عبور جاده‌ها از دل مناطق حفاظت‌شده

no-thumbs

معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان یزد با اشاره به تلفات جاده‌ای حیات‌وحش بر اثر تصادف، از مرگ روزانه 2 تا 3 راس از گونه‌های حیوانی در جاده‌های استان خبر می‌دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز همشهری نوشت:سازمان محیط زیست کشور با اذعان به این موضوع که تصادفات جاده‌ای یکی از علل مرگ و میر گونه‌های حیوانی کشور است، جمع‌آوری اطلاعات نقاط حادثه‌خیز در استان‌های مختلف کشور از جمله یزد را در دستور کار قرار داده است.
برای کاهش تلفات جمعیت حیات وحش استان، اطلاعات نقاط حادثه‌خیز از استان‌ها جمع‌آوری شده و بعد از آنالیز با مشارکت اداره کل راه و شهرسازی استان، تمهیداتی برای مقابله با تصادفات جاده‌ای گونه‌های حیوانی اندیشیده خواهد شد.
سازمان محیط زیست کشور همچنین برای حفاظت از جمعیت حیات وحش استان‌های مختلف کشور، مقرراتی را برای منع شکار اعلام و شرایط فعالیت قرق‌داران اختصاصی را نیز در این زمینه مشخص کرده است تا جمعیت حیات‌وحش حفاظت و کنترل شود.

عبور جاده‌ها از دل مناطق حفاظت‌شده
معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان می‌گوید: برخی از جاده‌هایی که از دل مناطق حفاظت شده استان عبور می‌کند، نقاطی حادثه‌خیز برای جمعیت حیات‌وحش استان محسوب می‌شود چرا که روزانه ۲ تا ۳ راس از گونه‌های حیوانی استان در این جاده‌ها بر اثر تصادف، جان خود را از دست می‌دهند.
«حسن اکبری» می‌افزاید: از سال ۸۲ تاکنون با تلف شدن ۷ قلاده یوزپلنگ آسیایی در جاده‌های استان، بیشترین تلفات یوزپلنگ آسیایی دنیا در استان اتفاق افتاده است که ۶ راس آن در جاده مهریز – انار در منطقه حفاظت شده کالمند بهادران تلف شده‌اند.
وی می‌گوید: این در حالی است که جمعیت یوزپلنگ آسیایی در استان ۵۰ راس بیشتر نیست و تلف شدن این تعداد قلاده یوز بر اثر تصادف در جاده‌های استان، آمار بالا و غیرقابل پذیرشی است.
این مسئول می‌افزاید: در مسیر عبور جاده‌های استان از محدوده‌های حفاظت شده، تابلوی هشداری برای کنترل سرعت و  هشدار برخورد با حیوان نصب نشده است تا رانندگان با آمادگی بیشتری در این محورها، رانندگی کنند.
اکبری اضافه می‌کند: یکی از نقاط حادثه‌خیز جاده‌های استان – که تهدیدی برای جمعیت حیات وحش تلقی می‌شود – مسافت ۳۵‌تا‌60‌کیلومتری جاده مهریز به انار است که به‌عنوان یکی از لکه‌های مهم حادثه‌خیز شناسایی شده است.

