سالانه تا ۴۰ درصد آب شرب اردکان هدر می‎‏‏رود

no-thumbs

فرماندار اردکان در حالی خواستار صرفه‎‎جویی بیشتر مردم در مصرف آب شد که مدیر امور آب و فاضلاب این شهرستان عنوان می‏‏‏‎کند که سالانه 30 تا 40 درصد از آب شرب شهروندان اردکانی از طریق مشکلات تاسیسات و خط لوله انتقال آب هدر می‎‎رود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز "حسین اسماعیلی" در نشست کمیته بحران آب شهرستان که به منظور بررسی مشکلات کم‎‎آبی و چگونگی به کارگیری راهکارهای مناسب در زمینه صرفه‎‎جویی و مدیریت مصرف آب در این شهرستان برگزار شد، با اشاره به اهمیت موضوع فرهنگ‎‏‏سازی در زمینه مصرف آب، گفت: مسلماً با برگزاری جلسات در زمینه مدیریت مصرف آب و فرهنگ‎‎سازی چگونگی صرفه‏‎‎جویی، می‏‎توان بر کاهش میزان مصرف بی رویه آب تاثیر بسزایی گذاشت.

وی سوق دادن تفکر مردم به سمت صرفه‎‎جویی در مصرف آب را یکی از مهم‎‎ترین راه‎‎های کنترل بحران آب برشمرد و خاطرنشان کرد: اقدامات انجام شده در سال گذشته در زمینه استفاده درست از منابع آبی موجود و صرفه‏‏‎جویی قابل تحسین بود ولی مساله مدیریت بحران آب باید در تمام فعالیت‌ها از طراحی و اجرا تا سیاست‎‎گذاری و بهره‌برداری در بخش‏‏‏‌های دولتی و خصوصی هم مشخص شود.

وی با برشمردن این مشکل که همه ما از بحران بی‌‏‏آبی آگاهی داریم اما درمصرف آن مدیریت نمی‏‏کنیم، گفت: در سال گذشته از سوی اکثر اعضای کمیته بحران آب، اقدامات شایانی صورت گرفت، اما کافی نبود.

تسریع در ساخت مخازن آب اردکان

اسماعیلی ادامه داد: طرح ساخت مخزن‏‏‎های هوایی و زمینی از سال گذشته تاکنون پیشرفت ۴۰ درصدی داشته که با توجه به شرایط بحرانی پیش رو، نیاز به سرعت دادن به اجرای این طرح‏‏ها هستیم.

وی یکی دیگر از راه‏‏‌های کاهش مصرف آب در شهرستان کویری اردکان را کاهش استفاده از کولرهای آبی عنوان کرد و افزود: مصرف کولرهای آبی در هر ثانیه ۱۵۰ لیتر از منابع آبی را از دسترس مصرف خارج می‎‎کنند و باید در این زمینه تمهیداتی در نظر گرفت.

وی استفاده از کولرهای گازی را یکی از راه‏‏های صرفه جویی در مصرف آب شهرستان دانست و افزود: با توجه به مصرف بالای آب توسط کولرهای آبی که چیزی نزدیک به مصرف آب شرب مردم شهرستان است، می‏‏‎توان با استفاده از کولرهای گازی فوق کم مصرف هم در خصوص صرفه‏‏‌جویی آب گام برداشت و هم به مصرف بالای برق کولرهای غیراستاندارد پایان داد.

اسماعیلی با تاکید بر آمادگی کلیه نهادها در زمینه صرفه‏‏‌جویی مصرف آب در زمان پیک مصرف، از شهرداری نیز خواست تا هرچه سریع‌تر نسبت به راه‏‏اندازی آب‎‎انبارهای مرمت شده با نظارت شبکه بهداشت اقدام کند.

فرهنگ‎‎سازی، سریع‎‎ترین راهکار برای صرفه‎‎جویی

"رضا چهره آزاد" مدیر امور آب و فاضلاب اردکان نیز تنها راه حل سریع در کوتاه مدت برای صرفه‏‏‌جویی در مصرف آب را تبلیغات و فرهنگ‎‎سازی در این رابطه برشمرد و افزود: می‏‏توان با فرهنگ‏‏‌سازی و آموزش در مدارس و تبلیغات شهری، کوتاهترین زمان ممکن برای کاهش مصرف آب را پیمود.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا و با هدف ترویج مصرف صحیح و بهینه آب، بنرها و تابلوهای آموزشی برای نصب در سطح شهر تهیه شده که در هفته جاری نصب خواهد شد.

چهره آزاد ادامه داد: در این بنر و بروشورها، هشدارهای جدی در مورد کم آبی و ضرورت بازبینی شیوه‎های مصرف آب، به شهروندان داده شده است.

کاهش نیمی از پرت آب اردکان با مرمت خط انتقال

مدیر امور آب و فاضلاب اردکان در ادامه، معضل بزرگ شبکه انتقال آب اردکان را مشکلات خط لوله انتقال عنوان کرد و افزود: متاسفانه سالانه ۳۰ تا ۴۰ درصد آب شرب اردکان از طریق مشکلات تاسیسات و خط لوله انتقال آب اردکان هدر می‌‏‏رود و تخصیص بودجه برای مرمت خط لوله موجود، می‎‎تواند نیمی از پرت آب از دست رفته را کاهش دهد.

وی تفکیک آب شرب مصرفی با آب مورد استفاده آبیاری فضای سبز را یکی دیگر از راه‎‎های صرفه جویی در مصرف آب عنوان کرد.

تلاش شهرداری برای تفکیک آب فضای سبز

البته "امیر زارع زاده" مسئول واحد عمران شهرداری اردکان در این رابطه اظهار کرد: با برنامه‎‎ریزی‏‏‌های صورت گرفته از سوی شهرداری اردکان مقرر گاست تا حتی المقدور از آب چاه برای مصارف فضای سبز استفاده شود.

در ادامه جلسه نیز هر یک از اعضای کمیته بحران شهرستان با مطرح کردن مشکلات و اقدامات صورت گرفته پیشنهادات خود مطرح کردند.

تذکر به مشترکان و انشعابات پر مصرف، استفاده از آب چاه به جای آب لوله کشی در امر آبیاری فضای سبز، آب‎‎گیری آب انبارهای مرمت شده توسط شهرداری و اداره آب و فاضلاب با نظارت شبکه بهداشت و افزایش مخازن و شیرهای برداشت آب در سطح شهرستان، از مصوبات این جلسه بود.

بخش نظردهی بسته شده است..