دانلود یک فیلم چقدر هزینه دارد؟

no-thumbs

در گذشته‌ای نه چندان دور اگر مشترکان تلفن همراه مراقب نبوده و اینترنت موبایل آنها به طور ندانسته روشن بود پس از مدت نسبتا کوتاهی شارژ سیم‌کارت به پایان رسیده و یا در پایان دوره، رقم قابل توجهی در قبض‌ها به عنوان هزینه اتصال به اینترنت محاسبه می‌شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از ایسنا پیش از شهریورماه سال قبل دو اپراتور اول کشور در ارائه اینترنت به شیوه نسل دو یا GPRS عمل می‌کردند و بر همین اساس سرعتی نه چندان بالا در اختیار کاربران قرار میگرفت.

 

در همان دوره و با همان اینترنت نه چندان پرسرعت، در موارد متعدد کاربران گلایه‌هایی را مطرح کرده و معترض می شدند که بدون استفاده از اینترنت در قبض‌های آنها ارقامی حتی تا ۳۰۰ هزار تومان به عنوان هزینه اتصال به اینترنت محاسبه شده است.

 

پس از آن اپراتورهای مختلف و مسوولان رگولاتوری بارها در قالب مصاحبه‌های مختلف کاربران گوشی‌های هوشمند را مطلع کردند که در گوشی‌های نسل جدید حتی اگر کاربر استفاده‌ای از اینترنت هم نداشته باشد، در صورت روشن بودن اینترنت گوشی، نرم‌افزارها به طور خودکار به‌روز شده و برای به‌روزرسانی آنها اینترنت مصرف می‌شود.

 

اما از شهریور ماه سال گذشته با روی کار آمدن ۳G و ورود دو اپراتور اول کشور به عرصه ارائه خدمات نسل سه، با بالا رفتن سرعت انتقال داده، میزان اطلاعات منتقل شده در یک بازه زمانی نیز افزایش قابل توجهی پیدا کرد، در چنین شرایطی اگر قرار بود تعرفه‌های قبلی اینترنت موبایل که طبق مصوبات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات سقف آن بیش از ۱۴ تومان بود همچنان اعمال شود، بی‌شک استفاده از اینترنت نسل سه برای هیچ کاربری توجیه عقلانی نداشت.

بر همین اساس با ورود اپراتورها به عرصه ارائه خدمات ۳G، بحث تعریف تعرفه آنها مورد توجه قرار گرفت و بدین ترتیب در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات جلسات متعددی با حضور نمایندگان اپراتورها برگزار شد تا تعرفه‌های اینترنت موبایل به‌روزرسانی شود.

در این میان در وهله اول قرار بر آن شد که اپراتورهای همراه با توجه به آنکه پوشش کاملی در کل کشور ندارند در هر نقطه که دسترسی به شبکه نسل سه وجود داشت به کاربران خود ۳G ارائه کرده و در سایر نقاط با استفاده از شبکه نسل دو به کاربران GPRS ارائه کنند.

بر همین اساس برای یکنواختی محاسبه هزیه‌ها قرار بر آن شد که کمیسیون تنظیم مقررات تعرفه جدید و واحدی در این بخش تعریف کند.

بدین ترتیب این کمیسیون که با حضور اعضای مختلفی مانند وزیر ارتباطات تشکیل جلسه می‌داد پس از بررسی‌های مختلف، تعرفه‌ای ۲.۵ ریالی برای اینترنت همراه در نظر گرفت.

 

تعرفه‌ای که به گفته یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی، دانلود یک فیلم سینمایی به واسطه آن حدود ۲۶۰ هزار تومان هزینه به دنبال داشت و باز کردن یک سایت ساده خبری هم حداقل ۳۰۰ تومان در می‌آمد.

 

این موضوع که انتقادات بسیار کاربران اینترنت موبایل را به دنبال داشت در نهایت باعث شد این تعرفه‌ها مدت زیادی دوام نیاورند. بدین ترتیب پس از گذشت مدتی کوتاه تعرفه‌های جدیدی در این زمینه اعمال شد و از اول دی ماه سال قبل هزینه استفاده از هر کیلو بایت داده همراه معادل نیم ریال تعیین شد.

از سوی دیگر در این مدت به طور دائم تاکید شد که اپراتورها در ارائه بسته‌های تشویقی و تخفیفی اینترنت تنوع بیشتری اعمال کنند و مردم هم در صورت استفاده مداوم از اینترنت موبایل به فعال‌سازی بسته‌ها بپردازند.

با این حال همچنان بر سر مناسب بودن یا نبودن تعرفه اینترنت موبایل بحث های مختلفی مطرح است به گونه ای که این موضوع چندی پیش نیز موجب گلایه یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی شده بود.

 

علیرضا شاه میرزایی در گفت‌وگویی با رسانه‌ها به این نکته تاکید کرده بود که اکنون یک ساعت فیلم اگر معادل یک گیگابایت باشد روی اینترنت فعلی قیمتی حدود ۳۵۰۰ تومان خواهد داشت. حال چطور می‌شود با این قیمت انتظار داشت پروژه‌هایی مثل IPTV در کشور اجرا شود؟

بخش نظردهی بسته شده است..