مدیر عامل برق منطقه‎‎ای یزد تاکید کرد؛

تابستان بدون خاموشی با ۱۰ درصد صرفه‏‏ جویی/مصرف بیش از ۸۰ درصد برق استان در امر تولید

مدیر عامل شرکت برق منطقه‎‎ای یزد با اشاره به پیش‌بینی پیک بار مصرف استان به میزان یکهزار و 300 مگاوات، اظهار کرد: صرفه‎‎جویی تنها 10 درصد در مصرف انرژی الکتریکی از سوی مشترکان باعث عبور از تابستان گرم امسال بدون خاموشی برق خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز "محمدحسن صباغ زادگان" امروز در جمع اهالی رسانه، حمایت مردم از صنعت برق برای عبور از پیک مصرف تابستان گرم امسال را خواستار شد و افزود: علی رغم اقداماتی که با تعامل و هم‌اندیشی موجود بین صنعت برق و نیروگاه‌های استان برای تامین نیاز پیک‌بار مصرف تابستان امسال صورت گرفته، ولی صرفه‎‎جویی ۱۰ درصدی و مدیریت بهینه در مصرف انرژی الکتریکی توسط مشترکان می‎‎تواند منجر به گذراندن تابستانی بدون خاموشی در استان و کشور شود.

وی متذکر شد: البته با اقدامات زیربنایی صورت گرفته در صنعت برق استان طی چند سال گذشته، در حال حاضر استان یزد از پایدارترین و امن‌ترین شبکه برق کشور برخودار است و موید این موضوع نیز ارزیابی‎‎های شرکت توانیر براساس فاکتورها و شاخص‎‎های مربوطه است.

صباغ‌زادگان با اشاره به نرخ رشد سالیانه ۱۷ درصدی قدرت نصب‌ شده نیروگاهی در استان از سال ۸۶ تاکنون، قدرت اسمی نیروگاه‌های استان تا پایان سال گذشته را یک‌هزار و ۹۵۱ مگاوات اعلام کرد و گفت: استان یزد با این میزان تولید ۲.۸ درصد از انرژی الکتریکی کشور را تولید می‎‎کند و در جایگاه سیزدهم کشور قرار دارد.

وی جایگاه استان در تولید ناخالص انرژی را با تولید هشت میلیارد و ۸۷۹ میلیون کیلووات ساعت در رتبه نهم و به لحاظ مصرف انرژی با شش میلیارد و ۸۵۶ میلیون کیلووات ساعت در جایگاه دهم استان‌های کشور ذکر کرد و گفت: به عبارتی برای اولین بار استان یزد در سال گذشته دو میلیارد کیلووات ساعت برق مازاد تولید کرده و به شبکه برق سراسری کشور تزریق کرده است.

این مسئول با اشاره به آمار تولید و مصرف انرژی دو ماهه ابتدایی امسال و مقایسه آن با مدت مشابه نیز گفت: دو میزان تولید انرژی استان در دو ماهه ابتدایی امسال افزایش ۴۴ درصدی داشته و این در حالی است که میزان مصرف برق استان در همین مدت تنها یک درصد رشد داشته است که شاید به دلیل عدم استفاده از وسایل سرمایشی با توجه به وضعیت مساعدتر دمای هوا در این ماه‌های سال نسبت به مدت مشابه پارسال بوده باشد.

وی در ادامه پیک‌بار مصرف استان در سال گذشته را با شش درصد افزیش نسبت به سال قبل از آن، یک‌هزار و ۱۳۸ مگاوات اعلام و تصریح کرد: البته این در حالی است بیش از ۸۰ درصد از برق مصرفی استان در بخش تولید اعم از صنعی، کشاورزی و غیره مصرف می‏‏شود.

صباغ زادگان در ادامه به ترکیب مصرف برق در استان اشاره کرد و افزود: سهم صنعت از مصرف برق استان در سال گذشته ۷۱ درصد بوده که نسبت به سال قبل، ۳.۵ درصد رشد داشته و این در حالیست که این میزان در کشور ۳۴ درصد است.

وی سهم مصرف خانگی استان را ۱۲.۷ درصد، تجاری ۲.۹ درصد، کشاورزی ۱۰.۳ درصد، عمومی ۳.۳ درصد و روشنایی معابر را ۱.۴ درصد از کل مصرف سالیانه استان اعلام کرد.

وی با اشاره به ظرفیت کنونی نیروگاه‌های استان با مجموع یک‌هزار و ۹۵۱ مگاوات، ظرفیت تولید استان تا سال ۱۳۹۸ را چهار هزار و ۲۰۰ مگاوات پیش‌بینی کرد و گفت: با راه‌اندازی واحد بخار نیروگاه سرو  160 مگاوات به ظرفیت این نیروگاه و ۳۰۰ مگاوات نیز به ظرفی نیروگاه تابان در سال جاری اضافه خواهد شد.

