فرماندار مهریز:

زیرساخت‌های لازم برای استقبال از گردشگران نوروزی در مهریز تامین می‌شود

فرماندار مهریز گفت: با همکاری دستگاه‌ها، سازمان‌ها و گروه‌های مردم نهاد، زیرساخت‌های لازم در سطح شهرستان برای استقبال مطلوب از گردشگران نوروزی در سطح شهرستان فراهم می‌شود.

به گزارش یزدی نیوز، محمد دهقان بنادکی در جمع مسئولان شهرستان با اشاره به تلاش‌ها برای رفع مشکلات زیرساختی در مناطق گردشگری و تفرجگاه‌های شهرستان، افزود: با حمایت مسئولان و گروه‌های مردم نهاد و اعضای هیات‌های مذهبی تا قبل از تعطیلات نوروز، تامین زیرساخت‌های لازم از جمله امکانات بهداشتی، آب رسانی، تامین روشنایی، مسطح کردن محیط و آماده کردن پارکینگ خودروها و همچنین فروش انواع کالا برای رفاه حال مسافران و گردشگران در اولویت کار قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر ابعاد اقتصادی فعالیت‌ها در مناطق گردشگری، بیان کرد: یکی از ظرفیت‌های گردشگری، معرفی و فروش صنایع دستی و محصولات غذایی در تفرجگاه‌ها است و فعالان فرهنگی هر منطقه گردشگری به شرط بومی‌گرایی می‌توانند از ظرفیت‌های اقتصادی در این مناطق بهره ببرند.

دهقان بنادکی اظهار کرد: با توجه به فضای معنوی لحظه تحویل سال و ظرفیت خوب یادمان‌های شهدا، مراسم تحویل سال در جوار شهدای گمنام و با برنامه‌های معنوی و شاد برگزار می‌شود.

وی همچنین از استقرار غرفه‌های مختلف فرهنگی، میوه فروشی، اغذیه فروشی و تامین امکانات رفاهی در تفرجگاه‌ها، برگزاری برنامه‌های خانواده محور و شاد و همچنین جشن روز مهریز، جشن گلریزان و استقرار کمپ‌ها و موکب‌ها در ورودی شهر و بخش‌های دیگر شهرستان خبر داد.

این مسوول در ادامه با اشاره به تقارن ماه مبارک رمضان با عید نوروز امسال، افزود: طبق احکام اسلامی و برابر با قانون تعزیرات با جرائم مختلف فرهنگی در ایام نوروز به خصوص روزه خواری علنی با جدیت برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات به این افراد متخلف جرم است و با مجرمان برخورد قانونی می‌شود، ادامه داد: چنانچه گزارشی مبنی بر خدمات دهی رستوران‌ها، هتل‌ها و مغازه داران سطح شهرستان به افراد متخلف دریافت شود با اخطار شفاهی و کتبی و حتی پلمب آن مکان با خاطیان برخورد خواهد شد.

این مسئول همچنین با تاکید بر همکاری افراد مومن و دغدغه‌مند شهرستان، عنوان کرد: امیدواریم با کمک دلسوزان شهرستان در ایام تعطیلات که مقارن با ماه مبارک رمضان است فضایی امن و آرام برای مسافران نوروزی و مردم شهرستان مهریز فراهم کنیم.

مهریز یکی از شهرستان‌های یازده‌گانه استان یزد است که در ۳۰ کیلومتری جنوب مرکز استان و در کنار جاده بین‌المللی شمال به جنوب کشور( تهران ، بندر عباس ، یزد و کرمان) قرار دارد و از شمال به بخش مرکزی یزد، از شرق به بخش مرکزی بافق و بخش مرکزی شهرستان شهر بابک استان کرمان، از سمت جنوب به شهرستان‌های خاتم و سیرجان و از سمت غرب به بخش نیر شهرستان تفت و نیز شهرستان‌های ابرکوه و تفت محدود است .

بنای اولیه شهرستان مهریز را به مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی نسبت داده‌اند و آب و هوای آن معتدل و بیابانی است و این منطقه با شرایط خاص جغرافیایی و موقعیت طبیعی در حاشیه کویر از گذشته برای کاروان‌های تجاری شاهراهی حیاتی ساخته است.

مهریز با قابلیت‌های تفریحی، گردشگری از جمله چشمه زیبای غربال بیز، منطقه تفریحی کوه‌ریگ و آثار باشکوه تاریخی خشتی همواره پذیرای خیل کثیری از گردشگران داخلی و خارجی است و از مهمترین صنایع دستی آن می‌توان از قالی‌بافی، آهنگری، سریشم، گیوه‌بافی، سبدبافی و چاقوسازی نام برد.

وجود بناهای تاریخی که سیر تحول و دوره‌های معماری را در این شهر معرفی می‌کند همه دال بر غنای فرهنگی و پیشینه آباد تاریخی این منطقه دارد و از جمله آنها می‌توان به بناهای باستانی محوطه غربال بیز در دوره اشکانی، قلعه خورمیز در دوره ساسانی، قلاع و کاروانسراهای مربوط به دوره‌های مختلف معماری اسلامی و وجود بناهای باشکوه اقتصادی، کاروانسراها و باغ‌ها اشاره کرد .

منبع:ایرنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..