یک مسئول:

۱۰۲هزار مشترک آب روستایی یزد با بحران جدی کم آبی مواجه هستند

با توجه به خشکسالی های متمادی در سال های گذشته و قرار گرفتن این استان در ردیف کم بارش ترین مناطق کشور، 102هزار مشترک آب روستایی استان با بحران جدی مواجه شده اند.

به گزارش یزدی نیوزمدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان یزد گفت: با توجه به خشکسالی های متمادی در سال های گذشته و قرار گرفتن این استان در ردیف کم بارش ترین مناطق کشور، ۱۰۲هزار مشترک آب روستایی استان با بحران جدی مواجه شده اند.

محمد فاتحی با بیان اینکه ۶۸۰ روستای استان با ۲۷۰ هزار نفر جمعیت زیرپوشش شرکت آبفار یزد قرار دارد، تصریح کرد: به دلیل کمبود آب در زمان پیک مصرف با استفاده از شرایط موجود تنها قادر به تامین حداکثر ۶۰ درصد نیاز آبی روستاها هستیم.
وی اضافه کرد: در این شرایط ۳۰۰ روستای استان با بیش از ۷۵ هزار نفر جمعیت به صورت سیار آبرسانی می شود .
به گفته مدیرعامل آبفار یزد از تعداد کل روستاهای زیرپوشش آبفار، ۱۶ درصد بدون شبکه آب بوده که در برنامه آبرسانی سیار شرکت قرار دارد و ۲۸ درصد نیز با وجود داشتن شبکه آب به دلیل مشکلات ناشی از افزایش شوری با تانکرهای سیار آبرسانی می شود.
فاتحی یادآور شد: ۳۸ درصد منابع آبی شرکت آبفار تحت تاثیر خشکسالی استان در شهرستان تفت قرار دارد و بعد از آن مهریز و اردکان با سهم ۱۱ و ۱۰ درصد با چالش منابع آب موجه اند.
وی درباره فعالیت های اخیر این شرکت نیز گفت: با راه اندازی مجتمع آبرسانی کوشک و گزستان، ۱۸ روستای شهرستان بافق با جمعیتی حدود یک هزار و ۷۰۰ نفر، از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار می شوند .
وی افزود: عملیات اجرایی این طرح شامل ۱۸ کیلومتر خط انتقال، یک عدد مخزن ۸۰۰ متر مکعبی، ۱۰ کیلومتر شبکه توزیع، حفر یک حلقه چاه و ایستگاه پمپاژ با ۴۱ میلیارد ریال اعتبار اجرا می شود.
این مسئول همچنین از افتتاح پروژه آبرسانی به روستای لالندر شهرستان تفت، کلنگ زنی خط انتقال آب مجتمع عقدا، افتتاح سایت ذخیره آب ترک آباد اردکان، آغاز به کار چاه آب آشامیدنی شماره ۳ چاهک و افتتاح پروژه آبرسانی به روستای مریم آباد و تکمیل مجتمع بخش مرکزی ابرکوه در چند هفته گذشته خبر داد.
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان یزد در خصوص اقدامات این شرکت گفت: با تلاش های صورت گرفته شرکت آبفار یزد برای دومین سال متوالی در جشنواره شهید رجایی امسال استان حائز رتبه برتر شد.

ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..