رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد:

۱.۷ میلیون مترمربع بنای غیرمجاز در یزد احداث شد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد گفت: در سال گذشته یک میلیون و ۷۷۰ هزار مترمربع بنای بدون پروانه و غیرمجاز در استان یزد احداث شده است.

به گزارش یزدی نیوز مهدی سالاری،  در نشستی خبری با گرامیداشت روز مهندس اظهار داشت: در کل کشور ۵۵۰ هزار مهندس و در یزد ۷ هزار مهندس در هفت رشته در قالب نظام مهندسی ساختمان فعالیت می‌کنند.

 
وی با اشاره به اهمیت نظارت، ساخت و طراحی ساختمان‌ها بیان کرد: اگر افزایش عمر مفید ساختمان‌ها حائز اهمیت است، چاره‌ای جز واگذاری بخش صنعت ساختمان به مهندسان دارای تخصص، تجربه و مهارت نداریم.
 
سالاری عنوان کرد: در حال حاضر بخش عمده‌ای از ساخت و سازهای یزد در حیطه نظارت سازمان نظام مهندسی نیست از این‌رو شاهد کاهش عمر مفید ساختمان‌ها در این استان هستیم.
 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد ادامه داد: سالانه ۲ میلیون و ۳۴۰ هزار مترمربع ساخت و ساز در یزد انجام می‌شود اما پرونده ۶۸ هزار مترمربع از این میزان وارد نظام مهندسی ساختمان می‌شود.
 
وی بیان کرد: بر اساس قانون، سازمان نظام مهندسی ساختمان زمانی می‌تواند به مقوله ساخت و ساز ورود کند که مالک، به شهرداری مراجعه کرده و پروانه ساخت دریافت کرده باشد و اگر پروانه نداشته باشد، سازمان نظام مهندسی اجازه ورود به طراحی، ساخت و نظارت را ندارد.
 
سالاری یادآور شد: در سال گذشته ۳۳۵ هزار مترمربع بنا مجوز ساخت گرفتند که برای این متراژ ۶۱۳ پروانه از سوی شهرداری صادر شده است در حالی که در همین مدت ۱۳ هزار پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری رفته و به نوعی رتق و فتق شده است.
 
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد تصریح کرد: بر اساس آمارهای موجود، در حال حاضر ۸۰ درصد ساخت و سازهای یزد غیرمجاز است و به طور قطع این ساختمان‌ها نمی‌توانند دارای عمر مفید ۸۰ سال باشند بنابراین سرمایه‌ها در این صنعت تلف می‌شود.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد هزینه خدمات فنی و مهندسی ساختمان که توسط سازمان نظام مهندسی دریافت می‌شود، افزود: ساختمان‌ها از نظر متراژ گروه بندی می‌شوند و هزینه بر این اساس در چهار گروه رتبه بندی می‌شوند اما به صورت میانگین، هزینه کامل خدمات فنی و مهندسی یک ساختمان بین ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان در هر مترمربع است.
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..