صباغ‌زادگان همچنین از صدور مجوز برای ۸۷ مگاوات نیروگاه‌های تولید پراکنده و انعقاد تفاهم نامه برای ایجاد سه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در شهرستان‌های میبد، بافق و ابرکوه، خبر داد.

وی از پروژه‏‏های زیربنایی صنعت برق استان نیز به اجرای پست‌ 400 به ۲۳۰ کیلوات بافق، پست ۴۰۰/۶۳ غرب(شهید صامعی)، پست ۴۰۰/۶۳ مهریز، پست ۲۳۰/۶۳ ابرکوه، پست‌های ۶۳/۲۰ میبد، چرخاب و سرو و همچنین خطوط ۲۳۰ کیلوولت دو مداره سورمق به ابرکوه و خطوط اتصالات پست ۶۳/۴۰۰ غرب برای اتصال به پست یزد یک با مجموع اعتبار ۱۷۹میلیارد  تومان تا دو سال آینده خبر داد.

مدیر عامل برق منطقه‎‎ای یزد در پایان سخنانش نیز از کسب رتبه برتر این شرکت به لحاظ ارزیابی عملکرد در کشور خبر داد.

"ابوالفضل اسدی" معاون برنامه‏‏ریزی شرکت برق منطقه‎‎ای یزد نیز با اشاره به کمبود سه هزار مگاواتی برق کشور برای عبور از پیک تابستان امسال، پیک بار پیش بینی شده امسال استان را یکهزار و ۳۰۰ مگاوات اعلام کرد.

وی در مورد افزایش پیک بار استان گفت: با توجه به تبدیل چهار شهرستان یزد، اشکذر، میبد و اردکان در زمره استان‌های دارای تعرفه گرمسیری چهار طی ماه‌های تیر و مردادماه که منجر به کاهش به طور متوسط ۲۵ درصد هزینه‌های انرژی برق در این شهرها می‏‏شود، استفاده از کولرهای گازی که به مراتب برق بیشتری را نسبت به کولرهای آبی دارد، در استان افزایش یافته لذا افزایش پیک بار مصرف در تابستان دور از ذهن نیست.

وی از اقدامات صورت گرفته برای تامین انرژی مورد نیاز در زمان پیک بار در استان به مذاکره با ۱۸ صنعت بزرگ استان که مجموعاً ۵۵۰ مگاوات برق استان را مصرف می‏‏کنند اشاره کرد و افزود: اجرای برنامه تعطیلات و تعمیرات برای صنایع بزرگ استان و هماهنگی برای مبادله توافقنامه طرح ذخیره عملیاتی با تعهد ۱۶۵ مگاوات در مواقع پیک از جمله این برنامه‌هاست.

اسدی همچنین هشت ساعته کردن ساعات اوج بار برای صنایع استان در ماه‌های تیر و مرداد، جلب مشارکت ۲۶ مگاواتی نیروگاه چادرملو برای مواقع اضطراری و رسیدن مجموع ظرفیت مولدین مقیاس کوچک  در زمان پیک به ۳۶ مگاوات را از دیگر این اقدامات برشمرد.

"حیدریه زاده" مدیر دفتر حقوق برق منطقه‎‎ای یزد نیز در این نشست از مصوبه‌ی هیات دولت در خصوص کاهش حریم خطوط فشارقوی و انتقال برق خبر داد و گفت: با اصلاح این حریم پس از گذشت قریب نیم قرن، حریم خطوط از فاز کناری از هر طرف برای خط ۶۳ کیلوولت از ۲۰ متر به هشت متر، خطوط ۱۳۲ کیلوولت به ۹ متر، خطوط ۲۳۰ کیلوولت به ۱۱.۹ متر و خطوط ۴۰۰ کیلوولت از ۵۰ متر به ۱۴ متر کاهش ‌یافته است.

وی اظهار کرد: مالکان برای هرگونه ساخت‌وساز در اراضی آزاد شده خود می‌توانند با رعایت مقررات و حریم‌های جدید تحت نظارت فنی شرکت برق منطقه‌ای یزد اقدام کنند.

حیدریه به ‌روزرسانی حریم خطوط طبق استانداردهای بین‌المللی و اتحادیه اروپا، امکان کاشت درختان کم ارتفاع در مسیر و حریم خط، ایجاد حریم برای خطوط فشار ضعیف و تعیین حریم کابل‌های زیرزمین در زیر سطح آب از مهم‌ترین ویژگی‌های مصوبه جدید دانست

بخش نظردهی بسته شده است..