یزد متنوع‌ترین استان معدنی کشور است

no-thumbs

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد با اشاره به توانمندی یزدی‌ها در حوزه‌های صنعتی، معدنی و بازرگانی، فعالان این حوزه را افرادی با پشتکار و سخت‌کوش خواند و ابراز امیدواری کرد که در سال جاری و با رفع موانع تولید و تجارت، فصل نوینی از فعالیت‌های اقتصادی در استان شکل بگیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز "محمدرضا علمدار یزدی" تصریح کرد: بنا بر آمارهای رسمی موجود، استان یزد که دومین استان معدنی کشور و چهارمین استان توسعه یافته صنعتی است و علاوه بر این، در طول ۲۱ سال متوالی حائز رتبه اول قبولی در کنکور سراسری بوده است که نمود و نتیجه آن را در بخش‌های عظیم صنعت، معدن و تجارت استان مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: صنعتگران، معدنکاران و تاجران یزدی که از پاک‌دست‌ترین‌ها در کشور هستند، همواره با ایجاد فرصت‌های شغلی، تولید و ایجاد ارزش افزوده موجب ارتقا و پیشرفت وضعیت استان شده‌اند.

علمدار یزدی اضافه کرد: بی‌شک دامنه تاثیر فعالیت بخش‌های صنعت و معدن تنها محدود به مسائل اقتصادی نیست چرا که باعث شده تا استان به لحاظ شاخص‌های اجتماعی نیز سرآمد باشد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با ارائه گزارش کلی از وضعیت فعالیت‌های سازمان، گفت: در حال حاضر صنعت، معدن و تجارت استان، بیش از سه هزار و ۵۰۰ فقره پروانه بهره‌برداری را در گروه‌های مختلف صنعتی صادر کرده که موجبات اشتغال بالغ بر ۸۷ هزار نفر در استان را فراهم آورده است.

 

وی افزود: استان یزد با کسب رتبه اول تولید کاشی کشور، رتبه سوم نساجی کشور و فعالیت در حوزه فولاد به عنوان قطب فولاد کشور، به عنوان یکی از استان‌های شاخص صنعتی کشور شناخته می‌شود.

 

علمدار یزدی ادامه داد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در بخش معدن با صدور ۳۷۸ فقره پروانه اکتشاف، ۹۷ گواهینامه کشف و ۳۹۵ فقره پروانه بهره‌برداری جمعاً به ارزش سرمایه‌گزاری ۹۱ هزار میلیارد ریال و ذخیره قطعی یک میلیارد و ۳۴۳ میلیون تن موجب اشتغال ۹ هزار و ۶۵۱ نفر شده است.

 

به گفته این مقام مسئول، رتبه اول تنوع ماده معدنی با بیش از ۵۰ نوع ماده معدنی مختلف، از دیگر افتخارات این استان معدنی است.

 

وی با اشاره به بخش تجارت، افزود: استان یزد در بخش تجارت با ۶۰ درصد صادرات کاشی کشور و ۷۰ درصد فولاد آلیاژی کل کشور، در هر دو مورد صاحب رتبه اول است و با در اختیار داشتن ۳۵ درصد صادرات محصولات گلخانه‌ای کل کشور، جزو ۱۰ استان برتر صادراتی کشور قرار دارد.

 

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان یزد به اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان یزد در این حوزه، از جمله این موارد را وجود فرهنگ صنعتی، معدنی و بازرگانی، به طور خاص در میان نخبگان دانشگاهی و سرمایه‌گزاران، خوشنامی و مورد اعتماد بودن مردم یزد، به طور خاص در بخش صنعت، معدن و تجارت، بهره‌مندی استان از نیروی کار مؤمن، متعهد و متخصص، تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی و بهره‌منده از زمین‌های وسیع آماده سرمایه‌گذاری و نیز منابع سرشار معدنی، برشمرد.

وی بهره‌مندی استان از مناطق ویژه اقتصادی و شهرک‌های صنعتی متعدد، وجود کریدور شمال- جنوب و شمال شرق – جنوب غرب، وجود زیرساخت‌های مناسب علمی و نیروی متخصص دانشگاهی با تحصیل بالغ بر ۱۰۰ هزار دانشجو در سطح دانشگاه‌های استان و نیز به عنوان تنها یک نمونه از ظرفیت‌های بسیار ویژه استان بهره مندی از سه هزار و ۳۰۰ ساعت تابش نور خورشید به عنوان منبع عظیم انرژی پاک و تجدیدپذیر به عنوان دیگر این ظرفیت‌ها یاد کرد.

 

این مسئول همچنین تاکید کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد برای بررسی هرچه دقیق‌تر و آسیب‌شناسی علمی مشکلات صنعتی، معدنی و بازرگانی استان با تشکیل کارگروه‌های ویژه دانشگاهی و همکاری با برخی سازمان‌های دولتی و مؤسسات پژوهشی، مبادرت به فراهم آوری مقدمات رفع مشکلات اساسی از جمله رفع موانع تولید، توسعه صادرات غیر نفتی، رونق اقتصادی و بهینه سازی مصرف آب کرده است.

 

علمدار یزدی در پایان با تبریک روز صنعت معدن و تجارت به تمامی فعالان این عرصه، ابراز امیدواری کرد در سال جاری و با رفع موانع پیش پای این بخش، بیش از پیش شاهد پیشرفت در استان یزد باشیم.

بخش نظردهی بسته شده است..