تاثیر دوبانده شدن جاده طبس در افزایش تلفات
معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست استان می‌گوید: جاده یزد- طبس نیز از دیگر جاده‌های حادثه‌خیز استان است که شاهد تلف شدن گونه‌های حیوانی استان در این جاده به دلیل مجاورت آن با منطقه حفاظت شده دره انجیر شهرستان اردکان هستیم.
وی ادامه می‌دهد: مسافت ۲۰ کیلومتری این جاده از ساغند، لکه‌ای حادثه‌خیز و تهدیدی جدی برای حیات وحش استان محسوب می‌شود و به‌طور قطع با دوبانده شدن این جاده، تلفات به مراتب افزایش خواهد یافت.
وی می‌افزاید: منطقه حیات وحش «دره ‌انجیر» بهترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در استان محسوب می‌شود که تاکنون تلف شدن یک راس یوز در این منطقه بر اثر تصادف در آن به ثبت رسیده، این در حالی است که  امکان دارد حیوانی بر اثر تصادف تلف شود اما با جابه‌جایی لاشه، تلفات آن ثبت نشود.
این مسئول می‌گوید: تلفات سایر گونه‌های حیات وحش استان از جمله آهو، جبیر و حتی گونه‌های ارزشمند از جمله کاراکال در جاده‌های استان قابل پذیرش نیست. تاکنون ۲ راس کاراکال که از گونه‌های نادر حیات وحش استان به شمار می‌رود در شهرستان تفت، تلف شده است.
وی با تاکید بر اینکه شناسایی نقاط حادثه‌خیز برای جمعیت حیات وحش استان به کار مطالعاتی سنگینی نیاز دارد، می‌افزاید: استان به عنوان پایلوت شناسایی نقاط حادثه‌خیز برای حیات وحش انتخاب شده است که با ثبت تلفات و انجام کارهای مطالعاتی از سوی سازمان محیط زیست کشور، تدابیری برای کاهش این تلفات اتخاذ خواهد شد.

صدور پروانه شکار در قرق‌های اختصاصی
اکبری درباره اقدامات سازمان محیط زیست برای نظارت بر شکار به ویژه در قرق‌های اختصاصی نیز می‌گوید: سیاست سازمان صدور پروانه شکار در قرق‌های اختصاصی بعد از آماده شدن چارچوب قانونی این مناطق است.
وی ادامه می‌دهد: هنوز قرق خصوصی رسمی در کشور معرفی نشده است و پرونده متقاضیان در شورای عالی محیط زیست کشور در حال بررسی است تا با استفاده از ظرفیت‌های این قرق‌ها از فشار شکار در مناطق حفاظت شده کاسته شود.
معاون محیط طبیعی محیط زیست استان می‌افزاید: قرق‌های اختصاصی با کنترل جمعیت حیات وحش، جمعیت گونه‌های حیوانی عرصه‌های استان را تقویت خواهند کرد.
این مسئول با اشاره به انتخاب ۵ منطقه کشور به عنوان پایلوت اجرای قرق‌های اختصاصی می‌گوید: ۳ منطقه از این مناطق در استان یزد قرار دارد که ۲ مورد آن در شهرستان مهریز و یک مورد نیز به صورت مشترک بین شهرستان‌های یزد و اردکان است.
وی از طرح تعداد قابل توجهی درخواست برای ایجاد قرق‌های اختصاصی در عرصه‌های استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: ظرفیت مشارکت مردمی برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی و گونه‌های حیات ‌وحش استان و بهره‌برداری پایدار از این ظرفیت‌ها، بسیار بالاست.
وی با اشاره به اعمال ممنوعیت شکار طی سال گذشته در استان، می‌گوید: سیاست‌های سازمان محیط‌زیست کشور در زمینه شکار در سال جاری هنوز اعلام نشده است و امکان دارد در مهرماه این سیاست‌ها اعلام شود.

قرق؛ سپر حفاظتی مناطق حفاظت شده
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه ایجاد مناطق قرق به عنوان سپر حفاظتی مناطق حفاظت شده استان محسوب می‌شود، می‌افزاید: زمانی که گونه‌های علف    خوار در این مناطق افزایش یابد، گونه‌های گوشت‎‎خوار هم به این مناطق خواهند آمد و تعداد حیات وحش منطقه افزون خواهد شد. «سیدحسین سادات‌موسوی» با تاکید بر اینکه هیچ واگذاری در ازای همکاری با بخش خصوصی برای حفاظت از حیات وحش صورت نگرفته است، می‌گوید: ورود بخش‌خصوصی برای حفاظت از این عرصه‌ها، در نهایت به نفع حیات‌وحش استان خواهد بود.

بخش نظردهی بسته شده است..