تاکید عضو شورای شهر یزد بر ساماندهی کوره‌های یزد

no-thumbs

آلودگی زیست محیطی بزرگترین مشکلی است که مردم استان با آن دست و پنجه نرم می کنند و بسیاری از پزشکان نیز معتقدند علت افزایش آمار بیماران مبتلا به سرطان در این استان نیز پراکندگی ذرات آلاینده حاصل از سوخت کوره های آجرپزی و کارخانه های کاشی و سرامیک است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزساماندهی کوره های آجر پزی یکی از موضوعاتی بود که در جلسه اخیر شورای شهری یزد مطرح شد.
حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدرضا مطهریان عضو شورای شهر یزد در جلسه‌ی شورای شهر یزد، با طرح موضوع کم‌آبی استان و اشاره به مسئله آلودگی هوای شهر توسط کوره‌ها و نیاز به ساماندهی کوره‌های شهر، ضمن تأکید بر این موضوع، از اعضا خواست در جلسات بعد با نگاه ویژه و در راستای سامان دادن به این موضوع و انتقال کوره‌ها به بیرون از شهر، به این مسئله رسیدگی شود.
لازم به ذکر است که کوره‌های شهر یزد روزانه حجم سنگینی از ریزگرد‌ها و آلودگی‌ها را وارد شهر می‌کنند که علیرغم پیگیری‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر، هیچ اقدامی از جانب مسئولین صورت نگرفته است.
علاوه بر آلودگیهای زیست محیطی، ذخایر خاک استان نیز در معرض تهدید است زیرا آجر یزد به دلیل استفاده از نوع خاصی از خاک که تنها در استان یزد موجود است، معروف شده و این معروفیت کم کم می رود تا به مشکلی بزرگ در استان تبدیل شود زیرا خاک منبعی نیست که به سرعت تجدید شود و برای تجدید دوباره آن به میلیونها سال زمان نیاز است. کوره های آجرپزی در واقع تنها برای آجرپزها و صاحبان این کارگاهها مفید است زیرا به جز خاک، آب و سوخت به سرمایه دیگری نیاز ندارند که خاک و آب آن از منابع طبیعی و سوخت آن با یارانه های بسیار سنگین توسط دولت تامین می شود. نیروهای فعال در کوره های آجرپزی نیز اغلب یا اتباع بیگانه هستند که حقوق چندانی دریافت نمی کنند یا جوانانی که به دلیل مشکلات معیشتی به حداقل دستمزد هم رضایت می دهند و یا کودکان کار.

بخش نظردهی بسته شده است..