ترس از ائتلاف اصلاح‌طلبان

وحشت اصولگرایان از اجماع در جبهه اصلاحات/اصولگرایان به دنبال رد صلاحیت اصلاح‌طلبان

روزگاری گروهی در رسانه هایشان، از اصلاحات به نام یک "مرده" یاد می‌کردند و با خوشحالی می‌گفتند که این جریان دچار یک مرگ سیاسی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزشاید آنها که روزی چنین سخنی را بر قلم‌ها و زبانشان می‌آوردند خود می‌دانستند که این جریان به این سادگی‌ها که آنها می‌گفتند زوال پذیر نخواهد بود. نمونه عینی سرزندگی اصلاحات در هنگامه بیست و چهارم خرداد ۹۲ که این روزها در دومین سالگرد آن هستیم رخ نمود. آن هم در جلوی چشمان همان هایی که از مرگ اصلاحات حرف می‌زدند! 

به گزارش روزنو، بعداز ظهور دوباره اصلاح‌طلبان، چاره کار برای اصولگرایان این بود که سعی براین داشته باشند تا ایام انتخابات بعدی، که همان انتخابات مجلس است تمامی تلاش خود را از طرق مختلف و رسانه‌های گوناگون به کار بندند تا این موضوع را به افکار عمومی تلقین کنند که اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس، دیگر همچون انتخابات ریاست جمهوری نمی‌توانند به ائتلاف برسند و همین، عامل شکست آنها 
خواهد شد. ولی گویی همین جریان اصولگرایی که این گونه سخن از عدم ائتلاف و شکست اصلاح‌طلبان می‌زد، این بارهم خود به عینه فهمید که از قدرت افتادن اصولگرایان حتی در مجلس شورای اسلامی گریز ناپذیر است. 
شاید بشود، نمونه آشکار این نگرانی را در روز گذشته دید. آن چنانکه دو عضو جریان ائتلاف ۱+۲ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، یعنی غلامعلی حدادعادل و محمد باقر قالیباف دوروز پس از بازداشت یک عضو برجسته دولت احمدی نژاد، دو سخنرانی قابل تامل را به جای آوردند، رهبران همان جناحی که روزگاری مطمئن از شکست اصلاح‌طلبان می‌گفتند، امروز از شرایط و خطر ظهور دوباره اصلاح طلبی حرف می‌زنند. 
تاجایی که حداد عادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس می‌گوید: «باید کاری کنیم که خدایی نکرده مجلسی شبیه آنچه قبلا دیدیم پدید نیاید زیرا با توجه به شرایط و در صورت عدم هوشیاری ممکن است دوباره چنان مجلسی و یا حتی بدتر از آن ایجاد شود.» وی که در جمع گردهمایی روحانیون بازنشسته نیروهای مسلح که در مرکز آموزش آماد پشتیبانی نیروی زمینی ارتش سخن می‌گفت از دشمنی حرف زد که سعی در برنامه ریزی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی دارد، همان دشمنی که ممکن است مجلسی شبیه به مجلس ششم را پدید آورد. وی درباره شدت این نگرانی چنین می‌گوید: « قطعا دشمن برای این دو انتخابات مجلس و خبرگان برنامه دارد.»
اشاره حداد عادل در صحبت هایش با این عنوان که به دلیل شرایط موجود باید مراقب حضور اصلاح‌طلبان بود،بیش از هر چیز بیانگر این است که گویا اصولگرایان خود نیز پذیرفته اند که در شرایط فعلی، عدم اقبال عمومی به جناحشان آشکار است و از سویی دیگر همان اصلاح‌طلبانی که می‌پنداشتند فراموش شده‌اند امروز در بیخ گوششان قد علم کرده اند.
