مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو خبر داد؛

۱۰ سال به پایان عمر ذخیره معدنی چادرملو

مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در استان یزد گفت: کمتر از 10 سال دیگر ذخیره معدن چادرملو به پایان می‌رسد و در صورت عدم بهره‌برداری از معادن جدید در مجاورت این مجتمع، سرمایه 17 هزار میلیارد تومانی شرکت بلا استفاده می‌ماند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز  "محمود نوریان" اظهار کرد: معدن چادرملو با ذخیره ۳۲۰ میلیون تن سنگ آهن از سال ۱۳۷۸ مورد بهره‌برداری قرار گرفته و با پنج خط تولید کنسانتره سنگ آهن، سالانه بالغ بر ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنسانتره تولید می‌کند و در حال حاضر به عنوان بزرگترین تولیدکننده کنسانتره سنگ آهن کشور محسوب می‌شود .

وی افزود: برای تولید ۱۰.۵ میلیون تن کنسانتره در این مجتمع حدود ۱۶ میلیون تن سنگ‌آهن پر عیار برداشت می‌شود و این درحالی است که کمتر از ۱۰ سال دیگر ذخیره معدن چادرملو به پایان می‌رسد و در صورت عدم بهره‌برداری از معادن جدید در مجاورت این مجتمع، سرمایه ۱۷ هزار میلیارد تومانی شرکت بلا استفاده می‌ماند.

نوریان تاکید کرد: آنومالی D۱۹ با ۱۰۰ میلیون تن ذخیره اولیه سنگ آهن در مجاورت مجتمع فعلی چادرملو شناسایی شده و چنانچه به این شرکت واگذار شود می‌توان برای ادامه فعالیت‌های آتی مجتمع چادرملو برنامه‌ریزی کرد .

وی همچنین اعلام کرد: در سه ماهه اول امسال بالغ بر ۸۶۶ هزار و ۸۷۲ تن گندله در مجتمع  گندله‌سازی اردکان تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۴۰ درصد رشد داشته و این در حالی است که در سه ماهه اول پارسال این میزان حدود ۶۱۹ هزار تن گندله بوده است.

وی گفت: در حال حاضر واحدهای تولید فولاد در کشور بخشی از نیاز خود به گندله را از خارج کشور تامین می‌کنند، به طوری که در سال گذشته بیش از  دو میلیون و ۱۶۴ هزار تن گندله و کنسانتره‌ به ارزش تقریبی ۳۶۶ میلیون دلار وارد کشور شده است.

نوریان در همین رابطه افزود: بنا بر این رابطه عرضه و تقاضا ایجاب می‌کند از حداکثر توان و ظرفیت این مجتمع برای تامین نیاز واحدهای فولاد سازی کشور به مواد اولیه، استفاده کنیم .

مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در مورد اقتصادی‌ بودن طرح‌های چادرملو و نرخ بازگشت سرمایه در این شرکت، گفت: معدن چادرملو در بین سال‌های ۷۸ تا ۹۲ نزدیک به هشت میلیارد دلار بر مبنای متوسط قیمت جهانی بنادر ایران، از تولیدات خود برای کشور صرفه‌جویی ارزی داشته است.

وی ادامه داد: از مجموع سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در این شرکت، ۸۰۰ میلیون دلار که بیشتر در بخش تجهیزات و زیرساخت بوده، سرمایه‌گذاری ارزی شده و مابقی از طریق سهامداران تامین سرمایه شده است.

نوریان در پایان نیز عنوان کرد: این شرکت با سرمایه‌گذاری در بخش‌های معدنی و فرآوری تاکنون ۱۰۴ میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن تا ابتدای سال ۹۳ تولید کرده است و در واقع دوره بازگشت سرمایه در مجتمع چادرملو در بازه زمانی مناسبی رخ می‌دهد، زیرا سرمایه‌گذاری این مجتمع برای واحد گندله‌سازی در سال ۸۷ انجام شد و پیش‌بینی بازگشت سرمایه در سال ۹۱ بود، اما با تسریع اجرای طرح و کاهش هزینه‌های تولید، سرمایه ۲۱۰ میلیارد تومانی آن در مدت دو سال برگشت و این موضوع نشان دهنده توجیه اقتصادی طرح‌های فرآوری این شرکت است.

خبرنگار: مهدی زمان زاده

بخش نظردهی بسته شده است..