استانداردسازی وسایل تفریحی دریزد کلید خورد

no-thumbs

وسایل بازی، محوطه بازی کودکان و به‌ویژه کف‌پوش این محوطه‌ها در پارک‌های استان، نیازمند استانداردسازی است و به دلیل فاصله پارک‌های استان با استانداردها، طرح عملیاتی استانداردسازی وسایل تفریحی در استان کلید خورده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزتعداد شهربازی‌های استان بسیار محدود است و حتی به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. همچنین اغلب دستگاه‌های این پارک‌ها از رده خارج شده‌اند و قابلیت استفاده را ندارند.
وسایل فعال نیز یا خود دارای استانداردهای لازم برای استفاده نیستند و یا محوطه نصب آنها فاقد کف‌پوش استاندارد برای کاهش آسیب به کودکان در زمان استفاده از این وسایل است.
همچنین وسایل بازی فلزی کودکان فاقد استاندارد هستند و نصب آنها در پارک‌ها منسوخ شده است اما هنوز پارک‌هایی در استان وجود دارد که دارای این وسایل هستند و به ویژه تاب‌های بازی فلزی در آنها به‌چشم می‌خورد.
در این میان، تجهیزات بازی استاندارد از نوع پلی‌اتیلن در برخی از پارک‌های استان نصب شده اما نبود کف‌پوش، آنها را از دریافت مجوز استاندارد به عنوان پارک و شهربازی استاندارد محروم کرده است.

۵۰ درصد شهربازی‌های استان غیراستاندارد هستند
کارشناس مسئول شهربازی‌های استان می‌گوید: بیش از ۵۰ درصد وسایل بازی شهربازی‌های یزد دارای مجوز بهره‌برداری هستند و شهربازی‌های  اردکان و بافق نیز مراحل دریافت مجوز را سپری می‌کنند.
«فائزه خلیل‌زاده» ادامه می‌دهد: به دلیل همکاری‌نکردن شهرداری‌ها تاکنون اقدام موثری برای استانداردسازی وسایل بازی پارک‌های شهر انجام نشده است.
وی با اشاره به تشکیل شورای استانداردسازی پارک‌ها، اظهار امیدواری کرد که این شورا با بررسی وضعیت تجهیزات و وسایل بازی کودکان در پارک‌ها، زمینه مشارکت شهرداری‌ها برای استانداردسازی این وسایل را تقویت کند.
این کارشناس مسئول، درباره نصب وسایل بازی فلزی در پارک‌ها نیز می‌گوید: استفاده از تاب‌ها با نشیمنگاه فلزی منسوخ شده اما از سایر وسایل فلزی در صورتی که مطابق با استاندارد باشند می‌توان در پارک‌ها استفاده کرد.
وی ادامه می‌دهد: کمیته شورای استانداردسازی وسایل تفریحی استان برای استانداردسازی وسایل و زمین بازی کودکان با حضور نماینده شورای فنی استانداری و نمایندگان شهرداری‌ها در اداره کل استاندارد تشکیل می‌شود.
خلیل‌زاده می‌گوید: در این کمیته با بررسی فهرست وسایل بازی که از شهرداری‌ها دریافت شده است، برنامه عملیاتی استانداردسازی وسایل بازی تدوین می‌شود.

بازرسی از پارک‌های استان از ماه‌ آینده
به گفته کارشناس مسئول شهربازی‌های استان بازرسی از وسایل بازی پارک‌های استان از ماه آینده آغاز خواهد شد.
خلیل‌زاده ادامه داد: امیدواریم با مشارکت شهرداری‌ها و پرداخت هزینه‌های طرح، نتایج مطلوبی از اجرای آن در پارک‌های استان کسب شود. وی با تایید اینکه بسیاری از پارک‌های استان فاقد کف‌پوش ایمن و استاندارد مناسب برای بازی کودکان هستند، اضافه می‌کند: با اجرای طرح مزبور، تمام زمین‌های بازی کودکان باید به کف‌پوش و یا ماسه بادی مجهز شوند.
خلیل‌زاده بروز حوادث در پارک‌های استان از جمله فوت یک کودک در سال گذشته در بوستان ناجی را به علت استفاده از تاب‌های کجاوه‌ای خانوادگی در فضای عمومی عنوان می‌کند و می‌افزاید: متاسفانه به رغم اعلام این اداره کل مبنی بر ممنوعیت استفاده، درمورد جمع‌آوری این وسیله در بوستان ناجی کوتاهی شد.
وی درباره اهرم‌های قانونی اداره کل استاندارد برای الزام شهرداری‌ها و مالکان پارک‌های خصوصی به رعایت موارد ایمنی در پارک‌ها نیز می‌گوید: با توجه به اینکه تجهیزات پارک‌ها، مشمول استاندارد اجباری است، با همکاری نکردن شهرداری‌ها در طرح استانداردسازی علیه شهرداری مربوطه اعلام جرم خواهد شد.

آزمون تجهیزات بازی کودکان
خلیل‌زاده از اجرای طرح عملیاتی استانداردسازی وسایل تفریحی استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: این طرح از خردادماه امسال با مشارکت شرکت‌های خصوصی مسئول آزمون تجهیزات پارک‌ها و شهربازی‌ها در کشور، در استان کلید خورده است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نصب وسایل بازی کودکان در اماکن عمومی از جمله رستوران‌ها و مجتمع‌های گردشگری نیز می‌گوید: هیچ‌ وسیله تفریحی و بازی بدون مجوز استاندارد مجاز به فعالیت نیست و در صورت مشاهده از سوی کارشناسان اداره کل استاندارد استان پلمب خواهد شد.
این کارشناس مسئول در مورد مکان‌یابی نامناسب محوطه بازی کودکان در برخی از پارک‌های استان و مجاورت آن با معابر اصلی نیز می‌گوید: این اداره کل فقط ایمنی تجهیزات مشمول استاندارد پارک‌ها را تحت نظارت دارد و در مورد موقعیت پارک‌ها هیچ تعهد و مسئولیتی ندارد.

پارک‌های یزد وسایل بازی غیراستاندارد ندارد
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری یزد می‌گوید: تمام وسایل بازی فلزی از سوی این سازمان از تمام پارک‌های شهر از جمله پارک‌های بزرگ و حتی پارک‌های کوچک درون‌محله‌ای جمع‌آوری شده است. «محمد صفدرپور» می‌افزاید: شهرداری یزد برای استانداردسازی وسایل و محوطه بازی کودکان در پارک‌ها تلاش ویژه‌ای می‌کند و در حال حاضر هیچ وسیله بازی غیراستانداردی در پارک‌های شهر وجود ندارد. وی ادامه می‌دهد: سال گذشته ۳۵۰۰ مترمربع از محوطه بازی کودکان در پارک‌های شهر با اعتبار ۲۵۰ میلیون تومان به کف‌پوش‌های استاندارد تجهیز شد. به گفته این مسئول، سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری یزد امسال نیز ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار به این امر اختصاص داده است و پس از خریداری کف‌پوش‌ها به ترتیب اولویت، به نصب آنها در پارک‌های شهر اقدام خواهد شد.

مکث
نگرانی خانواده‌ها از ایمنی پارک‌ها
استانداردسازی وسایل و محوطه بازی کودکان در اطمینان والدین برای استفاده از فضای پارک‌ها بسیار موثر است. بروز برخی حوادث ناگوار ناشی از نصب وسایل بازی غیراستاندارد و فاقد ایمنی والدین را در استفاده از وسایل بازی در پارک‌های عمومی و خصوصی دچار شک و شبهه کرده‌است.منبع همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..