جالب آنجاست که در همین روز، از محمد باقر قالیباف دیگر عضو آن ائتلاف به ثمر ننشسته در انتخابات سال ۹۲، هم سخنرانی قابل بحثی بر ضددولت و همین‌طور اصلاح‌طلبان می‌شنویم. کسی که بعد از انتخابات ریاست جمهوری موضع‌گیری‌های خاصی نمی‌کرد ولی به یکباره طی این ماه به شکل‌های مختلف مواضع اصلاح‌طلبان و دولت را هدف قرار داد. وی در جمع تعدادی از دانش‌آموختگان دانشگاه‌ تهران درباره عملکرد دولت گفت: «بی‌برنامگی و ضعف مدیریت در این دولت و دولت پیشین از تحریم‌ها هم موثرتر است.» وی در بخشی دیگر از صحبت هایش اضافه می‌کند: نباید دوران «بگم بگم» به دوران «تقصیر قبلی‌ها بود» تبدیل شود. وی همچنین با اشاره به بحث توافق هسته ای مدعی می‌شود که ضعف مدیریتی دولت است که تاکنون به توافق نرسیده ایم و ادامه می‌دهد:«گویی هدف دولت برای دستیابی به توافق، رفع تحریم‌ها نیست بلکه جلب آرای سیاسی برای پیروزی در انتخابات آتی است». وی همچنین می‌گوید: «امروز تاسف‌انگیز است که دولت با دست خود، خود را در میز مذاکرات خلع سلاح کرده است. »
آن طور که "انتخاب" می‌نویسد قالیباف در پایان تصریح کرده است: «بیشتر از مخالفین و منتقدین، این نحوه مدیریت اقتصادی در داخل کشور است که مذاکره‌کنندگان را تضعیف می‌کند».
اما صحبت‌ها و حمله‌های قالیباف چیز تازه ای هم نیست چرا که تنها چند روز قبل از این سخنرانی یعنی در یازدهم خردادماه هم او در سخنرانی نهمین کنفرانس ملی روز جهانی محیط زیست بود که با اشاره تلویحی به دوره اصلاحات گفت «افرادی که در دهه ۷۰ مسئولیت داشتند شهر ر ا به نابودی کشیده اند باید از آنها پرسید که در دهه ۷۰ هنگامی که مسئولیت داشتید چه کرده‌اید؟»قطعا نمی‌توان اینگونه اظهار نظرها را ازسوی رهبران اصولگرا، بدون برنامه ریزی قبلی و بی هدف ارزیابی کرد. 
اصولگرایان به دنبال رد صلاحیت اصلاح‌طلبان 
صادق زیبا کلام استاد دانشگاه در این‌باره در گفتگو با آفتاب یزد می‌گوید: 
«آن چه مسلم است اینکه اصولگرایان صرف نظر از نامهایی مثل حداد عادل یا آقای قالیباف متوجه شدند که میزان محبوبیت‌شان در بین مردم بسیار کاهش پیدا کرده است، این موضوعی است که حتی خوشبین‌ترین اصولگراها هم به آن رسیده اند، و در نتایج انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲، این کاهش محبوبیت‌شان فاحش بود.» 
زیبا کلام ادامه می‌دهد: «از سویی دیگر فسادهایی که یکی پس از دیگری رو می شود و مربوط به ۸ سالی است که اصولگرایان قدرت را در دست داشتند، واضح است که به این عدم محبوبیت اصولگرایان می افزایدو مطمئنا تفسیر حضور اصولگرایان در بین مردم را زیر سوال می‌برد. بنابراین در شرایط فعلی آنها با علم به اینکه می‌دانند به زور نمی توانند به کسی بگویند که بیایید و از ما طرفداری کنید، تنها راهکار پیشرویشان را در تخریب اصلاح‌طلبان و دولت می‌دانند. »
اما این اشکال مختلف حمله به اصلاح‌طلبان و دولتمردان به چه نوعی خواهد بود؟ سوالی که این فعال مطرح سیاسی چنین به آن پاسخ می‌دهد:«در مورد حمله به دولت، گونه‌های مختلفی برای این کار وجوددارد مثلا ما شاهد هستیم که در مجلس علیه دولت چگونه کار می کنند و یا اینکه رهبران اصولگرا در تریبون‌ها، صدا و سیما و هر جای دیگری که اصولگرایان به ناحق کنترل آنجا را در دست دارند از آن امکانات علیه دولت استفاده می‌کنند.»
