‌ها به خصوص در بخش ارتباطات، خاطرنشان کرد: افزایش سرعت اینترنت جزء برنامه‌های این وزارتخانه است و ما معتقدیم فضای مجازی باید در اختیار و خدمت مردم باشد. واعظی با اشاره به پیشتازی مردم استان یزد در دینداری و قناعت تأکید کرد: پهنای باند اینترنت این استان در نیمه دوم سال‌جاری افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت.

 

 شرکت زیرساخت، کلید پرسش

روح‌الله صبح یزدی، مدیر مجتمع فنی گروه پیشگامان شرکت پیشگامان با بیان اینکه مشکل اصلی شرکت‌های ارائه خدمات اینترنت چه در یزد و استان های دیگر، کمبود پنهای باند شرکت ارتباطات زیرساخت است، می‌گوید: در این میان مشکل اصلی، شرکت زیرساخت است که در ارائه اینترنت به مشتریان خود باید تلاش بیشتری کند. این در حالی است که شرکت ما کم فروشی نکرده و حتی در بعضی از مواقع از استانداردهای تنظیم مقررات بالاتر خدمات ارائه داده‌ایم.

صبح یزدی می‌افزاید: هم اکنون دسترسی به سایتهای داخل کشور تا حدودی با سرعت مناسب قابل دسترسی مشتریان قرار دارد ولی اگر آنها بخواهند با سایتی خارج از کشور ارتباط برقرار کنند، سرعت آنها تا یک، سوم کاهش پیدا می‌کند که این مهم ترین ضعف ما در پهنای باند خارجی است.

حق به جانب مردم  است

وی با بیان اینکه ارائه خدمات مناسب یکی از مهم ترین وظایف ما است، می‌افزاید: از دید مشتری حق به جانب آن است چراکه با این وضعیت ارتباط برقرار کردن با سایت‌های خارج از کشور با سرعت بسیاری پایینی همراه است و این کاستی از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت است که باید به حل این مشکل بپردازد.

صبح یزدی ادامه می‌دهد: امیدواریم با ارائه پهنای باند بیشتر از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت، بتوانیم شاهد رفع مشکل سرعت اینترنت در کشور و همچنین استان یزد باشیم و در هیمن راستا مشتریان ما نیز از ارائه خدمات ما به درستی بهره‌مند شوند.

 

مخابرات یزد: سرعت اینترنت استان مطلوب نیست

عبدالمجید معنوی، مدیر روابط عمومی مخابرات با بیان اینکه در حال حاضر ۵۶۸۸۶ نفر مشترک خانگی و ۴۴۳۰۳ شرکت از خدمات اینترنت شرکت مخابرات استان یزد استفاده می‌کنند، با پایین بودن سرعت اینترنت در استان موافق است و می‌گوید: طبق تصویب سازمان تنظیم ارایه سرعت های بالاتر از ۲ مگابایت برای کاربران خانگی مجاز نیست.

وی با بیان اینکه سرعت اینترنت در سطح استان همچون استان های دیگر مطلوب نیست، می‌افزاید: عوامل بسیاری موجب این امر می‌شود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به مواردی همچون تاخیر در واگذاری پهنای باند توسط زیرساخت، برنامه های مخابرات استان در واگذاریADSL، کمپین نوروزی، کمپین کسب و کار (سرویسهای ۵M و ۱۰M)، کمپین روستایی، طرح شمس (ارایه سرویس ویژه به مراکز زیرنظر علوم پزشکی)، طرح مهارت (ارایه سرویس برای کلیه مراکز و آموزشگاههای زیرنظر فنی و حرفه ای)، طرح آموزش و پرورش (سرویسهای ویژه برای مدارس آموزش و پرورش) و طرح اوقاف (سرویس ویژه مراکز تحت نظر اداره اوقاف) اشاره کرد.

معنوی برای رفع این مشکلات پیشنهاد می‌کند: برای افزایش سرعت اینترنت در استان نیازمند افزایش پهنای باند ورودی کشور، استفاده از مسیرهای با کیفیت و ارایه پهنای باند توسط شرکت ارتباطات زیرساخت و افزایش سرعت در واگذاری پهنای باند به شرکت های PAP هستیم.

 

سرعت اینترنت ایران نیازمند اجرای راه‌حل های پیش روست

سرعت اینترنت ایران همیشه مورد بحث کارشناسان و اهالی فناوری اطلاعات به خصوص کاربران اینترنت بوده که از سرعت کم، کیفیت نامطلوب و همچنین قطعی مکرر گلایه داشته اند. مسئولان این حوزه نیز همیشه در این زمینه وعده و وعیدهایی داده اند ولی هنوز کاربران با مشکل سرعت پایین اینترنت مواجه‌اند. امیدورایم به زودی با راه حل هایی که از سوی کارشناسان و مسئولین حوزه ارائه می‌شود ترتیب اثر داده شود و شاهد افزایش سرعت اینترنت در کشور باشیم.

استان یزد یکی از مطرح ترین استان های کشور در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. با وجود ضعف بزرگ زیرساخت ارتباطی از طریق اینترنت، به نظر می رسد رسیدن به مدینه فاضله شهر فناوری اطلاعات ایران، دور از دسترس خواهد بود. پرگار امیدوار است مسئولان ارشد استانی با برنامه ریزی و نظارت دقیق، مشکلات ارتباطی استان را مدنظر قرار داده و راهکاری برای حل آن بیابند.

بخش نظردهی بسته شده است..