اختلاف نظر مسئولان برای نصب رمپ برقی در مسجد ملااسماعیل

ساز ناکوک دوباره شورای شهر یزد برای یک بنای تاریخی

یکسال از تصویب نصب رمپ در ورودی مسجد ملااسماعیل در شورای شهر یزد می‌گذرد و در بسیاری از جلسات علنی بارها و بارها بر اجرای آن تاکید شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمشکلات رفت و آمد نمازگزاران روز جمعه در ورودی مسجد ملااسماعیل یزد موجب شد که یک سال قبل، طرح نصب رمپ در ورودی این مسجد به تصویب اعضای شورای شهر برسد اما اداره کل میراث فرهنگی استان نصب این رمپ را فقط در شرایطی که کمترین آسیب به بنای مسجد وارد شده و اقدامات انجام شده نیز قابل برگشت باشد ممکن می‌داند.
روزنامه همشهری نوشت:یکسال از تصویب نصب رمپ در ورودی مسجد ملااسماعیل در شورای شهر یزد می‌گذرد و در بسیاری از جلسات علنی بارها و بارها بر اجرای آن تاکید شده است.

تاکید شورای شهر به نصب رمپ  در ورودی خیابان قیام
«محمدفقیه خراسانی» به عنوان یکی از پیشنهاددهندگان این طرح، خواستار مساعدت اداره کل میراث فرهنگی استان برای تسریع در نصب این رمپ شد.
وی با اشاره به خریداری رمپ مورد نظر برای نصب در ورودی خیابان قیام مسجد ملااسماعیل جلوگیری از نصب رمپ از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان را مورد انتقاد قرار داد.
این عضو شورای شهر از شهرداری خواست تا ضمن هماهنگی با اداره کل میراث فرهنگی استان به‌ویژه برای تسهیل در تردد نمازگزاران در ایام ماه مبارک رمضان، هر چه سریع‌تر درخصوص نصب این رمپ اقدام کنند.
وی ادامه داد: اعضای شورای اسلامی شهر سال گذشته برای رفاه حال شهروندان و نمازگزاران یزد، مبلغ ۲ میلیارد ریال از بودجه فرهنگی را برای خرید این رمپ تصویب کردند.
اما درحالی شورای اسلامی شهر به پیشنهاد شهرداری بر نصب رمپ در خیابان قیام تاکید می‌کند که کارشناسان اداره میراث فرهنگی یزد نصب رمپ در خیابان میرقطب را مناسب‌تر می‌دانند و معتقدند که آسیب کمتری به ساختار مسجد وارد خواهد کرد. با این حال بنا به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان این اداره با گذاشتن شرط‌هایی با نصب رمپ در خیابان قیام نیز موافق است.

در مقابل عمل انجام شده قرار گرفتیم
مدیرکل میراث فرهنگی استان درباره نصب رمپ در ورودی مسجد ملااسماعیل یزد گفت: یکی از افتخارات بافت تاریخی یزد، وجود فضاهای فرهنگی و مذهبی در آن از جمله مسجد ملااسماعیل به‌عنوان میعادگاه نماز جمعه استان است.
«محمدمهدی شرافت» افزود: با توجه به افزایش جمعیت نمازگزار، باید تغییراتی در بنای مسجد ملااسماعیل لحاظ شود.
وی ادامه داد: ما این الزامات را پذیرا هستیم و از این رو برای ساماندهی وضعیت مسجد و رفع نیازهای نمازگزاران، طرحی از سوی مشاور متخصص تهیه شده و در حال اجراست.
این مسئول گفت: براساس یکی از بخش‌های این طرح که در شورای فنی استان مصوب شده بود قرار بود که هیچ بخشی از بنا تخریب نشود اما در قالب اجرای این طرح به صورت اشتباهی بخشی از بنا تخریب شد و قرار است ضمن هماهنگی با اداره کل میراث فرهنگی استان، بنای تخریب شده دوباره به همان سبک اجرا شود.
شرافت ادامه داد: نصب رمپ برقی در ورودی مسجد برای رفاه نمازگزاران به ویژه افراد مسن و کهنسال، یکی از نیازهای این مسجد سنجیده شد اما شهرداری بدون هماهنگی قبلی با اداره کل میراث فرهنگی استان نسبت به خریداری رمپ اقدام کرده است.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه این مسجد از بناهای قدیمی و ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور است، محدودیت‌هایی برای تغییر در اصل بنا وجود دارد که به‌طور حتم باید در ساماندهی مجموعه لحاظ شود.

