تجهیز فرودگاه یزد به کمک ناوبری خودکار

فرودگاه شهید صدوقی یزد به عنوان نهمین فرودگاه بین‌المللی کشور قرار است در نیمه نخست امسال به تجهیزات کمک ناوبری فرود خودکار هواپیما تجهیز شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز،شرکت فرودگاه‌های کشور قرارداد خرید تجهیزات کمک ناوبری فرود خودکار هواپیما و موقعیت یاب هواپیما در فضا را با شرکت‌های اروپایی منعقد کرده و قرار است این دستگاه‌ها خریداری و در شهریور امسال وارد ایران شود.
این تجهیزات کمک ناوبری قرار است برای تجهیز فرودگاه‌های گرگان، یزد و ساری که پیش از این به این سیستم مجهز نبودند، نصب شود.
کشورهای سازنده این نوع تجهیزات، اروپایی هستند و به دلیل حفظ اصول تعمیر و نگهداری بر اساس استاندارهای اروپایی، این دستگاه‌ها از یکی از ۵ کشور اروپایی سازنده این تجهیزات خریداری شده‌اند و قرار است بعد از نصب، ضریب ایمنی پروازها را افزایش دهند.

آماده‌سازی محل نصب تجهیزات
مدیرکل فرودگاه شهید صدوقی یزد گفت: شرکت هواپیمایی کشور خرید تجهیزات کمک ناوبری فرود برای فرود خودکار هواپیما در فرودگاه شهید صدوقی یزد را در دستور کار قرار داده است.
«سعدالله وطن‌خواه» افزود: سال گذشته ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار برای خریداری کابل و تجهیزات و خرید کابل برق برای نصب این تجهیزات در اختیار فرودگاه شهید صدوقی یزد قرار گرفته است.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط جوی استان که مه‌گرفتگی در روزهای سرد زمستان و طوفان‌های گرد و غبار محلی در روزهای گرم تابستان را شاهد هستیم، نصب این تجهیزات نشست و برخاست هواپیما بر اساس برنامه‌ زمان‌بندی تعیین شده را ممکن می‌سازد.
این مسئول گفت: برخی از پروازهای مقصد و یا مبدا یزد به دلیل شرایط جوی نامناسب و دید ناکافی خلبان برای نشست و برخاست، لغو و یا با تاخیر انجام می‌شود.

افزایش دید تا ۸۰۰ متر
وطن‌خواه تاکید کرد: با نصب تجهیزات کمک ناوبری فرود خودکار، امکان نشست و برخاست هواپیما با قابلیت دید ۸۰۰ متری برای فرود خودکار در شرایطی که خلبان دید کافی برای نشست و برخاست ندارد، ایجاد می‌شود.
وی با بیان اینکه قرار است ۳ سیستم کمک ناوبری خودکار برای فرودگاه‌های کشور خریداری شود، یکی از فرودگاه‌های محل نصب این تجهیزات را فرودگاه شهید صدوقی یزد معرفی کرد.
به گفته مدیر کل فرودگاه شهید صدوقی یزد، قرار است این تجهیزات تا نیمه نخست امسال وارد کشور شده و در نقاط آماده شده  نصب شود.
وی ادامه داد: نصب این تجهیزات برنامه زمان‌بندی پروازها را مرتب کرده و از سرگردانی مسافران به دلیل بروز مشکلات ناشی از شرایط جوی می‌کاهد.

کاهش تاخیر پروازها
وطن‌خواه با تاکید بر کاهش تاخیر پروازهای استان در سال جاری گفت: این کاهش تاخیر به ویژه در پروازهای خردادماه به وضوح مشهود است.
این مسئول گفت: پروازهای خارجی از سال ۷۳ در فرودگاه شهید صدوقی یزد دایر شده است و این فرودگاه سرانجام در تیرماه سال گذشته به عنوان نهمین فرودگاه بین‌المللی کشور انتخاب و معرفی شد.
وی ادامه داد: فرودگاه شهید صدوقی آمادگی لازم را برای دایر کردن پرواز در تمام خطوط داخلی بنا به درخواست متقاضیان و آمادگی شرکت‌های هواپیمایی دارد.
مدیرکل فرودگاه شهید صدوقی یزد با اشاره به نشست و برخاست ۱۲۰ پرواز در هفته در این فرودگاه، افزود: درسال جاری تلاش‌هایی برای افزایش پروازها و مقاصد انجام شده است.
به گفته این مسئول عمده‌ترین مقاصد پروازی داخلی استان شهرهای تهران و مشهد هستند و بیشترین پروازهای استان نیز به مقصد تهران انجام می‌شود.
وی از نتایج این تلاش‌ها به افزایش پروازهای روزهای یکشنبه از ۳ پرواز به ۵ پرواز اشاره کرد و افزود: پیشنهادهایی برای دایر کردن ۲ پرواز در هفته به مقصد زاهدان و شیراز نیز مطرح شده است که هنوز نتیجه‌ای در بر نداشته است.
این مسئول گفت: در شرایطی که تعداد هواپیماهای ناوگان هوایی استان افزایش نیافته است افزایش پرواز و افزایش جابه‌جایی مسافر را در سال جاری شاهد بوده‌ایم.

جایگاه هشتم استان در آمار پروازها
وطن‌خواه با اشاره به جایگاه هشتم کشور بر اساس آمار پروازها افزود: تعداد پروازهای استان در ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ درصد و تعداد مسافران نیز ۵ درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: این در حالی است که جایگاه استان بر اساس آمار پروازها در سال‌های گذشته رتبه دوازدهم کشور بوده است.
مدیرکل فرودگاه شهید صدوقی یزد گفت: در اردیبهشت ماه امسال ۴۷ هزار و ۴۷۶ مسافر با ۴۰۶ پرواز به مقاصد مختلف جابه‌جا شده‌اند و امیدواریم این روند افزایش تا پایان سال همچنان تداوم یابد.

بهسازی فرودگاه یزد
مدیر کل فرودگاه شهید صدوقی یزد از اجرای طرح بهسازی و مرمت دیوارهای حفاظتی، تقویت حفاظت فیزیکی و افزایش ضریب ایمنی فرودگاه در سال گذشته خبر داد.«سعدالله وطن خواه» گفت: این طرح شامل مرمت، افزایش ارتفاع دیوار و فنس گذاری با اعتباری بیش از یک میلیارد ریال بود.وی همچنین با اشاره به اجرای فاز دوم نصب دوربین های مدار بسته در فرودگاه گفت: این طرح نیز برای کنترل فیزیکی و ایمنی اماکن و ترمینال‌ها با اعتبار ۲/۸ میلیارد ریال اجرا شده است.مدیرکل فرودگاه‌های استان همچنین از نصب و راه اندازی گیت کنترل تردد فلزی در ترمینال مسافری فرودگاه یزد برای تسهیل در رفت و آمد و نظارت و کنترل دقیق بر تردد افراد و مسافران در سال گذشته خبر داد.وی گفت: این اقدام همچنین در تامین امنیت مورد نظر در سالن ورودی و خروجی روبه‌روی جایگاه گذرنامه ترمینال مسافری نیز موثر است.

بخش نظردهی بسته شده است..