لذت روزه‌داری در گرمای ۴۳ درجه یزد

no-thumbs

یزد در نخستین روزهای فصل تابستان، تفتیده و خشکیده، گرم‌ترین روزهای سال را سپری می‌کند به نحوی که در روز جمعه، یزد گرمترین شهر کشور شناخته شد اما در همین روزهای گرم نیز لذت روزه‌داری در میان مردم دین‌مدار یزد احساس می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزبه نقل از  خبرگزاری فارس از یزد، طی سال‌های اخیر شهر یزد که کم‌بارش‌ترین شهر کشور لقب گرفته، این روزها در حوزه هواشناسی، لقب گرم‌ترین شهر کشور را نیز از آن خود کرده به نحوی که در روز جمعه با گرمای بیش از ۴۳ درجه، گرم‌ترین شهر کشور شناخته شد.

بعد از روز جمعه و حتی قبل از آن نیز دمای هوای یزد بین ۳۷ تا ۴۱ درجه متغیر بود و دمای بالای هوا و گرمای شدید در کنار تابش شدید سوزان نور خورشید، روزهای بسیار سختی را برای کویرنشینان این خطه از میهن اسلامی رقم زد.

در این روزهای گرم، مردم با تقوا و دین‌مدار یزد روزه‌داری نیز می‌کنند و معتقدند خداوند ثوابی بزرگتر برای روزه‌داری آنها در نظر گرفته و گرمای هوا حتی کودکان تازه به تکلیف رسیده و افراد کهنسال را نیز در روزه‌داری سست نکرده و لذت روزه‌داری در این شهر کاملا ملموس است.

*صاحبان مشاغل سخت ذکرگویان بر گرمای کشنده هوا غلبه می‌کنند

صاحبان برخی مشاغل به رقم این همه گرما دست از کار نمی‌کشند به ویژه آنجا که بحث خدمت‌رسانی به مردم مطرح باشد، مصمم‌تر از همیشه به کار مشغولند و ذکرگویان بر گرمای کشنده هوا غلبه می‌کنند.

نانوایان، کشاورزان، کارگران معدن و … افرادی هستند که نه تنها گرمای هوا بلکه روزه‌داری نیز نمی‌تواند آنها را خانه‌نشین کند و آنها در این گرما با زبان روزه همچنان به کار مشغولند.

این شرایط سخت روزهای تابستان که هر چند سال به صورت چرخشی با ماه مبارک رمضان همزمان می‌شود، از گذشته‌های دور با مردم یزد همراه بوده و مردم به خوبی می‌دانند چگونه این روزهای گرم را روزه‌داری کرده و به عبادت خدا مشغول باشند.

 

یکی از پژوهشگران فرهنگ عامه در مورد فرهنگ مردم یزد در زمان روزه‌داری به ویژه در روزهای گرم تابستان گفت: یزد همیشه اقلیمی گرم و خشک داشته اما به رغم این اقلیم، یزدی‌ها از قدیم مردمانی بوده‌اند که بر روزه‌داری خود بسیار پایبند هستند و این واجب الهی را به بهترین شکل ممکن به جا آورده‌اند و از همین رو است که یزد را به عنوان دارالعباده می‌شناسند.

صدیقه رمضانخانی با بیان اینکه معمولا یک دوره طولانی ماه رمضان با روزهای گرم بهار و تابستان در یزد تلاقی می‌کند، افزود: در واقع هر سه سال ماه رمضان در یک برج خورشیدی می‌چرخد به نحوی که به عنوان مثال سه سال ماه رمضان با اردیبهشت، سه سال با خرداد، سه سال با تیر، سه سال با مرداد و سه سال با شهریور همزمان می‌شوند که همه ماه‌های خورشیدی یاد شده از فصول گرم در یزد به شمار می‌روند و ماه‌های خرداد، تیر و مرداد، گرما در این شهر به اوج خود می‌رسد.

*روزه‌داری حتی در گرم‌ترین روزهای سال در دل کویر تعطیل نشد

وی با بیان اینکه در ماه رمضان هیچگاه تلاش و سخت‌کوشی مردم روزه‌دار یزد تعطیل نشده است، بیان کرد: شاطران نانوایی‌ها در ماه رمضان همیشه به پخت نان مشغول بوده‌اند، کشاورزان همواره در این ایام در حال برداشت محصول بوده‌اند، مقنیان در حال حفر قنات و …

رمضانخانی با بیان اینکه ایمان قوی مردم یزد، قدرت و تحمل تاب‌آوری این روزها را در آنها افزایش داده است، بیان کرد: بسیاری از مردم نیز شیوه و سبک زندگی خود را در این ماه مبارک که مصادف با روزهای گرم تابستان است، تغییرات کوچکی می‌دادند تا کمتر دچار گرمازدگی و تشنگی شوند.

