افزایش تولید در کارخانه گندله سازی اردکان

no-thumbs

مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: در 3 ماهه اول امسال 866 هزارو 872 تن گندله در مجتمع اردکان تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال 93 بیش از40 درصدی رشد داشته است و در 3 ماهه اول سال گذشته حدود 619 هزار تن گندله تولید شده بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمحمود نوریان به مناسبت روز صنعت و معدن  در گفت وگو با ایرنا افزود: هم اکنون واحدهای تولید فولاد در کشور بخشی از نیاز خود به گندله را از خارج کشور تامین می کنند، بطوریکه در سال گذشته بیش از ۲ میلیون و ۱۶۴ هزار تن گندله و کنسانتره ، به ارزش تقریبی ۳۶۶ میلیون دلار وارد کشور شده است .

وی اظهار کرد : بنا براین رابطه عرضه و تقاضا ایجاب می کند از حداکثر توان و ظرفیت این مجتمع برای تامین نیاز واحدهای فولاد سازی به مواد اولیه استفاده کنیم .

نوریان خاطرنشان کرد : معدن چادرملو با ذخیره ۳۲۰ میلیون تن سنگ آهن از سال ۱۳۷۸ مورد بهره برداری قرار گرفته و با ۵ خط تولید کنسانتره سنگ آهن، سالانه بالغ بر ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنسانتره تولید می کند که هم اکنون به عنوان بزرگتریت تولید کننده کنسانتره سنگ آهن کشور محسوب می شود .

وی اضافه کرد : برای تولید ۵/۱۰ میلیون تن کنسانتره در این مجتمع، حدود ۱۶ میلیون تن سنگ آهن پر عیار برداشت می شود ، این درحالی است که کمتر از ۱۰ سال دیگر ذخیره معدن چادرملو به پایان می رسد و در صورت عدم بهره برداری از معادن جدید در مجاورت این مجتمع، سرمایه ۱۷ هزار میلیارد تومانی شرکت بلا استفاده می ماند .

نوریان تاکید کرد: آنومالی D19 با ۱۰۰ میلیوتن تن ذخیره اولیه سنگ آهن در مجاورت مجتمع فعلی چادر ملو شناسایی شده و چنانچه به این شرکت واگذار شود می توان برای ادامه فعالیت های آتی مجتمع چادرملو برنامه ریزی کرد .

نوریان در رابطه با اقتصادی بودن طرح های چادرملو و نرخ بازگشت سرمایه در این شرکت گفت: معدن چادرملو در بین سال های ۷۸ تا ۹۲ نزدیک به ۸ میلیارد دلار بر مبنای متوسط قیمت جهانی بنادر ایران از تولیدات خود برای کشور صرفه جویی ارزی داشته است.

این مسوول ادامه داد: از مجموع سرمایه گذاری های انجام شده در این شرکت، ۸۰۰ میلیون دلار که بیشتر در بخش تجهیزات و زیرساخت بوده سرمایه گذاری ارزی شده و مابقی از طریق سهامداران تامین سرمایه شده است ؛ بنابراین این شرکت با سرمایه گذاری در بخش های معدنی و فرآوری تاکنون ۱۰۴ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن تا ابتدای سال ۹۳ تولید کرده است.

وی گفت: در واقع دوره بازگشت سرمایه در مجتمع چادرملو در بازه زمانی مناسبی رخ می دهد، زیرا سرمایه گذاری این مجتمع برای واحد گندله سازی در سال ۸۷ انجام شد و پیش بینی بازگشت سرمایه در سال ۹۱ بود اما با تسریع اجرای پروژه و کاهش هزینه های تولید، سرمایه ۲۱۰ میلیارد تومانی آن در مدت ۲ سال برگشت و این موضوع نشان دهنده توجیه اقتصادی طرح های فرآوری این شرکت است.

 

بخش نظردهی بسته شده است..