یک مقام قضایی خبر داد

دعاوی خانواده رتبه سوم را در استان یزد دارد/ اعتیاد مهمترین علت طلاق در یزد

بعد از اعتیاد علت اصلی طلاق دریزددخالت اطرافیان، عدم بلوغ فکری و اجتماعی ، فقدان مهارت های همسرداری و مهارت های اساسی زندگی، سوء ظن ، بد دهنی ، اختلاف در سطح فرهنگی و تحصیلات ، ازدواج تحمیلی، نارضایتی جنسی و عدم تمکین، مسائل اقتصادی و تنفر و دروغگویی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمعاون اجتماعی و پیشگیری از جرایم رییس کل دادگستری یزد ، مهمترین علت طلاق در این استان را اعتیاد اعلام کرد .

 سید علی اصغر رفاهی در نشست مشترک نمایندگان زن دستگاه های اجرایی یزد افزود: بر اساس تحقیقات بعد از اعتیاد علت اصلی طلاق در این استان دخالت اطرافیان، عدم بلوغ فکری و اجتماعی ، فقدان مهارت های همسرداری و مهارت های اساسی زندگی، سوء ظن ، بد دهنی ، اختلاف در سطح فرهنگی و تحصیلات ، ازدواج تحمیلی، نارضایتی جنسی و عدم تمکین، مسائل اقتصادی و تنفر و دروغگویی است.


وی با بیان اینکه دعاوی و خواسته های مطروحه در دادگاه ها جنبه کیفری ندارد بلکه جنبه حقوقی آن مد نظر است اظهار کرد: مجموع دعاوی خانواده رتبه سوم را در استان یزد دارد که در مقایسه صورت گرفته در بهار ۹۳ مجموع دعاوی خانواده در دادگستری هزارو ۸۴۷ فقره بود که در سال ۹۴ این مقدار به ۱۵۰۰ فقره رسیده است که نزدیک به ۱۹ درصد کاهش نشان می دهد .

این مسوول ادامه داد : استان یزد در رابطه با طلاق توافقی رتبه ۱۳ را دارد که در مقایسه بهار ۹۴ نسبت به بهار ۹۳ نزدیک به ۶ درصد در این راستا کاهش صورت گرفته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرایم دادگستری استان یزد یاد آور شد: در تمام دادگستری های سراسر کشور بجز استان یزد آسیب اجتماعی طلاق جزو ۱۰ دعوا یا خواسته اول است ولی در استان یزد آسیب اجتماعی طلاق به علت تشکیل مرکز تحکیم بنیان خانواده جزو ۱۰ دعوا و خواسته اول نیست .

وی افزود: طلاق به در خواست زوجه رتبه ۲۱ را در دادگستری استان یزد دارد که در مقایسه ای که صورت گرفته در بهار ۹۳ تعداد ۱۸۶ فقره طلاق به درخواست زوجه در استان داشته ایم که این مقدار در بهار سال ۹۴ به ۱۴۲ فقره رسیده که نشان دهنده کاهش ۲۳ درصدی در این زمینه است.

این مسوول خاطرنشان کرد: مطالبه مهریه در استان رتبه ۹ کشوری را در بین خواسته ها و دعاوی دارد که در مقایسه ای که صورت گرفته در بهار ۹۳ تعداد ۵۷۰ فقره مطالبه مهریه داشتیم که این میزان در بهار ۹۴ به ۴۳۷ فقره رسیده که نشان دهنده کاهش ۲۳ درصدی است.

وی یکی دیگر از دعاوی و خواسته ها را خواسته الزام به تمکین اعلام کرد و گفت: خواسته الزام به تمکین معمولا از سوی آقایان مطرح می شود رتبه ۱۸ را در دادگستری استان یزد دارد که در بهار ۹۳ به تعداد ۲۱۰ فقره بوده که این مقدار در سال ۹۴ به ۱۹۹ فقره رسیده و بیانگر کاهش ۱۵ درصدی است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرایم دادگستری استان یزد چهار آسیب اجتماعی نو پدید که جامعه با آن روبرو است را ماهواره، اینترنت ، تلفن همراه و بازیهای رایانه ای خواند و گفت: خانواده در زمینه کاهش این آسیب ها می تواند کارهای اساسی انجام دهد.

وی اظهار کرد : اگر در زمینه پیشگیری نقش خانواده را پر رنگ تر کنیم ضمن ایفای نقش اساسی و اسلامی خود شاهد آسیب اجتماعی فراوان در جامعه نخواهیم بود.

رفاهی خاطر نشان کرد: یکی از اقداماتی که همه دستگاه های اجرایی باید در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی انجام دهیم ارتقای آگاهی های عمومی مردم است چراکه مردم در این زمینه آگاهی کافی ندارند.

این مسوول یاد آور شد : ضمن آنکه فضای ادارات باید پیشگیرانه باشد و از نمایندگان دستگاه های اجرایی حاضر در جلسه درخواست می کنیم تا طرح عملیاتی آیینه که بر مبنای اخلاق طراحی و به کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی آسیب های اجتماعی منجر می شود را در ادارات خود با همکاری و تعامل با معاونت پیشگیری دادگستری استان یزد اجرا کنند.

 

بخش نظردهی بسته شده است..