میبد منطقه ویژه اقتصادی می شود

نماینده تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی از تصویب لایحه منطقه ویژه اقتصادی میبد خبر داد.

به گزارش یزدی نیوز کمال دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه نمایندگان به لایحه دولت برای ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی رای مثبت دادند، گفت: یکی از این مناطق، منطقه ویژه اقتصادی میبد است. این لایحه ۶ ماه پیش تصویب شد، اما شورای نگهبان آن را تأیید نکرد و پس از رفع ایرادات در مجلس تصویب شد

رییس فراکسیون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مجلس از معافیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده و پرداخت عوارض گمرکی مازاد بر ارزش افزوده قطعات خارجی در تولیدات، ورود ماشین‌آلات خط تولید و ابزار و اثاثیه اداری بدون عوارض گمرکی و تبعیت از قانون کار مناطق آزاد تجاری و صنعتی به عنوان مزایایی این مساله یاد کرد.
وی ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی به محدوده جغرافیایی در داخل مرز کشور اطلاق می‌شود که قوانین تجاری حاکم بر آن تا حد زیادی در قیاس با سایر نقاط کشور از محدودیت کمتری برخوردار است؛ این مناطق دارای چهارچوب مناسبی به منظور ورود و شروع به فعالیت کارآفرینان است.
دهقانی ابراز امیدواری کرد که در این مرحله، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی میبد به تایید شورای نگهبان برسد تا به قانون تبدیل شود.
وی تامین بودجه املاک معارض طرح عمرانی ملی مانند جاده سنتو از محل درآمد شهرداری خلاف قانون ذکر کرد و گفت: با عوارض گرفته‌شده از مردم نمی‌توان برای زمین‌هایی که ۵۰ سال پیش آزادسازی شده هزینه کرد. در طول برنامه چهارم و پنجم توسعه از سال ۸۵ تا ۹۵مکانیزم وصول مالیات و توزیع آن به زیان شهر‌های فاقد صنایع و معادن بود، چون مالیات ارزش افزوده هر شهرستانی در همان شهرستان هزینه می‌شد.
نماینده تفت و میبد افزود :  در ۲ دوره پنج ساله از هر ۹ درصد مالیات ارزش افزوده وصول شده، پنج واحد آن سهم دولت شده و به‌دهیاری‌ها، شهرداری‌ها و روستا‌های فاقد دهیاری تخصیص می‌یابد.
وی افزود: بر این اساس شهر‌های دارای معادن و صنایع سهم بیشتری از مالیات ارزش افزوده داشتند و این تبعیض موجب شد تا بنا به پیشنهادات داده شده، مصوب شود تا همه وجوه اخذ شده از معادن و صنایع در حسابی در مرکز استان متمرکز و بر اساس شاخص جمعیت توزیع شود.
دهقانی تأکید کرد: به دنبال این طرح شهری مانند میبد که در سال ۹۵، ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ تومان می‌گرفت در سال ۹۶، ۱۸ میلیارد درآمد داشت و دهیاری‌های این شهر که یک میلیارد و ۶۰۰ تومان می‌گرفتند با جهش بیش از ۲ برابر درآمدی بالغ بر سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان کسب کردند و روستای فاقد دهیاری نیز ۲۰۰ میلیون تومان گرفت.
وی درآمد میبد از مالیات ارزش افزوده را در سال ۹۷، ۲۵ میلیارد تومان عنوان و اعلام کرد که ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان قرارداد طرح فاضلاب این شهر بسته شده است و در آینده‌ای نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.
نماینده مردم تفت و میبد از اختصاص ۴ تا ۵ میلیارد تومان از محل عوارض ارزش افزوده برای امور زیرساختی ورزش شهرستان و همچنین تخصیص ۳۵۰ میلیارد تومان جهت آبرسانی به روستا‌های تفت طی سه سال و ۸۰ میلیارد ریال برای گازرسانی به روستا‌های ده بالا و طزرجان از توابع تفت خبر داد.
 
 
منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..