یک مسئول گلایه کرد؛

شانه خالی کردن صنایع یزد از مسئولیت‌های اجتماعی

معاون جوانان استان یزد انتظار از صنایع و شرکت‌ها برای ایفای مسئولیت اجتماعی را انتظاری بجا از صنایع به عنوان بیشترین مصرف‌کننده منابع مشترک جامعه می‎داند و آسیب‌هایی مانند آلودگی هوا، تغییر سبک زندگی و ترکیب جمعیتی یزد را از جانب این بخش مطرح می‌کند.

به گزارش یزدی نیوزامروزه صنایع در حالی به عنوان یکی از بیشترین مصرف‌کنندگان منابع مشترک به ویژه انرژی در جوامع محسوب می‌شوند، که بسیاری از آنها از بار مسئولیت‌های اجتماعی خود شانه خالی می‌کنند و این در حالی است تعهد صنایع به انجام این تکلیف اجتماعی می‌تواند نقش موثری بر کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله مسائلی مانند مهاجرت‌ها داشته باشد. البته در این میان هستند اندک صنایعی که مبادرت به انجام این وظیفه می‌کنند ولی برخی از همین‌ها نیز این رسالت خود را با نگاه لطف خود در حق جامعه قلمداد می‌کنند یا برخی در قبال انجام این تکلیف چشم‌انتظار حمایت‌هایی خاص از سوی دولت هستند.

 
«احمد طالبی» معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، فعالیت هر یک از افراد جامعه را موثر در ایجاد تغییر تدریجی در اجتماع می‌داند و اظهار می‌کند: تغییرات گاه کوچک و نادیدنی و گاه بزرگ و محسوس، ممکن است در جهت رشد و کمال جامعه باشد و گاه نیز خواسته و ناخواسته پیامدهایش باعث آسیب به جامعه شود.
 
وی اضافه می‌کند: هرچند گریز از بسیاری از تغییرات ممکن نیست اما باید حواسمان باشد که آسیب‌ها باید جبران شوند، به عنوان نمونه اگر در اثر فعالیت‌های انسانی، محیط زیست آسیب می‌بیند باید برای جبران آن هم راهکاری داشته باشیم چرا که مسئولیت اجتماعی از جایی متولد و به افراد محول می‌شود که اجتماعات زیستی شکل می‌گیرد و افراد جامعه از منابع مشترک بهره می‌برند.
 
این مسئول انتظار از صنایع و شرکت‌ها برای ایفای مسئولیت اجتماعی را انتظاری به جا عنوان می‌کند و می‌گوید: بعضاً احساس می‌شود اگر شرکت یا کارخانه‌ای به مباحث فرهنگی و اجتماعی ورود کرده و در چنین موضوعاتی هزینه‌ می‌کند، به جامعه لطف کرده ولی  باید توجه داشته باشیم که آن‌ها بیشترین استفاده را از منابع مشترک مثل هوا، آب و انرژی دارند و فعالیت‌هایشان مستلزم بسیاری از آسیب‌ها مانند آلودگی هواست.
 
وی با اشار هبه تاثیر این آسیب‌ها بر تمام مردم، اضافه می‌کند: گاها در استانی مانند یزد علاوه بر این آسیب‌ها شاهد تغییر سبک زندگی و ترکیب جمعیتی بر اثر فعالیت صنایع طی چند دهه اخیر هستیم که  پیامدهای بسیاری را به همراه دارد لذا انجام مسئولیت‌های اجتماعی یک تکلیف و رسالت برای صنایع است.
 
طالبی با بیان این که مفهوم مسئولیت اجتماعی گاهی از سوی افرادی صرفاً با نگاهی مادی و در قالب مفهومی لوکس و غیر واقع‌گرایانه معرفی می‌شود، تصریح می‌کند: این افراد معتقدند که این اقدام در روند تولید ثروت ایجاد اختلال می‌کند اما در دوران پس از جنگ جهانی دوم، این مفهوم هر روز مقبولیت بیشتری یافته و حتی انتظارها از جبران خسارت‌ها و آسیب‌های ایجاد شده نیز فراتر رفته و به طوری که به یک خواسته عمومی از شرکت‌ها و صنایع تبدیل شده است.
 
معاون جوانان استان یزد در پایان خاطرنشان می‌کند: ضرورت دارد که با اصلاح رویکردها، بازتولید ارزش‌های اجتماعی را نیز در کنار تقویت مولفه‌های اقتصادی، در این مقوله مد نظر قرار دهیم؛ مثلاً در حوزه صنعت در استفاده از نیروهای مورد نیاز به گونه‌ای باید عمل شود که هیچ گروهی از جامعه، شانس شاغل شدن را از دست ندهد و از جامعه طرد نشود کماکان که خوشبختانه امروزه در برخی صنایع کشورمان نیز شاهد لحاظ این نگاه اجتماعی هستیم که حتی علاوه بر اشتغالزایی برای گروه‌های خاص، حفظ رونق کسب و کار را نیز رقم زده است.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..