نماینده مردم اردکان در مجلس:

روستاها به سکونتگاه‌های شیک و فاقد کارکرد تولید تبدیل شده اند

نماینده مردم اردکان در مجلس گفت: به دلیل سیاستگذاری های نادرست، بسیاری از روستاها از مراکز تولید به سکونت‌گاه‌هایی به ظاهر شیک اما فاقد کارکرد تولید و اقتصاد تبدیل شده اند.

به گزارش یزدی نیوز محمدرضا تابش در همایش «امید روستا» با بیان اینکه تلاش برای ارتقاء سطح تولید و اشتغال پایدار در روستاها باید همچنان ادامه یابد، اظهار داشت: ثمره این اقدامات شامل مزیت های اقتصادی اعم از تولید و اشتغال، مسائل امنیتی همچون کاهش آسیب های اجتماعی و جلوگیری از خالی شدن روستاها و موضوعات اجتماعی نظیر مقابله با فقر و فساد و حاشیه نشینی است.

 
وی با اشاره به مخاطرات ایجاد شده برای تامین امنیت غذایی مردم از جمله تغییر اقلیم، ازدیاد جمعیت و مصرف گرایی عنوان کرد: طی ۵۰ سال اخیر روستاهای خالی از سکنه، از حدود ۱۶ هزار روستا به ۳۵ هزار روستا و آبادی رسیده و جمعیت روستایی و عشایری نیز از ۶۹ درصد به ۲۶ درصد کاهش یافته از طرفی جمعیت روستاها نیز دچار سالخوردگی شده به طوری که نسبت جمعیت ۶۵ ساله و بیشتر، از حدود ۱۸ درصد به ۸۱ درصد رسیده است.
 
نماینده مردم اردکان در مجلس ادامه داد: عدم رعایت معیارهای تبدیل روستا به شهر باعث ایجاد تبعات و عوارضی همچون اختلال در نظام استقرار سلسله مراتب سکونتگاه های روستایی، تضعیف جایگاه روستا، تغییر کاربری اراضی کشاورزی و رشد مصرفی گرایی شده است.
 
تابش با تاکید بر اینکه نظام سیاستگذاری توسعه روستایی دچار آشفتگی و بی نظمی است، یادآور شد: ۲۸ دستگاه اصلی، متولی و مرتبط با امور روستاییان هستند که تداخل وظایف و عدم انجام صحیح اهداف مشخص شده باعث شده بسیاری از روستاها از مراکز تولید به سمت تبدیل شدن به سکونت‌گاه‌هایی به ظاهر شیک اما فاقد کارکرد تولید و اقتصاد برود.
 
وی اظهار داشت: ‌طرح های هادی روستایی به ابعاد کالبدی روستا بیشتر توجه می کند در حالی که می شد برای شکوفایی قابلیت‌های اقتصادی روستا نیز پیش بینی هایی در آن به عمل آید یا در قانون وزارت جهادکشاورزی قرار بود انسجام کاملی بین ابعاد تولیدی روستاها و سکونت گاهی آن ایجاد شود که این هماهنگی محقق نشده است.
 
تابش بر لزوم تقویت مدیریت محلی روستاها، ایجاد مراکز هدایت و حمایت از کارآفرینی و حرفه‌آموزی، توسعه صنایع تبدیلی و بنگاه‌های کوچک اقتصادی، اعمال بیمه اجتماعی روستائیان تاکید کرد و افزود: باید برنامه‌ریزی لازم برای تامین درآمد پایدار کشاورزی، ایجاد بازارچه‌های روستایی در شهر برای عرضه محصولات تولیدی هر منطقه، توسعه کارگاهی فرآوری کوچک و متوسط مثل قالی بافی عرق گیری، داروهای گیاهی و… مورد اهتمام جدی‌تری باشد و هدایت عوارض و مالیات های دریافتی، به سمت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های پربازده و مولد سوق داده شود و توسعه گردشگری و بوم گردی ها بصورت اصولی تری مدنظر قرار گیرد.
 
وی همچنین با اشاره به برخی قوانین در حوزه مدیریت روستا و اقدامات انجام گرفته برای تدوین و تصحیح تعدادی قوانین گفت: مجلس آماده است تا پیشنهادات ارائه شده توسط شوراها برای بهبود مدیریت روستایی را به طور جد مورد بررسی و اقدام قرار دهد.
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..