مدیرکل مرکز اسناد یزد:

بیش از ۱۹۰ هزار برگ سند ادارات به مرکز اسناد یزد تحویل شد

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی یزد گفت: در سال گذشته ۱۹۶ هزار و ۳۶۴ برگ از اسناد مختلف دستگاه‌های اجرایی استان طبق مقررات به این مرکز تحویل شد.

سعید زارع  افزود: این اقدام موجب آزادسازی ۵۵۴ مترمربع از فضای ادارات و سازمان‌های مختلف شد و در این مدت ۸۰ هزار برگ سند در بخش‌ها و موضوع‌های مختلف شناسایی و برای ماندگاری و استفاده بهینه اسکن شده است.

وی ادامه داد: شناسایی اسناد دارای ارزش تاریخی با همکاری مردم و سازمان‌های مختلف و ثبت و اسکن آنها برای ماندگاری و استفاده محققان و نخبگان جزو برنامه‌های مهم مرکز اسناد استان است.

زارع یکی دیگر از اقدامات سال گذشته را جذب هفت مجموعه از اسناد اهدایی مردم شامل ۲۰ موضوع از جمله اسناد خانوادگی خاندان علومی یزدی و دکتر مهرداد شکیبا ذکر کرد و یادآور شد: در این ارتباط در سال‌جاری با همکاری مردم تلاش می شود تا اسناد با ارزش برای حفظ و نگهداری، جمع آوری شود.

حفظ و نگهداری هفت میلیون و ۸۰۰ هزار برگ انواع سند

زارع بیان کرد: هم‌اکنون بیش از هفت میلیون و ۸۰۰ هزار برگ انواع اسناد تاریخی، فرهنگی و اداری در موضوع‌های مختلف از دستگاه‌های دولتی و مفاخر و مشاهیر استان در این مرکز حفظ و نگهداری می‌شود که که به عنوان تاریخ مکتوب نشانگر هویت یزد است.

به گفته وی همچنین اسناد مربوط به ۲۲ دستگاه و اداره دولتی استان در این مرکز حفظ و نگهداری می‌شود که امید است با همکاری و تعامل سازنده مسئولان در سال‌جاری بیش از گذشته شاهد جمع‌آوری و حفظ اسناد جدید در راستای اهداف مرکز باشیم.

وی همچنین از واسپاری ۴۲۶ عنوان کتاب شامل ۸۶۳ نسخه که ۶۸۷ نسخه آن ثبت رسا شده و همچنین ۸۲ عنوان نشریه شامل ۱۵۷۵ نسخه که ۶۱۴ نسخه آن کاردکس شده است و ثبت و نگهداری ۴۲۷ عنوان پایان‌نامه و یک هزار و ۶۵۸ عنوان لوح فشرده برای استفاده محققان و دانشجویان در این مرکز خبرداد.

 

اسناد ملی شناسنامه و هویت ملی هر کشور است و مهمترین منابع پژوهش در زمینه سیر تحولات تاریخی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی محسوب می‌شوند .

استان یزد با قدمت و پیشینه‌ای تاریخی چند هزار ساله دارای مشاهیر و شخصیت‌های علمی و تاریخی است که آثار مکتوب ارزشمندی از آنان یافت می‌شود و حفظ و نگهداری آن ها برای فعالیت‌های پژوهشی ضروری است.

منبع:ایرنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..