نقش منطقه ویژه علم و فناوری در توسعه استان

مناطق ویژه علم و فناوری شبکه‌ای انبوه از امکانات علمی، صنعتی، تولیدی، آزمایشگاهی، تحقیقاتی و زیرساخت‌های ارتباطی با هدف ایجاد و توسعه اکوسیستم فناوری و نوآوری ایجاد شده و رسالت آن حمایت از حوزه فناوری، شبکه سازی در این حوزه و راه اندازی پروژه های پیشران زیرساختی می باشد.

مناطق ویژه علم و فناوری شبکه‌ای انبوه از امکانات علمی، صنعتی، تولیدی، آزمایشگاهی، تحقیقاتی و زیرساخت‌های ارتباطی با هدف ایجاد و توسعه اکوسیستم فناوری و نوآوری ایجاد شده و رسالت آن حمایت از حوزه فناوری، شبکه سازی در این حوزه و راه اندازی پروژه های پیشران زیرساختی می باشد.

مناطق ویژه با جذب فرصت‌ها و سرمايه‌هاي علمي، اقتصادي و انساني سبب نوآوری و توسعه علم و فناوری و در نتیجه توسعه تولید، اقتصاد و ایجاد جامعه دانایی‌محور می‌شود.

اهداف و ماموریت منطقه ویژه علم و فناوری

محمدشهاب ارکان، مدیرعامل منطقه ویژه علم و فناوری یزد عنوان کرد:‌ منطقه ویژه علم و فناوری یزد، به عنوان یکی از اولین مناطق ویژه علم و فناوری شکل گرفته در کشور، با تعهد و تلاش در راستای انجام مأموریت خود، به دنبال دست یابی به افق روشن و چشم انداز تحقق اقتصاد دانش بنیان، ایجاد اشتغال پایدار و ارزش افزا، ایجاد شرایط رقابتی و هم افزایی در بین عناصر حوزه علم و فناوری و جذب و حفظ سرمایه های انسانی در استان می باشد.

وی؛ زمينه‌سازي براي تجميع و هم‌افزايي عناصر موثر در ايجاد يك جامعه دانايي‌محور، ارتقاي بهره‌وري در سرمايه‌گذاري‌، ارتقاي جايگاه عناصر فعال در حوزه دانايي در اقتصاد ملي و تقويت پيوند آنها با عرصه بين‌المللي، ايجاد تسهيلات حقوقي، اجرايي و ارتباطي را از دیگر اهداف تشکیل منطقه ویژه علم و فناوری دانست.

ارکان افزود: استانداری، دانشگاه یزد، پارک علم و فناوری، گروه تعاونی پیشگامان، صندوق پژوهش و فناوری شهرداری، موسسه کوثر، مخابرات و دانشگاه آزاد از سهامداران منطقه ویژه علم و فناوری یزد می باشند.
گرایش توسعه استان یزد به سمت فناوری های برتر، صنایع پاک و کم آب خواه

مدیرعامل منطقه ویژه علم و فناوری؛ استان یزد را دارای قابلیت های متعدد صنعتی و خدماتی و فناوری دانست و بیان داشت: برخی از این قابلیت ها در سطح ملی و بین المللی چشمگیر می باشند. از حوزه های مزیت دار استان در بخش صنعت، می توان به کاشی و سرامیک، فولاد، نساجی، انرژی خورشیدی و همچنین در بخش خدمات می توان به گردشگری، خدمات سلامت و آموزش و پژوهش اشاره نمود. با وجود این، توسعه در استان یزد با توجه به ویژگی ها و محدودیت های طبیعی و از طرف دیگر با عنایت به پتانسیل ها و ظرفیت های انسانی، عمدتاً به سمت فناوری های برتر و صنایع پاک گرایش داشته است. همچنین وجود منطقه ویژه به عنوان متولی اکوسیستم فناوری می تواند زمینه اجرا و راه اندازی پروژه های حوزه ICT استان را تسهیل کند.

محمدشهاب ارکان در ادامه بیان داشت: نقش منطقه ویژه علم و فناوری، ایجاد یکپارچگی و مدیریت کلان منابع و ظرفیت های استان در تبدیل شدن استان به یک منطقه ویژه علم و فناوری با تمرکز بر محورهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و الکترونیک می باشد.

ارکان در پایان با عنوان اینکه فعالیت اصلی منطقه ویژه علم و فناوری یزد، شناسایی و ایجاد زمینه مناسب برای بکارگیری فناوری های اولویت دار استان (فناوری اطلاعات و ارتباطات و الکترونیک) در بخش های صنعتی و خدماتی است افزود: به عبارت دیگر، منطقه ویژه علم و فناوری یزد، در راستای تحقق اهداف و برنامه های خود، به دنبال ایجاد صنایع پاک و کم آب خواه در بستر دانش بنیان می باشد.

اقدامات منطقه ویژه جهت شبکه سازی عناصر زیست بوم

منطقه ویژه علم و فناوری یزد در راستای شبکه سازی عناصر زیست بوم نوآوری و فناوری کشور که شامل شرکت های دانش بنیان، کارخانه های نوآوری،  شتابدهنده ها، استارتاپ ها، سرمایه گذاران خطر پذیر، فری لنسرها می باشد با اهداف ثبت نیازمندیهای اعضای اکو سیستم و اطلاع رسانی برگزاری رویداد، همایش و سمینارها اقدام به ایجاد پلتفرم yazdino.com  نموده است. همچنین کارخانه نوآوری درخشان به عنوان یکی از پروژه های منطقه ویژه علم و فناوری پذیرای تیم های شتابدهنده ها، استارتاپ ها، شرکت‌های نوپا و فضای کار اشتراکی می باشد.

بخش نظردهی بسته شده است..