گویی شیوه حمله به اصلاح‌طلبان در این بین ساختار متفاوتی در خود دارد آن چنانکه زیبا کلام در این‌باره معتقد است: «برای اصولگرایان یک راه بیشتر 
نمانده است تا جلوی پیروزی گسترده اصلاح‌طلبان در انتخابات پیشرو در مجلس را گیرند، آنها تنها راهی که دارند این است تا کاری کنند که اصلاح‌طلبان ردصلاحیت شوند.»
وی اضافه می‌کند: «سخنرانی‌های اینچنینی مثل آن چیزی که آقایان قالیباف و حداد عادل انجام می‌دهند هم به عنوان یک ابزار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کارها برای این است تا اصولگرایان محملی را شکل بدهند که وقتی برای انتخابات اسفندماه، اصلاح‌طلبان و طرفداران دولت رد صلاحیت شدند بهانه‌ای داشته باشند برای اینکه بگویند اینها همه جزء جریان فتنه گر بودند که صلاحیتشان احراز نشد.» 
درسی که اصولگرایان نمی‌گیرند 
زیبا کلام می گوید:« ولی ای کاش اصولگرایان می توانستند از سرنوشت جریانات غیرمردمی که چه در تاریخ ایران و چه در تاریخ سایر کشورها، شاهد آن هستیم درس بگیرند و هنگامی‌که می بینند مردم اقبالی به آنها ندارند، اصرار بر ماندن در قدرت نمی کردند آن هم به بهانه احساس تکلیف!»
وی اضافه می کند: «اگر میزان رای ملت است، مردم دیگر چگونه باید انتخابشان را به آنها نشان دهند؟!»
اما در میان سخنرانی‌های دیروز قالیباف و حداد عادل هنوز چند سوال وجود دارد. نخست اینکه چرا شهردار تهران که پس ازانتخابات ۹۲، آرام و بی صدا بود به یکباره به تکا پو افتاده است و این قدر مستقیم مواضع دولت و اصلاح‌طلبان را مورد هدف قرارداده است؟ نکته ای که صادق زیبا کلام اینگونه در باره چرایی‌اش به ما پاسخ می‌دهد:« آقای قالیباف عادتی که دارند این است که هر بار که ما به انتخابات نزدیکتر می شویم موضعشان را مشخص تر بیان می کنند، اگر شما دقت بکنید می بینید که در جریان انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ هم، ایشان از نیمه دوم ۹۱ به یک باره شروع به سخنرانی علیه اصلاح‌طلبان کردند، و این دلیلش همان انتخابات بود، ولی پس ازآن دیدیم که بعد از انتخابات، ایشان مهر سکوت بر لب زدند و دیگر به دولت کاری نداشتند.اکنون بار دیگر می‌بینیم که با نزدیکی موسم انتخابات، حملاتشان به دولت و اصلاح‌طلبان را از سرگرفتند وشما مطمئن باشید که بعد از اسفند ۹۴ – پایان انتخابات مجلس- باز هم شاهد خواهید بود که آقای قالیباف سکوت می‌کنند تا انتخابات بعدی که علیه اصلاح‌طلبان حرف بزنند !»
اما در میان سخنرانی دیگر دیروز یعنی حرف‌های حداد عادل هم نکته‌ای نهفته است و آن اینکه چرااو می‌گوید دشمن در انتخابات مجلس و حتی خبرگان نفوذ دارد آنچنانکه ممکن است اصلاح‌طلبان را بر سر کار بیاورد؟ لفظ دشمن چه سنخیتی با انتخابات قانونی می‌تواند داشته باشد که در دولت جمهوری اسلامی قرار است برگزار شود؟ مطلبی که زیبا کلام اینگونه به آن پاسخ می‌دهد: «وقتی آقای حداد عادل صحبت از طرح ریزی دشمن در انتخابات می‌کند به این معناست که اصولگرایان همچنان می‌خواهند تنور واژه فتنه را گرم نگه دارند.»
ملت، نماینده هارا انتخاب می‌کند نه دشمن !
