طرح معرف زوجی در میبد اجرا می شود

no-thumbs

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها ،مراتع و آخیزداری کشور از اجرای طرح معرف زوجی در شهرستان میبد خبر داد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزسید علیرضا بنی هاشمی با بیان اینکه ارتفاعات غرب شهرستان میبد برای اجرای این طرح انتخاب شده است گفت:در این طرح دو حوزه آبخیز انتخاب می شود و تجهیزات اندازه گیری پارامترهای اقلیمی،هیدرولوژی،آبشناسی و فرسایش رسوب نصب می شود.

 

 
وی با اشاره به اهمیت این طرح افزود:نتایجی که از داده های تولید شده از این حوزه ها استخراج می شود قابل استفاده در کل حوزه مرکزی ایران خواهد بود چرا که این شهرستان تقریبا شرایط اقلیمی و ژئو مورفولوژی و زمین شناسی اش مشابه با سایر شهرستانهایی است که در استانهای اصفهان یزد و کرمان است و می تواند نتایج آن برای کارهای تحقیقاتی و آموزشی و ارزیابی فعالیت های اجرایی آبخیزداری استفاده شود. مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه از راه اندازی ایستگاه اندازه گیری میزان فرسایش بادی و تولید ریزگرد در کانال باد میبد هم خبر داد و گفت:تجهیزاتی که در این عرصه نصب می شود میزان فرسایش بادی و تولید رسوبات بادی را اندازه گیری می کند و می تواند برای برنامه ریزی مسئولین و برای تثبیت فرسایش خاک مورد استفاده قرار بگیرد.

 

بنی هاشمی با بیان اینکه حوزه های معرف نمایشی براساس شرایط اقلیمی در حدود یازده نقطه کشور طراحی شده و تاکنون در ده استان این پروژه به مرحله اجرا در آمده است افزود: حوزه ای که در شهرستان میبد قرار است راه اندازی شود از نظر ابعاد ،ویژگی های اقلیمی که این شهرستان وجود دارد حوزه ویژه و منحصر به فرد است و می تواند کاربردهای خیلی زیادی در برنامه ریزی در حوزه مناطقی که دارای اقلیم خشک و فرا خشک هستند مورد استفاده قرار بگیرد.

 

وی با اشاره به زمان اجرای این طرح گفت:در مراحل انتخاب سایت به جمع بندی رسیدیم و به زودی مطالعات حوزه شروع می شود و در ادامه ایجاد زیرساخت ها ،مثل خط انتقال برق ،ساختمان اداری و ایستگاههای اندازه گیری جریان آب در دستور کار قرار گرفته است.

 

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور گفت:پیش بینی می شود با نصب و راه اندازی این تجهیزات حداقل برای یک دوره ۳۰ ساله امکان بهره برداری از ایستگاهها و تولید داده را در این شهرستان داشته باشیم تا بتوانیم از نتایج این داده ها هم برای ارزیابی کارها استفاده کنیم و هم دانشجویان برای آموزش های صحرای شان در رشته های منابع طبیعی ، آبخیزداری و بیابان استفاده کنند

 

بنی هاشمی افزود: داده های این طرح برای پایان نامه های تحقیقاتی در مقطع فوق لیسانس و دکتری می تواند مورد استفاده قراربگیرد .
وی با اشاره به هزینه های این طرح در شهرستان میبد گفت:بخشی از تجیهزات این طرح قبلا تامین شده است و با آغاز مطالعات می توان هزینه ها را برآورد کرد اما به طول کلی شاید حدود ۲۰ میلیارد ریال برای تجهیز و راه اندازی این ایستگاه هزینه شود.

بخش نظردهی بسته شده است..