قاتل خاموش نیامده، در یزد ۴ قربانی گرفت

رییس سازمان اورژانس استان یزد با اشاره به مسمومیت ۳۲ نفر در این استان بر اثر گاز مونوکسید کربن در شش ماهه اول امسال، گفت: گازگرفتگی در همین مدت چهار شهروند یزدی را به کام مرگ برده است.

به گزارش یزدی نیوزدکتر «احمد دهقان»  با اشاره به مسمومیت ۳۲ نفر از شهروندان یزدی بر اثر گازگرفتگی در شش ماهه ابتدای امسال، اظهار کرد: عمده این مسمومیت‌ها از نوع خانگی بودند و متاسفانه در جریان این حوادث چهار نفر از شهروندان یزدی نیز جان خد را از دست دادند.

 
وی با بیان این که سال گذشته دو شهروند یزدی به دنبال مسمومیت بر اثر گاز گرفتگی فوت کردند،‌ اضافه کرد: سال گذشته ۱۲۶ شهروند یزدی با گاز مونوکسید کربن دچار مسمومیت شدند که ۶۲ نفر از آن‌ها به بیمارستان منتقل و بستری شدند.
 
در همین رابطه «محمدرضا رحیمی» معاون عملیات آتش نشانی یزد به برخی نکات ایمنی در این باره اشاره و در گفت‎وگو با خبرنگار ایسنا گفت: با توجه به نزدیک شدن به ایام سرد سال و رجوع مردم به وسایل گرمایشی، رعایت نکات ایمنی در این فصول برای استفاده بهمینه و آرامش‌بخش از وسایل مذکور الزامی است.
 
وی با بیان این که دو عامل نشت گاز شهری و گاز مونوکسید کربن دو عامل اصلی حوادث شایع این فصول است، وی در رابطه با نکات ایمنی نصب وسایل گرمایشی مانند بخاری عنوان کرد: یکی از نکات حائز اهمیت در مورد پیشگیری از نشت گاز شهری استفاده از شلنگ‌های استاندارد برای وسایل گرمایشی، استفاده از بست‌های فلزی محکم در محل اتصالات شلنگ‌ و استفاده از شلنگ با طول کمتر از ۱۱۰‌سانتی‌متر است.
 
این مسئول مهمترین نکات در زمینه پیشگیری از نشت گاز مونوکسید کربن به ویژه در فضاهای مسکونی را اطمینان از باز بودن مسیر دودکش وسایل گرمایشی عنوان کرد و افزود: رعایت نکات دیگری مانند استفاده از کلاهک «اچ» و رعایت ارتفاع ۶۰ تا ۸۰ سانتی‌متری کلاهک از سقف یا دیوار نیز در این رابطه ضروری است.
 
وی با اشاره به ضرورت استفاده از لوله‌های استاندارد و گرم بودن لوله در زمان روشن بودن بخاری، در این مورد تصریح کرد: زمانی که مسیر خروج لوله نشتی یا انسداد داشته باشد، لوله سرد، شعله زرد و مسیر خروج گاز مونوکسید کربن برعکس می‌شود لذا اکسیژن محیط صرف سوختن و به جای ان نیز گاز مونوکسید کربن وارد محیط می‌شود که عمدتاً نیز در نیمه‌های شب چنین اتفاقی خود را نشان می‌دهد که اهالی خانه در خواب هستند.
 
رحیمی عمده‌ترین عامل نشت گاز مونوکسید کربن را مسدود بودن لوله دودکش به ویژه در دودکش‌های مشترک آپارتمان‌ها خواند و شهروندان را به بازدید از این مسیرها قبل از استفاده از وسایل گرمایشی توصیه کرد.
 
این مسئول در پایان نیز مردم را از استفاده از گرم‌کننده شومینه نهی و در این باره خاطرنشان کرد: استفاده از این وسایل گرمایشی به علت هدر رفت بالای انرژی توصیه نمی‌شود.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..