امام جمعه یزد:

انتقال آب بدون توجه به مدیریت مصرف مشکل یزد را رفع نمی‌کند

امام جمعه یزد با بیان این‌ که تلاش برای انتقال آب به استان یزد افزایش یابد، گفت: انتقال آب بدون توجه به مدیریت مصرف مشکلات یزد را رفع نمی‌کند.

به گزارش یزدی نیوزآیت‌الله «محمدرضا ناصری‌یزدی» شب گذشته در جریان دیدار مدیران آب و فاضلاب استان یزد، با اشاره به اهمیت مدیریت مصرف آب اظهار کرد: مسئله آب، برای یزد حساس و حیاتی است و اهمیت بسیار بالایی دارد.

 
وی افزود: قاعدتا در سطح شهر باید برنامه‌ریزی لازم برای دو موضوع حراست و حفاظت از منابع آبی و همچنین مدیریت مصرف آب داشته باشیم.
 
نماینده ولی فقیه در استان یزد بعضا گزارش‌هایی دیده می‌شود که بر اساس آن مصرف آب و انرژی ما نسبت به دیگر کشورها بالاتر است گفت: بارها به مسئولان استانی و کشوری تاکید کردم که چرا مصرف آب و انرژی آن کشورها پایین‌تر از ماست و به صورت ریشه‌ای مشکلات ما شناسایی و برنامه‌های آنها بررسی شود.
 
ناصری یزدی تصریح کرد: همه ما باید نسبت به بحث آب حساسیت لازم را داشته باشیم و در این موضوع بسیار مهم، مدیریت مصرف و قناعت را در دستور کار خود قرار دهیم و از اسراف بپرهیزیم.
 
امام جمعه یزد به خشکسالی‌هایی که در روستاهای مختلف ایجاد شده اشاره کرد و گفت: در بعضی از روستاها با وجودی که خشک‌سالی کل روستا را گرفته، خانواده‌هایی هستند که با خلاقیت و مدیریت منابع آبی اندکی که در اختیار دارند، مزرعه یا منزل خود را از خشک‌سالی دور نگاه داشته‌اند.
 
وی با تاکید بر این‌که وظیفه مدیران حوزه آب و فاضلاب است که این افراد را به عنوان الگو به جامعه معرفی کنند تصریح کرد: راهکارهایی که این افراد برای مدیریت مصرف آب مورد استفاده قرار داده اند را در صورتی که جمع آوری و در قالب آموزش یا متن به دیگر افراد در نقاط مختلف استان قرار دهیم، قطعا تاثیر بسیاری در مقابله با خشکسالی به دنبال دارد.
 
نماینده ولی فقیه در استان یزد به ضرورت تلاش مسئولان برای انتقال آب به استان تاکید کرد و ادامه داد: در اینکه باید منابع پایدار آبی برای استان فراهم و به یزد منتقل کرد شکی نیست و حتما باید تلاش‌ها در این حوزه افزایش پیدا کند.
 
ناصری یزدی افزود: در کنار بحث انتقال، باید توجه داشت که صورت مسئله پاک نشود و مدیریت مصرف را به درستی مدنظر قرار دهیم؛ اگر استفاده از منابع آبی به درستی مدیریت نشود، قطعا نمی‌توان جلوی مشکلات را گرفت.
 
امام جمعه یزد با بیان این‌که برخی افراد بیان می‌کنند که به دلیل خشکسالی باید کشاورزی در استان یزد تعطیل شود خاطرنشان کرد: این تحلیل یا حرف اشتباهی بسیار بزرگ است، اگر ما همین مقدار کشاورزی که در استان یزد داریم را تعطیل کنیم، در واقع به معنای ایجاد بیابان است و بیابان‌زایی هم به جز افزایش چند برابری مشکلات یزد هیچ تاثیر دیگری ندارد.
 
وی با تاکید بر این‌که به راحتی می‌توان با ارائه طرح‌های جدید، نه تنها جلوی خشکسالی را گرفت بلکه زمینه‌ای برای افزایش باغات را فراهم کنیم گفت: به جهاد این طرح را دادم که باغات تمام روستاهای خشک شده را دو مرتبه با کاشت نهال و آبیاری قطره‌ای و نوین احیا کنند و علاوه بر آن آب باران را در منابع ذخیره کرده و در طول سال درختان را آبیاری کنند.
 
نماینده ولی فقیه در استان یزد خاطرنشان کرد: اگر این اقدام رخ دهد، پس از چند سال دو مرتبه می‌توان تمام روستاهای استان یزد که دچار خشکسالی شده‌اند را احیا و سبز کرد.
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..