امام جمعه بهاباد:

کنگره بزرگداشت علامه ملاعبدالله بهابادی در بهاباد برگزار می‌شود

امام جمعه بهاباد از برگزاری کنگره بزرگداشت علامه ملاعبدالله بهابادی در سال ۱۴۰۳ در بهاباد خبر داد و گفت: برگزاری کنگره ای به نام این عالم بزرگ شیعه را سبب ترویج مبانی شیعه دانست

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علی اکبر ابراهیمی بشکانی، در جلسه شورای سیاست‌گذاری کنگره بزرگداشت علامه آخوند ملاعبدالله بهابادی با بیان اینکه یزد در طول تاریخ به دارالعباده مشهور شده است، اظهار داشت: این شهر همواره محل تربیت و رشد مشایخ و ستارگان آسمان علم و فقاهت بوده که هر یک از آن‌ها خدمات ارزنده‌ای به جهان اسلام به ویژه مکتب تشیع داشته‌اند از جمله این شخصیت‌ها می‌توان به آخوند ملاعبدالله بهابادی یزدی اشاره کرد که در اواخر قرن دهم هجری در یزد زندگی می‌کرد.

امام جمعه بهاباد با اشاره به اینکه علامه ملا عبدالله بهابادی دارای مدیریتی قوی در نجف و خاندان خود بوده است، افزود: ملاعبدالله دارای شخصیت علمی قوی و از نظر مدیریتی یک شخصیت سیاسی داشت که توانست حاکم نجف اشرف شود.

وی با اشاره به جایگاه علمی علامه ملاعبدالله بهابادی عنوان کرد: در مورد جایگاه علمی این عالم وارسته می‌توان به حضور بزرگانی همچون شیخ بهایی در کرسی درس او و تأثیرپذیری حکیم متأله، ملاصدرای شیرازی از اندیشه‌های فلسفی و منطقی ملاعبدالله بهابادی اشاره کرد.

کتاب ملاعبدالله بهابادی ۱۰۰ سال جزو متون درسی حوزه های علمیه بوده است

فرماندار بهاباد نیز در این جلسه خواستار برگزاری کنگره ای با شکوه در شأن این عالم برجسته شد و گفت: آخوند ملاعبدالله بهابادی یزدی از عالمان برجسته یزدی در صده دهم بود و در حوزه‌های علمیه شیراز، اصفهان و نجف به تحصیل پرداخته و از همدرسان ایشان می‌توان به بزرگانی مانند مقدس اردبیلی اشاره کرد.

علیرضا تیموری بیان کرد: علامه از سوی سلاطین صفوی خزانه‌دار حرم شریف حضرت علی (ع) در نجف اشرف بود که بعدها فرزندانش عهده‌دار این کار شدند.

وی تصریح کرد: شخصیت علامه بسیار قابل تکریم است و سیره علمی و عملی این عالم بزرگ باید شناسانده شود و درصددیم با برگزاری این کنگره ابعاد زندگی او را نشان دهیم و از پژوهشگران و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی دعوت به همکاری می‌کنیم.

فرماندار بهاباد با بیان اینکه حوزوی‌ها باید این سنت را دوباره احیا کنند، عنوان کرد: از این عالم وارسته، ده‌ها تألیف باقی مانده که از معروف‌ترین آن‌ها «الحاشیه علی تهذیب المنطق» است که به مدت ۱۰۰ سال جزو متون درسی حوزه‌های علمیه بوده است.

جلسه شورای سیاست‌گذاری کنگره بزرگداشت علامه آخوند ملاعبدالله بهابادی به ریاست فرماندار بهاباد و با حضور امام جمعه، دبیر کنگره و مسئولان مربوطه در دفتر امام جمعه تشکیل شد.

تهیه برنامه زمان‌بندی برگزاری کنگره، تولید محتوای‌های سمعی و بصری، جمع‌آوری و مستندسازی آثار مربوط به علامه ملاعبدالله بهابادی با مشارکت مردم، راه اندازی موزه و چاپ مقالات از برخی مباحث و تصمیمات این نشست بود.

همچنین مقرر شد این کنگره در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ برگزار شود.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..