نقش نور در زیباسازی و ارتقای امنیت شهر

خیابان های یزد تاریک است/ ‌ نور کم ؛ عامل افزایش سوانح ترافیکی

برخی از رانندگان یزدی عقیده دارند که روشنایی معابر شهر برای رانندگی در ساعات شب مناسب نیست و تاریکی معابر، هم ایمنی خیابان‌ها را کاهش داده و هم خطر بروز تصادف را مضاعف کرده است .

به گزارش یزدی نیوزبرخی از رانندگان یزدی عقیده دارند که روشنایی معابر شهر برای رانندگی در ساعات شب مناسب نیست و تاریکی معابر، هم ایمنی خیابان‌ها را کاهش داده و هم خطر بروز تصادف را مضاعف کرده است در حالی که مدیر عامل شرکت توزیع برق استان، نور معابر شهر را استاندارد می‌داند.
نور یکی از اجزای مهم در رانندگی ایمن است. نبود نور در تاریکی شب، عوارضی همچون افزایش حوادث، تصادفات، جرایم و بزهکاری و کاهش امنیت اجتماعی را در پی دارد از این رو استاندارد کردن نور معابر شهر، اهمیت بسیاری دارد.
ایجاد بستر مناسب و امن برای زندگی شبانه شهری و ارتقای کیفیت بصری، طراحی و نورپردازی فضاها بسیار مهم است.

‌ نور کم  ؛ عامل افزایش سوانح ترافیکی
یکی از شهروندان یزدی می‌گوید: نور معابر شهر یزد کم است و همین عامل باعث افزایش و تشدید حوادث و سوانح ترافیکی در معابر شهری شده است.
«رضا ابویی» ادامه می‌دهد: نور معابر شهر یزد در مقایسه با سایر شهرهای کشور بسیار کم است و مدیریت مناسبی در حوزه چراغ‌های معابر عمومی‌و نور آنها انجام نمی‌شود.  وی می‌افزاید: نور برخی از معابر به قدری ضعیف است که حتی امکان دیدن عابران پیاده با لباس‌ها ی تیره برای رانندگان فراهم نیست و خطر برخورد عابران پیاده با خودروها را تشدید می‌کند. این شهروند با بیان این‌که یکی از دلایل افزایش جان باختن عابران پیاده در شهر یزد، همین نور ضعیف است، اظهار می‌کند: دستگاه‌های مسئول باید با بازدید میدانی و سنجش میزان روشنایی، برای استانداردسازی روشنایی معابر شهر تلاش کنند.

تاریک بودن بلوار جدید
یکی دیگر از شهروندان یزدی به طولانی بودن روند تامین روشنایی بلوارها و معابر جدید شهر اشاره می‌کند و می‌افزاید: برخی از معابر جدید شهر، ماه‌ها بعد از بهره‌برداری، هنوز روشنایی ندارند و مسئولیت هر اتفاقی که در این معابر تاریک برای شهروندان رخ دهد، متوجه دستگاه‌های مسئول است.
«محمدعلی رجبی» اظهار می‌کند: معابر جدید نباید قبل از تجهیز شدن کامل به بهره‌برداری برسند کمااینکه اتفاقات بسیاری ناشی از بهره‌برداری ناقص از معابر و به خصوص نداشتن روشنایی مناسب برای شهروندان یزدی رخ داده است.
وی همچنین بر ضرورت نصب چراغ‌های استاندارد در معابر شهر تاکید می‌کند و می‌گوید: شرکت توزیع برق باید قبل از نصب چراغ‌ها، نور مورد نیاز معبر را تعیین کرده و بر اساس نیاز، روشنایی را تامین کند.
به گفته این شهروند، برخی از معابر شهر، روشنایی کاملی دارند اما برخی از معابر که حتی درختان بسیاری دارند و شاخه‌های درختان مانع از تامین روشنایی معابر می‌شود، نور مناسبی ندارند.
رجبی ادامه می‌دهد: متولیان تامین روشنایی معابر ابتدا باید موانع در مسیر چراغ‌های معابر از جمله شاخه‌های درختان را برطرف کنند و سپس نور کافی را برای معابر تامین کنند.

