بیکاری ، دولت و وظیفه مردم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز بیکاری، معضل اقتصادی ریشه داری است که متاسفانه علی رغم همه شعارهای گوناگونی که در زمینه رفع آن داده شده است، همچنان در جامعه ایران منشای مشکلات بسیار اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی است. درصد بالای بیکاری در میان قشر جوان و بالاخص تحصیل کرده‌ها، علاوه بر اینکه باعث هدر رفتن سرمایه‌های انسانی کشور می شود، یکی از زمینه‌های افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی مثل اعتیاد، کاهش ازدواج و افزایش طلاق و گسترش بیماریهای روانی است. برای همین هم عموم کشورهای توسعه یافته دنیا، کاهش آمار بیکاری را یکی از مهمترین دستاوردهای هر دولتی می داند و سعی و تلاش بسیاری می شود که با ایجاد فرصتهای شغلی بیشتر، مشکلات عمومی جامعه کاهش پیدا کند.این امر اگر چه همواره برای دولتمردان کشور ما اهمیت داشته ولی متاسفانه در مقاطعی به جای چاره اندیشی و برنامه ریزی برای حل کوتاه مدت یا میان مدت این مشکل، تنها به سر دادن شعارهای تبلیغاتی و ارائه آمارهای نادرست در این رابطه بسنده شده است. برای مثال در دولت دوم احمدی نژاد، رئیس دولت و معاونانش دائم اعلام می کردند که سالانه بین ۱.۶ تا ۲.۵ میلیون  فرصت شغلی ایجاد شده و بدین ترتیب بیکاری دارد
ریشه کن می شود. در حالی که واقعیت این بود که با توجه به سوء مدیریت و ناتوانی دولت در بهبود وضعیت اقتصادی و تخریب زیرساختهای اقتصاد، بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی کوچک و بزرگ در آستانه ورشکستگی بودند و روز به روز بر آمار کارگران بیکار شده افزوده می شد، ولی دولت دلش به آمار کسانی که وام‌های اشتغال زایی از دولت گرفته بودند و معلوم نبود آن را در چه جایی سرمایه گذاری کرده بودند، خوش بود؛ وام‌هایی که نه تنها اشتغال ایجاد نکرده بود، که به افزایش نقدینگی و تورم هم دامن زد و به این ترتیب آسیب‌های بسیاری به اقتصاد کشور وارد کرد.تشکیل دولت تدبیر و امید همانطور که در زمینه سیاسی و بین المللی امیدواریهای بسیاری برانگیخت، امید به بهبود شرایط اقتصادی و رفع معضلات این حوزه را هم ایجاد کرد که یکی از مهمترین معضلات، درصد بالای نرخ بیکاری در کشور بود. البته همه صاحبنظران و کارشناسان در طول دو سال اخیر تاکید کرده اند که میراث دولت قبل به گونه‌ای بوده که دولت باید ابتدا زیرساختهای اقتصادی را دوباره بسازد و بعد به دنبال رفع مشکلات باشد؛ اما حالا بعد از گذشت نزدیک به دو سال از عمر این دولت، این انتظار از دولت می رود که برنامه ریزی برای ایجاد فرصتهای شغلی را آغاز کند تا بتواند در باقیمانده دوران خویش کارنامه مثبتی از خویش در این زمینه نیز به جای بگذارد. در این خصوص البته مردم هم می توانند به دولت کمک کنند.
همه می دانیم که انتخابات مجلس شورای اسلامی پیش رو است. بی شک حضور آگاهانه و پرشور مردم، می تواند منجر به تشکیل مجلسی کارآمد شود و به این شکل  در سالی که مقام معظم رهبری بر همدلی دولت و ملت تاکید کرده اند، دولت را در جهت تحقق آرمان های نظام و مطالبات مردم یاری دهد.
 

بخش نظردهی بسته شده است..