تولید ۲۵۰۰ تن روغند کنجد در یزد

مدیر صنایع کشاورزی جهادکشاورزی استان یزد بنا به آمارها، خرید کنجد کارخانجات استان را بین 35 تا 40 تن در سال ذکر کرد که تولید دو هزار و 500 تن روغن کنجد و 55 هزار تن فراورده‌های کنجدی را به همراه دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز  "محمد حسین ملانوری" افزود: در حال حاضر بیش از ۱۵۰ واحد تولیدی سنتی و صنعتی در زمینه تولید فرآورده‌های کنجدی در حال فعالیت هستند که از این تعداد ۱۸ واحد صنعتی و مابقی به صورت صنفی مشغول به کار هستند.

وی گفت: از این تعداد واحد بیش از ۸۰ درصد در شهرستان اردکان متمرکز هستند و عمده محصولات تولیدی در این مجموعه‌ها شامل حلوا ارده به میزان حدود ۵۰ درصد، روغن ارده و روغن کنجد حدود ۳۰ درصد، ارده، کرم ارده، ارده شکلاتی و شیرینی‌های کنجدی و سایر مشتقات کنجد حدود ۲۰ درصد است.

ملانوری با اشاره به این که در حال حاضر تخمین‌زده می‌شود بیش از ۸۰۰ نفر در این حوزه مشغول به فعالیت باشند، گفت: در شش ماهه دوم سال با توجه به تولید فصلی این محصولات، این تعداد تا دو هزار نفر نیز افزایش می‌یابد.

وی گفت: بنا به آمارهای موجود خرید کنجد کارخانجات استان چیزی حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار تن در سال است که تولید دو هزار و ۵۰۰ تن روغن کنجد و ۵۵ هزار تن فراورده‌های کنجدی را به همراه دارد و در همین راستا نیز تنوع محصولات، بهبود کیفیت و تنوع در انواع بسته‌بندی محصولات کنجدی از سیاست‌های عمده مدیریت صنایع جهادکشاورزی استان در این صنعت است.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: هم‌اکنون بر اساس ضوابط سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، تولید کارگاهی ارده، حلوا ارده و روغن کنجد مشمول اخذ شناسه نظارت بهداشتی است ولی تولید سایر محصولا کنجدی مانند کرم کنجد و ارده شکلاتی مشمول اخذ پروانه ساخت بهداشتی و مختص واحدهای صنعتی دارای مسئول فنی دائم و آزمایشگاه کنترل است.

بخش نظردهی بسته شده است..