۱۰۰ هزار یزدی با بیماری دیابت دست و پنجه نرم می‌کنند

مدیر مرکز تحقیقاتی دیابت در یزد با اشاره به شیوع بالای ابتلای یزدی به بیماری دیابت که جایگاه نخست کشوری را به یزد اختصاص داده است، ارتقای آگاهی شهروندان از این بیماری با برگزاری همایش‌ها و کمپین‌ها را حائز اهمیت خواند.

به گزارش یزدی نیوزدکتر«سیدمحمد آقایی میبدی» با بیان این‌ که استان یزد در بحث دیابت در جایگاه نخست کشوری قرار دارد، تصریح کرد: هم‌اکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر در یزد به بیماری دیابت مبتلا هستند و ۱۰۰ هزار نفر نیز در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

 
وی به تاثیر تحرک بدنی و انجام ورزش، خود مراقبتی و انجام آزمایش‌های پزشکی دوره‌ای در پیشگیری از بروز دیابت اشاره کرد و گفت: البته این مرکز و سایر دستگاه‌های مربوطه در استان به منظور پیشگیری از این بیماری به طور مداوم اقدام به برگزاری همایش‌هایی برای ارتقای آگاهی شهروندان یزدی از عوارض و خطرات دیابت می‌کنند که امیدواریم مفید واقع شود.
 
مدیر مرکز تحقیقات دیابت یزد از دیگر اقدامات صورت گرفته در این رابطه به راه‌اندازی کمپین «من قول می‌دهم» توسط این مرکز نیز اشاره و اظهار کرد: فرهنگ‌سازی برای پیشگیری از دیابت مهمترین هدف این کمپین در یزد است.
 
وی خاطرنشان کرد: در این  کمپین که به تازگی در یزد شروع شده است، مردم به خودشان قول می‌دهند که قبل از خوردن هر غذا یا نوشیدنی به میزان قند موجود در آن فکر و بعد آن را مصرف کنند.
 
آقایی در پایان نیز با بیان این که افراد با ارسال نام و نام خانوادگی و عبارت «من قول می‌دهم» به شماره ۳۰۰۰۶۱۵۹ می‌توانند در این کمپین نام‌نویسی کنند، تصریح کرد: پس از ثبت‌نام نهایی، کلاس‌های مشاوره برای کنترل وزن، تغذیه سالم و سبک زندگی مناسب ویژه شرکت‌کنندگان تشکیل می‌شود.
 
دیابت یا بیماری قندی، نوعی اختلال در سوخت و ساز بدن است که عمدتاً به دو شکل نوع یک و دو مبتلایان را دچار مشکل می‌کند، دیابت نوع یک توانایی فرد در تولید هورمون انسولین از بین می‌رود و در دیابت نوع دو که ناشی از عوامل ژنتیکی، چاقی و کم‌تحرکی است، بدن بیمار در برابر هورمون انسولین تولید شده مقاوم و مانع عملکرد طبیعی بدن در تولید هورمون می‌شود.
 
در مورد دیابت نوع دو که عمده یزدی‌ها به ان مبتلا هستند، ذکر این نکته حائز اهمیت است که براساس بررسی‌های انجام شده بیش از ۶۳ درصد مردم یزد دارای اضافه وزن و به نوعی کم تحرک هستند.
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..