نقش نور در زیباسازی و ارتقای امنیت شهر
یکی دیگر از شهروندان عقیده دارد؛ با توجه به این‌که شهروندان یزدی بسیاری از فعالیت‌های خود را در ساعات شب انجام می‌دهند، تامین روشنایی مناسب هم شهر را برای شهروندان زیباتر می‌کند و هم امنیت آن را ارتقا می‌بخشد.
«حسن مسلم‌زاده» ادامه می‌دهد: زمانی که معابر شهر از نور کافی برخوردار نباشد، بسیاری از شهروندان علاقه‌ای به حضور در شهر نخواهند داشت، درحالی‌که باید از ساعات مختلف برای بهره‌مندی شهروندان از محیط شهری بهره گرفت.
وی با طرح انتقادهایی درباره اندک‌بودن روشنایی معابر هسته مرکزی شهر، ادامه داد: متاسفانه نوری که معابر هسته مرکزی شهر را روشن کرده است، بسیار ضعیف است، در حالی که عناصر شهری که در هسته مرکزی شهر وجوددارند، بسیار حائز اهمیت‌اند و باید در شب نیز نمایان باشند.
مدیر عامل شرکت توزیع برق استان با تاکید بر این‌که نور معابر شهرهای استان استاندارد است، می‌افزاید: شدت نور استاندارد بین ۵ تا ۱۷ لوکس است در حالی که لوکس نوری برخی از معابر شهر از جمله بلوار آزادگان ۵۵ است.
«محمدرضا صحتی» با تاکید بر این‌که هیچ یک از معابر شهر یزد خاموش نیستند، ادامه می‌دهد: شرکت توزیع برق استان بودجه قابل توجهی را برای تامین روشنایی معابر به ویژه خیابان‌های اصلی شهر،تخصیص داده است.
وی با اشاره به تلاش‌های این شرکت برای تبدیل چراغ‌های معمولی به چراغ‌های ال.ای.دی، اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح را هنگفت می‌داند و می‌افزاید: امیدواریم در سال خوشامدگویی به یزد با جذب اعتبارات استانی موفق به اجرای این طرح شویم.
صحتی با اشاره به آمادگی این شرکت برای بازدید از روشنایی معابر و اصلاح نقایص اعلام می‌کند: در سال جاری با بازدید مشترک اعضای شورای شهر و شهردار یزد از روشنایی معابر شهر، روشنایی معابر شهر رضایت‌بخش و به ندرت چراغ‌های شهر خاموش بود.
وی اظهار می‌کند: البته شهرداری در برخی خیابان‌های تازه تاسیس پایه‌های برق را نصب کرده بود و شرکت توزیع برق متعهد شد روشنایی آنها را تا دهه فجر تامین کند که این اتفاق نیز افتاد.
مدیر عامل شرکت توزیع برق استان با تاکید بر این‌که تامین چراغ روشنایی معابر به عهده این شرکت است، می‌گوید: باید توجه داشت که معیار سنجش شدت نور معابر شهر، استاندارد بین ۵ تا ۱۷ لوکس شهری است.
صحتی ادامه می‌دهد: ممکن است که روشنایی برخی از معابر شهر از دید شهروندان کافی نباشد اما استاندارد‌ها موید این است که معابر شهر یزد، از روشنایی استاندارد برخوردار هستند.

نصب هزار چراغ در معابر شهر در دهه فجر امسال
«محمــدرضـا صحـتـی» مدیر‌عامل شرکت توزیع برق استان از تامین روشنایی ۱۴‌طرح شهری بانصب ۴ترانس و بیش از هزار چراغ با ۷ هزار و ۷۷۳ میلیون ریال اعتبار به مناسبت دهه فجر امسال خبر داد.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..