فضای سبز یزد در عطش آب؛ پساب تصفیه‌خانه در حال تبخیر

یزد در حال حاضر از بهترین سیستم تصفیه‌ فاضلاب کشور بهره‌مند است و روزانه بخش قابل توجهی از فاضلاب شهر بازیافت می‌شود اما این پساب بلااستفاده مانده و تاکنون به جز بوی نامطبوع و حشرات و جانوران موذی، سودی به حال مردم نداشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزبه نقل از فارس، تصفیه‌خانه فاضلاب شهر یزد در منطقه‌ای حوالی شاهدیه و زارچ واقع شده و روزانه حجم قابل توجهی از فاضلاب جمع‌آوری شده را با استفاده از روش‌های پیشرفته به آب قابل استفاده در چرخه طبیعت تبدیل می‌کند و چند سالی است که پساب حاصل از روند تصفیه فاضلاب، در برکه‌ای بر روی هم انباشته شده است.

در حالی که پساب جمع‌آوری شده باید تحت یک مدیریت و برنامه‌ریزی اصولی به مصرف فضای سبز و برخی مصارف صنعتی برسد، سال‌هاست که این پساب بدون اینکه به مصرف صحیحی برسد، روی هم انباشته شده و تنها در بخشی کوچک در اطراف تصفیه‌خانه اقداماتی برای استفاده از این پساب در حال انجام است.

*فضای سبز یزد در عطش آب؛ پساب تصفیه‌خانه در حال تبخیر

در شرایطی که فضای سبز یزد در عطش آب می‌سوزد و شهرداری در مواردی ناچار به حفر چاه و استفاده از آب برای فضای سبز است، پساب تصفیه‌خانه فاضلاب یزد بلااستفاده مانده و تبخیر می‌شود.

صرف‌نظر از بوی نامطبوعی که به دلیل راکد ماندن آب در فضا آکنده شده و مردم مناطق زارچ و شاهدیه را به شدت آزار می‌دهد و پشه و حشرات و جوندگان موذی نظیر موش با آلودگی‌های خاص خود که مردم منطقه را به ستوه آورده است، هدر رفتن پساب در شهر کویری نظیر یزد که چنین منبع آبی، حکم کیمیا را دارد، اسراف است.

در شرایطی که پساب این تصفیه‌خانه می‌تواند به کمربند سبز یزد، توسعه پارک‌ها و فضاهای سبز بسیار در سطح شهر کمک کند، متاسفانه شاهد از هدر رفتن آن هستیم و این آب انباشته شده تاکنون نه تنها نتوانسته خیری به مردم منطقه برساند بلکه شر آن نیز دامن‌گیر مردم شده است.

رئیس تصفیه‌خانه فاضلاب یزد در مورد سیستم تصفیه‌ فاضلاب اظهار داشت: سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب شهر یزد برکه تثبیت است که از سال ۸۵ تاکنون با این سیستم فعال است و بیش از ۷۵ هزار نفر از جمعیت ۶۰۰ هزار نفری شهرستان یزد، زیر پوشش این شبکه هستند.

 

سید وحید غلمان با اشاره به اینکه سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب یزد یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های موجود در زمینه تصفیه فاضلاب است، عنوان کرد: این تصفیه‌خانه در سه هکتار طراحی شده و ۶ حوضچه جداگانه برای طی فرآیند تصفیه فاضلاب در نظر گرفته شده و تلاش شده با استفاده از سیستم لجن فعال، بوی فاضلاب تا حد زیادی کنترل شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر در حوالی این تصفیه‌خانه ۲۰۰ هکتار فضای سبز ایجاد شده تا هوای مجموعه و مناطق مسکونی اطراف تصفیه شود و به زودی نیز ۱۰ هکتار دیگر به این فضا اضافه می‌شود که امیدواریم با افزوده شدن این میزان فضای سبز، فضای بهتری در منطقه ایجاد شود.

*مبارزه بیولوژیک با حشرات موذی در تصفیه‌خانه فاضلاب یزد

رئیس تصفیه‌خانه فاضلاب یزد در پاسخ به اقدامات انجام شده در زمینه مبارزه با حشرات و جانوران موذی در اطراف این تصفیه‌خانه خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد مبارزه بیولوژیک بهترین راهکار برای رها شدن از آزار حشرات موذی در اطراف تصفیه‌خانه است و به این منظور از حیوانات شکارچی نظیر قورباغه و … استفاده شده است ضمن اینکه لایروبی و سمپاشی نیز انجام می‌شود.