وی افزود: مردم در گذشته‌های نه چندان دور، کار خود را بعد از اذان صبح آغاز می‌کردند و اغلب تا نیم‌روز یا به قول برخی، نیم‌چاشت که همان ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۱ است، به کار خود ادامه می‌دادند و از این ساعت به بعد در مساجد حاضر می‌شدند.

 

رمضانخانی با بیان اینکه مساجد قدیم اغلب دارای شبستان‌های خنک و دارای بادگیر بوده است، عنوان کرد: مردم در این مساجد تا اذان ظهر به جزءخوانی قرآن مشغول بودند و پس از اقامه نماز ظهر و عصر به خانه‌های خود برای استراحت می‌رفتند و در خانه‌ها نیز اغلب یا زیرزمین‌ها برای استراحت انتخاب می‌شد یا اتاق‌های زیر بادگیر که معمولا با حوضی که در زیر بادگیر داشتند، خنکای مطبوعی نصیب اهالی خانه می‌کردند.

*مردم در قدیم اغلب ساعات روز خود در ماه رمضان را در مساجد به سر می‌بردند

این محقق فرهنگ عامه بیان کرد: مردم آن زمان در اوج ساعات گرما در منازل خود حضور داشتند و عصرها با متعادل‌تر شدن هوا، دوباره به کار و فعالیت مشغول می‌شدند و کار را تا اذان مغرب ادامه می‌دادند و بعد از اذان مغرب نیز بازارها تعطیل و مردم در خانه‌ها یا مساجد به سر می‌‌بردند.

این شیوه زندگی هنوز هم در میان بازاری‌های قدیم یزد مرسوم است و به همین دلیل است که شهر توریستی یزد، در ساعاتی از صبح و عصر نه تنها در ماه مبارک رمضان بلکه در دیگر ایام گرم سال تعطیل و این تعطیلی برای بسیاری از مسافران سئوال برانگیز است.

امروز شاید دیگر کارهای اداری، درس و مدرسه و دانشگاه و تغییر شیوه‌های کار، امکان زندگی به سبک قدیمی‌ترها را فراهم نکند اما مردم یزد با همان روحیه، عبادت، مناجات و روزه‌داری در این ایام را اولویت خود قرار داده‌اند.

هنوز هم مراسم‌های جزء‌خوانی قرآن کریم در مساجد و امامزاده‌ها شلوغ و پرمخاطب است و مردم یزد به ویژه جوانان، اهمیت ویژه‌ای برای شرکت در این مراسم و ختم قرآن تا پایان ماه مبارک رمضان قائل هستند.

نمازهای جماعت نیز در همه مساجد و امامزاده‌های یزد در صفوف فشرده برگزار می‌شود و استقبال مردم در این ماه مبارک از نمازجماعت بسیار است به نحوی که حتی صفوف نمازجماعت صبح نیز در مساجد فشرده و منسجم است.

*سفره‌های افطاری از جنس عشق و همدلی

هنوز هم آیین‌های زیبایی در بسیاری از مناطق شهر و روستاهای استان برای افطاری جاری است و همین زیبایی‌ها، رمضان را برای همه مردم به ویژه در روستاها دوست‌داشتنی و به یادماندنی کرده است.

 

در بسیاری از روستاهای استان یزد، از آنجا که مردم اغلب کشاورز هستند و اهالی خانه پا به پای هم در مزرعه کار می‌کنند و عصرها هنگام بازگشت از مزرعه یا به قولی صحرا، رمقی برای درست کردن افطاری و سحری باقی نمی‌‌ماند، هر روز یکی از اهالی روستا بانی گسترانیدن سفره افطاری در مسجد می‌شود و بقیه اهالی روستا را اطعام می‌کند.

این سفره‌های افطاری، ساده و بی‌آلایش و سفره‌هایی از جنس عشق و همدلی است و باز کردن روزه در کنار هم حال و هوای خوشایندی در این مساجد و روستاها دارد، مردمی که همه با هم از یک طعام می‌خورند و فقیر و غنی همه بر سر یک سفره، دعای افطار و سحر می‌خوانند و به قصد قربت، روزه می‌گیرند.

روزه‌داری مردم کویر در گرمای تابستان و روزهای طولانی گرچه دشوار اما به یاد ماندنی است و هر روز که از این ماه مبارک می‌گذرد، حسرتی از آن بر دل اهالی ایمان باقی می‌گذارد.

بخش نظردهی بسته شده است..