نصب رمپ برقی بنا را تخریب می‌کند
مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت: نصب رمپ برقی نیازمند تخریب‌هایی در اصل بناست در حالی که اگر رمپ بر اساس طرح مشاور در ورودی میرقطب نصب شود، صدمات کمتری به اصل بنا وارد می‌کند.
وی با اشاره به خرید رمپ برقی برای ورودی خیابان قیام مسجد ملااسماعیل، ادامه داد: در این شرایط اداره کل میراث فرهنگی استان در مقابل عمل انجام شده قرار گرفته است و فقط با رعایت دو شرط، مجوز نصب رمپ در این ورودی را صادر خواهد کرد. وی از جمله این شروط را رعایت حداقل تخریب در اصل بنا و امکان برگشت‌پذیری تغییرات اعمال‌شده در بنا بر اثر نصب رمپ‌برقی اعلام کرد و افزود: نصب رمپ برقی در ورودی خیابان قیام به‌مراتب طولانی‌تر از رمپ ورودی میرقطب است.
این مسئول گفت: در صورت لحاظ کردن این شرایط، کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان آماده همکاری با شهرداری برای نصب رمپ برقی در ورودی خیابان قیام مسجد ملااسماعیل خواهند بود.
وی با بیان اینکه دیدگاه‌های شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان بر اساس اصل حفاظت از بنا طرح می‌شود، افزود: تصمیمات شورا درست و عقلانی است اما با توجه به تاکید شهرداری و شورای اسلامی شهر به نصب رمپ، با این کار موافقت خواهیم کرد.

ضرورت نصب رمپ در ورودی میرقطب
اما مشاور طرح ساماندهی مسجد ملااسماعیل که از کارشناسان اداره میراث فرهنگی یزد محسوب می‌شود در این خصوص گفت: از ابتدا نصب رمپ در ورودی میرقطب برای تسهیل در تردد نمازگزاران و پاسخگویی به نیاز آنها، جزئی از طرح ساماندهی مسجد بوده و مشاور طرح پیشنهادی برای نصب این رمپ در ورودی مسجد در خیابان قیام مطرح نکرده است.
«مجتبی فرهمند» افزود: بر اساس طرح ساماندهی این مسجد، رمپ برقی باید در داخل شبستان مسجد نصب شود تا پله‌های موجود به پله برقی تغییر کند اما مصوبه شورای شهر با این طرح مغایرت دارد.
وی ادامه داد: نصب رمپ برقی بر اساس پیشنهاد و مصوبه شورای شهر یزد باید در داخل حیاط مجموعه نصب شود که در این صورت ساختار حیاط را به هم می‌زند و با ضوابط اداره کل میراث فرهنگی همخوانی ندارد.

وضعیت طرح ساماندهی مسجد
مشاور طرح ساماندهی مسجد ملااسماعیل یزد از آغاز اجرای این طرح از سال ۹۰ خبر داد و افزود: این طرح شامل مواردی مانند مرمت، تامین روشنایی، جمع‌آوری سازه‌های اضافی و تسهیل در رفت و آمد نمازگزاران است. «مجتبی فرهمند» افزود: تاکنون حذف سازه‌های اضافی و مرمت تاسیسات و اجرای شیوه‌های نوین سرمایشی و گرمایشی در این مسجد انجام شده است. وی با اشاره به پیشرفت ۴۰ درصدی اجرای طرح ساماندهی این مسجد، گفت: این طرح فاقد هر گونه نوسازی و توسعه است و اصل طرح، ساماندهی وضعیت فعلی مسجد است. به گفته این مشاور، تاکنون برای ساماندهی این مسجد تاریخی حدود ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

بخش نظردهی بسته شده است..