تعیین آلودگی کلنی‌های بهاره زنبوران عسل استان یزد

ا توجه به رونق فعالیت زنبورستا‌های استان یزد در طول فصل بهار و جهت کنترل بیماری‌های زنبور عسل، نمونه‎‎گیری و تعیین آلودگی کلنی‌های بهاره زنبوران عسل استان در دستور کار دامپزشکی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز "حمید ابوالحسنی" کارشناس آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان یزد در این باره تصریح کرد: به همین منظور از طریق نمونه‌گیری از تعدادی از آنها، عسل استحصال شده از کلنی‌ها و نیز زنبورهای عسل، میزان آلودگی زنبوران عسل در استان یزد تعیین شد.

به گفته وی، در بررسی‌های انجام شده بیماری‌های واروا، آکاراپیس، نوزما، لوک آمریکایی و لوک اروپایی تحت پایش قرار گرفت و نتایج حاصله در سامانه GIS سازمان دامپزشکی به ثبت رسید.

ابوالحسنی گفت: علاوه بر این، راهکارهای مناسب جهت مقابله با این بیماری‌ها به زنبورداران صاحب کلنی‌های درگیر نیز توصیه شد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: عوامل تهدید‌کننده سلامت زنبوران عسل می‌تواند از طرق گوناگون از جمله آب و غذای آلوده، نقل و انتقال کندوها، انتقال ملکه آلوده یا قاب‌های شفیره از کلنی‌های آلوده به کلنی‌های سالم و نیز غارت کندوها توسط زنبورهای مهاجم شیوع و انتشار پیدا کند و منجر به بروز خسارات مالی قابل توجه به زنبورداران شود.

ابولحسنی در پایان یادآور شد: به همین دلیل کارشناسان دامپزشکی سعی می‌کنند تا از طریق نمونه‌برداری‌های به هنگام و انجام آزمایشات لازم از میزان آلودگی کلنی‌ها اطلاع پیدا کرده و با اقدامات درمانی و نیز آگاه‌سازی زنبورداران مانع از همه‌گیری این بیماری‌ها و وارد شدن ضرر اقتصادی به صنعت زنبورداری شوند.

بخش نظردهی بسته شده است..