با صدور اطلاعیه ای:

جشن سده زرتشتیان یزد به صورت متمرکز برگزار نمی شود

انجمن زرتشتیان تفت و توابع یزد با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: جشن سده امسال به دلیل فراهم نبودن شرایط لازم در محل پیر رهگذر چم به صورت متمرکز و استانی برگزار نخواهد شد.

به گزارش یزدی نیوزدر این اطلاعیه همچنین آمده است که محل برگزاری جشن سده تا چند روز آینده اعلام خواهد شد.
آیین باستانی جشن سده سالهای پیش در محل جشنگاه سده (پیر رهگذر) چم شهرستان تفت برگزار می شد.
این آیین در روز دهم بهمن ماه هر سال که در میان زرتشتیان به نام 'روز مهر از ماه نیک اندیشی' شهرت دارد با حضور چند هزار نفر از پیروان این کیش از سراسر کشور در این شهرستان برگزار می شود.
جشن سده از کهن ترین آیین های شناخته شده در ایران باستان است که همزمان با سراسر کشور در نقاطی از استان یزد و از جمله شهرستان تفت برگزار می شود.
در این آئین همکیشان زرتشتی در جشن سده به نشانه شکرگذاری نعمت های خدادادی دور هم جمع شدند و پس از اجرای برنامه های شاد و متنوع، به دعا کردن پرداختند.
همچنین شرکت کنندگان در این جشن با انباشتن هیزم، آتش افروختند که این کار به اعتقاد ایرانیان باستان بازمانده سرما را نابود می کند.
جشن سده در سالیان متمادی با آداب و رسوم ویژه توسط زرتشتیان در نقاط مختلف کشور برپا می شده و آیین جشن سده در سال ۸۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
صدمین روز زمستان از تقویم کهن مصادف با روز مهرایزد را با برپایی آیین سده سوزی جشن می گیرند.
برگزاری جشنهای مختلف در میان ایرانیان از جایگاه خاصی برخوردار بوده؛ جشنهایی با یک ویژگی مشترک و آن اینکه همگی در پیوند با پدیده های طبیعی، کیهانی و اقلیمی بوده اند.
از جمله آن، آیین سده سوزی بوده که با سرور و شادی که به همراه دارد نمونه کامل یک جشن اصیل و تمام عیار ایرانی است.
به گواه متون تاریخی، سده جشن پیدایش آتش است و روایات متعددی هست درباره دلیل برگزاری این جشن توسط ایرانیان باستان؛ در برخی از روایات تاریخی آمده است که چون صد روز که از زمستان بزرگ می گذشت ایرانیان جشن سده را برپا می کردند.
در تقویم کهن ایرانیان مهرآیین، زمستان ۱۵۰ روز و تابستان ۲۱۰ روز بوده و از ابتدای زمستان (اول آبان ماه) تا ۱۰ بهمن که جشن سده است ۱۰۰ روز و از ۱۰ بهمن تا نوروز و اول بهار ۵۰ روز و ۵۰ شب بوده است.
حدود ۶ هزار زرتشتی در شهرستان های یزد، اردکان و تفت سکونت دارند.

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..