امادرباره این دو سخنرانی نظرات داریوش قنبری نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی را هم جویا می‌شویم. وی درباره آنچه که حدادعادل گفته است به آفتاب‌یزد می‌گوید: «اینکه گفته می‌شود دشمن برای انتخابات نقشه دارد توهین به ملت ایران است چرا که این ملت ایران است که نماینده‌هایشان را انتخاب می‌کنند و نه دشمن! وقتی جناحی ناراحت است که اقبال عمومی ندارد خود را خودی تلقی می‌کند و بقیه را دشمن می‌داند. 
این ادبیاتی است که برخی اصولگراها علیه رقبایشان استفاده می‌کنند و 
این موضوع ارتباطی با شخص خاصی ندارد بلکه ادبیات جریان اصولگرایان تند است!»
از داریوش قنبری در باره صحبت‌های دیروز قالیباف هم می‌پرسیم. وی در این‌باره پاسخ می‌دهد:« صحبت‌های آقای قالیباف قابل انتظار است به هر حال ایشان از آقای روحانی در انتخابات شکست خورده‌اند، ولی صحبت‌های اینچنینی را در ارتباط با مسائل هسته ای از سوی ایشان در دوران آقای احمدی‌نژاد به یاد نمی‌آورم! آن زمان آقای قالیباف کوچکترین انتقادی را از آقای جلیلی نداشتند، وقتی که مذاکره برای مذاکره رخ می‌داد! و قطعنامه‌هایی صادر می‌شد و تحریم می‌شدیم. حالا چه طور شده است که آقای قالیباف در این دوره برای برداشته‌شدن تحریم‌ها این قدر عجله دارند؟»
وی می‌گوید: «دلواپسی آقایان اصولگرا قابل درک است چون آنها بخشی از قدرت خودشان را از دست داده‌اند و نگران این موضوع هستند که بخش دیگر قدرتشان را هم از دست بدهند ومطمئن باشید که با نزدیکتر شدن انتخابات، اینگونه سخنرانی‌ها بیشتر هم خواهد شد. آنها نگران این هستند که آنچه که در سال ۹۲ رخ داد در ۹۴ اتفاق نیافتد.»
این نماینده سابق مجلس اضافه می‌کند: «بهتر است که اصولگرایان حرف دل مردم را بزنند و همراه با آنها باشند و از سیاست‌های گذشته دست بردارند تا مجددا پایگاه خودشان را پیدا کنند نه اینکه برای حل دلواپسی‌شان به دنبال رویکردهای تخریبی علیه دولت و اصلاح‌طلبان باشند.»
ترس از ائتلاف اصلاح‌طلبان 
قنبری در باره اینکه چرا این روزها جو این نگرانیهای اصولگرایان بیشتر شده است می‌گوید: «قطعا اصولگرایان از موج ائتلاف و اتحادی که بین اصلاح‌طلبان درحال شکل‌گیری است نگران هستند، از سال گذشته اصلاح‌طلبان اقداماتی را در راستای وحدت آغاز کردند و در قالب شورای اصلاح‌طلبان که هم اکنون در اغلب استان‌ها شکل گرفته وحدت خودشان را به نمایش گذاشته‌اند و در مجموع با توجه به این اتحاد صورت گرفته که پیروزی اصلاح‌طلبان را تقویت می‌کند اصولگرایان اکنون به این ادبیاتی که می‌بینیم روی آورده‌اند تا به تضعیف اصلاح‌طلبان بپردازند ولی این رویای آنها تعبیر نخواهد شد.»
این نماینده سابق مجلس ادامه می‌دهد: «در زمانی که اصلاح‌طلبان تشکیلاتی نداشتند در آن شرایط توانستند خرداد۹۲ را شکل بدهند و قطعا در شرایط فعلی هم اصلاح‌طلبان حضور موثری خواهند داشت و پایگاه وسیع‌تری دارندو با اینگونه اظهارنظر‌های اصولگرایان، نه تنها پایگاه آنها تضعیف نمی‌شود بلکه قوی‌تر هم خواهد شد.»
گویی آنچه که در این میان هویداست، این است که اصلاح‌طلبان آن گروه خفته‌ای که تندروها اصرار برتحمیل آن را داشتند نیست و همین موضوع است که چنین واکنش هایی را از سوی رهبران اصولگرا به همراه داشته است.

 

بخش نظردهی بسته شده است..