ثبت ملی خانه تاریخی طباطبایی میبد

no-thumbs

خانه تاریخی و قاجاری "سیدجواد طباطبایی" در محله بفروئیه شهرستان میبد به شماره 31249 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزبه نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه یزد، "محسن ذاکری نیا" معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد ضمن اعلام این خبر تصریح کرد: بنای مذکور با توجه به سبک معماری متعلق به دوران متاخر اسلامی(قاجار) و وجه تسمیه آن متاثر از نام مالک است.

 

وی اظهار کرد: شاخص بودن بنا در زمینه معماری نسبت به سایر ابنیه هم عصر خود در شهر را از ویژگی‌های شاخص این بنای تاریخی دانست و عنوان کرد: باتوجه به این که بافت تاریخی میبد با شماره ۳۴۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و این بنا داخل بافت ثبتی قرار دارد، حریم بنا از حریم بافت ثبتی آن تبعیت می‌کند.

 

این مسئول ادامه داد: بنا در یک پلان چهار ضلعی و به صورت حیاط مرکزی طراحی و ساخته شده و ورودی بنا در جهت جنوب و به صورت یک ایوان با پوشش سقف ضربی و با قوس هلالی است که این بخش دارای سکوهایی در طرفین است و بین سکوها پلکانی وجود دارد که به هشتی ختم می‏‏شود و پس از هشتی راهرویی وجود دارد که به حیاط امتداد می‎‎یابد.

 

ذاکری نیا افزود: حیاط بنا به صورت چهار ضلعی است که در مرکز آن حوضی مستطیل شکل در جهت شمالی – جنوبی (طول حوض) و طرفین آن باغچه وجود دارد. در جهت شمالی حیاط یک اتاق پنج دری در مرکز و دو اتاق در طرفین آن وجود دارد که در حال حاضر کاربری انباری و مسکونی دارد و بخش شرقی دارای یک ایوان در مرکز و راهرو و اتاقهای سه دری در طرفین است.

 

وی خاطرنشان کرد: بخش جنوبی که مختص سکونت تابستانی است دارای یک ایوان در مرکز است که انتهای آن یک بادگیر طراحی و احداث شده و در طرفین آن دو اتاق است.

 

به گفته ذاکری نیا، به طور کلی این بنا با مصالح خشت و اجر احداث شده و دارای تزییناتی به صورت سیمگل، دم‌گیری گچی و همچنین کاربندی در بخش ایوان ورودی هشتی است.



 

 

بخش نظردهی بسته شده است..