رییس اداره محیط زیست شهرستان تفت:

۱۵ هکتار از مراتع تفت در یکسال گذشته طمعه آتش شده است

رییس اداره محیط زیست شهرستان تفت گفت: در یکسال گذشته 15 هکتار از مراتع طبیعی تحت مدیریت این اداره طعمه آتش شده و از بین رفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز محمدرضا خواجه روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بخشی از این آتش سوزیها توسط شکارچیان متخلف با هدف کشاندن حیوانات به سمت آتش و بخش دیگر به علت بی توجهی افرادی که برای گذراندن اوقات فراغت به این مکانها روی می آورند صورت گرفته است.

به گفته وی ، به علت خشک بودن مراتع که خود ناشی از خشکسالی های سال های گذشته است یک جرقه نیز می تواند باعث آتش سوزی و از بین رفتن مراتع گردد.

وی از مردم خواست تا طبیعت و محیط زیست را دوست خود دانسته و از برپاکردن آتش در مراتع خودداری نموده و یا اینکه در هنگام ترک آنجا از خاموش شدن آن اطمینان کامل کسب کنند.

این مسئول همچنین با تشکر از مردم آگاه و وظیفه شناس که محیط زیست را در دستگیری شکارچیان یاری می نمایند از دستگیری ۱۸ شکارچی متخلف و کشف و ضبط سلاح و لوازم و ادوات شکار در این مدت خبر داد و گفت: این افراد پس از تنظیم شکایت جهت پیگیری به مقامات قضایی تحویل شده اند.

خواجه، گشت و کنترل مستمر و حضور محیط بانان در منطقه تحت مدیریت (منطقه شکار ممنوع شیرکوه)،زنده گیری حیوانات زیانکار (گرگ و روباه) و رها سازی در محیط طبیعی ، نگهداری و مراقبت ویژه و تغذیه حیوانات آسیب دیده نظیر اکراس سیاه، بوتیمار و سارگپه و گربه وحشی و رها سازی در طبیعت، حفظ زیستگاههای طبیعی توسط ماموران یگان حفاظت و برخورد با متخلفین که منجربه آسیب رسانی و تخریب طبیعت و تصرف چشمه های طبیعی گردیده با همکاری دستگاههای متولی را از جمله اقدامات این اداره در یکسال گذشته در بخش محیط طبیعی برشمرد.

وی بازدید از دامهای خسارت دیده توسط حیوانات زیانکار در منطقه، سرشماری حیات وحش، صدور مجوز احداث نگهداری حیوانات وحشی تحت تکثیر، پایش مکرر از مراکز تحت تکثیر حیوانات وحشی در شهرستان، معرفی چشم اندازهای طبیعی و منحصر به فرد این شهرستان، تلاش و پیگیری ارتقاء سطح حفاظتی منطقه شکار ممنوع شیرکوه به منطقه حفاظت شده ، تامین آب وحوش در شرایط بحرانی با مرمت چشمه های طبیعی و ساخت آبشخور و آبرسانی به منابع ذخیره آب و اجرا عملیات ساخت پاسگاه محیط بانی را از دیگر اقداماتی اعلام کرد که در یکسال گذشته در بخش محیط طبیعی انجام شده است.

رییس اداره محیط زیست تفت در مورد اقدامات محیط انسانی نیز افزود:در یکسال گذشته ۵۰ مورد پایش مکرر صنایع انجام شده و حدوداً ۲۸ مورد اخطاریه صادر شده که اکثرا نسبت به رفع آلودگی اقدام نموده و نسبت به برخی از آنها هم برخورد قانونی انجام شده است.

وسعت منطقه شکار ممنوع شیرکوه تفت ۵۰ هزار هکتار با انواع حیوانات، پرندگان و پوشش گیاهی و همچنین کل وسعت مراتع منطقه ۴۳۸ هزار و ۷۲۰ هکتار اعلام شده است.

تفت در ۲۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

بخش نظردهی بسته شده است..