وی همچنین عنوان کرد: طرح‌هایی نیز نظیر پرورش ماهی و لاک‌پشت، کشت گیاهان غیرمثمر، پرورش کرم ابریشم با استفاده از ظرفیت کاشت درخت توت در اطراف برکه و … نیز در اطراف این تصفیه‌خانه اجرا شده است.

با وجود اینکه اقدامات خوبی در زمینه ایجاد فضای سبز و اجرای طرح‌های متنوع انجام شده است، اما ظرفیت استفاده از آب تصفیه‌ شده برکه بسیار بیشتر از این‌هاست و در واقع همین عدم استفاده از ظرفیت آب سبب شده تا آب راکد و بوی نامطبوع در هوا پراکنده شود.

گرچه عادت کردن به یک بوی نامطبوع دشوار است و شرایط نامساعد بهداشتی ویژه خود را به همراه دارد اما به هر ترتیب، به نظر می‌رسد مردم منطقه به بوی نامطبوع این تصفیه‌خانه عادت کرده‌اند اما به هیچ وجه نمی‌توانند با پشه و حشرات و حیوانات موذی آن کنار بیایند و هر چه سریع‌تر باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

*گرم شدن هوا شرایط را برای مردم شاهدیه و زارچ سخت‌تر کرد

این روزها با گرم شدن هوا شرایط به مراتب بدتر و سخت‌تر شده و مردم روزهای سختی را به خاطر افزایش بوی نامطبوع و حشرات تحمل می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد اصلی‌ترین علت بوی نامطبوع و دیگر شرایط آزاردهنده در این منطقه را عدم استفاده از آب تصفیه‌ شده به صورت کامل اعلام کرد و اظهار داشت: در صورتی که از ظرفیت این آب، بهره‌برداری کامل انجام شود، دیگر آبی باقی نخواهد ماند که بوی نامطبوع آن برای مردم آزاردهنده باشد.

 

علی اسلامی تصریح کرد: مدیران برنامه‌ریز استان باید هرچه سریع‌تر نحوه تخصیص پساب به فضای سبز در مناطق مختلف استان را مشخص کنند و پساب را روانه محل‌های مورد نظر کنند تا هم شاهد کاهش قابل توجه بو و حشرات باشیم و هم فضای سبز یزد با طرح‌های مختلفی که با اتکا به پساب تصفیه‌خانه فاضلاب یزد در نظر گرفته شده، جانی تازه بگیرد.

با شرایط موجود به نظر می‌رسد مسئولان امر بدون برنامه‌ریزی دقیق اقدام به ایجاد شبکه جمع‌آوری فاضلاب و تصفیه فاضلاب کرده‌اند و اکنون بعد از گذشت چند سال هنوز نتوانسته‌اند پساب حاصله را در محلی مناسب مورد استفاده قرار دهند و در شرایطی که با کمبود آب برای آبیاری فضای سبز مواجه هستیم، این پساب باید به دلیل انباشتگی بیش از حد، موجب آزار مردم باشد.

*انتقاد نماینده مردم یزد و اشکذر از مسئولان بی‌برنامه

نماینده مردم یزد و اشکذر نیز در این زمینه حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و از عدم مدیریت صحیح در این زمینه در شرایطی که آب در یزد کیمیاست، انتقاد و گلایه دارد.

محمدصالح جوکار با بیان اینکه هر گاه در جمع مردم در مناطق شاهدیه و زارچ حاضر شده‌ایم، اولین گله و شکایت آنها از بوی نامطبوع و حشرات موذی ناشی از فعالیت تصفیه‌خانه فاضلاب بوده و در طول چند سال گذشته پاسخ قانع‌کننده‌ای برای مردم نداشته‌ایم زیرا مسئولان امر چاره‌اندیشی مناسبی نداشته‌اند.

وی عنوان کرد: جلسات متعددی برای ساماندهی این موضوع در یزد برگزار شده که در نهایت در یکی از ‌آخرین جلسات، مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف پساب تصفیه‌خانه فاضلاب یزد در نظر گرفته شد و قرار شد تا مسئولان امر هر چه سریع‌تر نسبت به تخصیص پساب برنامه‌ریزی کنند تا هم از ظرفیت تصفیه‌خانه‌ای که با این هزینه بالا راه‌اندازی شده، استفاده شود و هم مردم از مسائل و مشکلات آن رهایی پیدا کنند.

جوکار با بیان اینکه ظرف چند روز آینده، مهلت یک ماهه به پایان خواهد رسید، عنوان کرد: به سرعت پیگیر موضوع خواهیم بود و تلاش می‌کنیم این مطالبه به حق مردم یزد را پیگیری کرده و به سرانجام برسانیم.

بخش نظردهی بسته شده است..