شهردار منطقه بافت تاریخی یزد خبر داد

اجرای ۲۶ طرح عمرانی خدماتی با اعتبار ۴۴۰ میلیارد در بافت تاریخی یزد

no-thumbs

شهردار منطقه بافت تاریخی یزد با تشریح طرحهای منطقه بافت تاریخی شهرداری، از اجرای ۲۶ طرح عمرانی خدماتی با اعتبار بیش از ۴۴۰ میلیارد ریال در این بافت خبر داد.

«علیرضا نقوی» در نشست با رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر یزد با بیان این که منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد تنها منطقه در بین ۱۲۰۰ شهرداری کشور است که به دلیل ثبت جهانی، در شهرداری منطقه ویژه تاریخی دارد، گفت: در دیگر شهرهای کشور مانند کرمان به دلیل پراکندگی ناحیه تاریخی نتوانستند منطقه ویژه ای برای آن اختصاص دهند.

وی با بیان این که مردمان سختکوش شهر یزد این بافت تاریخی را حفظ کردند و ما اکنون تکه ای از تاریخ را در یک بافت و یک منطقه بافت تاریخی در شهرداری یزد داریم به اجرای طرحهای اصلی در کنار رفع مسائل سیل اشاره و افزود: در سال جاری ۲۶ پروژه عمرانی با اعتبار ۴۴۰ میلیارد ریال در دست اقدام است که مناقصه و تجهیز کارگاه انجام شده است.

شهردار منطقه تاریخی یزد در ادامه گفت: زمین ورزشی سر دوراه، میدان وقت الساعت، میدان شهید بهشتی، میدان آبنما و جوی هرهر را در دستور کار داریم که عملیات اجرایی آنها امسال انجام می شود، همچنین ۹ پروژه در حال طراحی است که سال ۱۴۰۲ اجرای آنها را آغاز می کنیم.

نقوی از طرح بوستان خانواده به عنوان‌ شاخص ترین طرح یاد کرد و افزود: این طرح را با ۲۰ درصد پیشرفت تحویل گرفتیم و با تامین اعتبار چهار میلیارد به اتمام رساندیم.

این مسئول در شهرداری یزد با اشاره به خسارت‌ های سیل اخیر، بیان کرد: بیش از ۸۰ درصد ویرانی های سیل اخیر در بافت تاریخی یزد بود که فرونشست ها و خرابی هایی را ایجاد کرد، ضمن این که غالب آنها در محله خرمشاد و سردوراه بود که با تلاش شبانه روزی و حداقل امکانات توسط نیروهای منطقه بافت تاریخی شهرداری در دو ماه مشکلات رفع شد.

شهردار منطقه بافت تاریخی با توضیح اینکه اکثر خانه هایی که تخریب شد به علت گرفتگی ناودان و عدم سکونت و رسیدگی صاحبان ملک بود، خاطر نشان کرد: یکی دیگر از مشکلات، چاه های جذبی حفر شده ۵ سال گذشته با عمق ۸ متر بود در حالی که به عمق ۲۰ الی ۳۰ متر در بافت تاریخی نیاز داریم که در این خصوص، چاه ها بهسازی شدند و ته زنی و اصلاح انباره ها انجام شد.

نقوی درباره مشکلات تعریض گذرها در منطقه بافت تاریخی، گفت: طرح های تعریض گذر علی رغم اینکه طرح مصوب داشت ولی اداره میراث فرهنگی و در برخی موارد اداره اوقاف اجازه اجرا را نمی داد که با کمک شهردار یزد موفق شدیم تعریض گذر را انجام دهیم.

وی به برخی اقدامات در جهت توانمند سازی مردم بافت تاریخی یزد برای مقابله‌ با سیل اشاره کرد و افزود: جلسه توانمندسازی برای مردم محلات تاریخی انجام و چکمه، چراغ قوه و لباس مخصوص به مردم تحویل شد تا بتوانند در مقابل حوادث اینچنینی تا رسیدن نیروهای امداد رسان اقدام مؤثر انجام دهند.

نقوی با بیان اینکه از بخش خصوصی کمک گرفتیم، گفت: در عین حال با کمبود نیرو و کمبود راننده در آوار برداری های سیل مواجه بودیم، ضمن اینکه برخی خانه ها بدون پی با مصالح ساخته شده بود که از نظر قانونی مجوز تخریب آن گرفته شد و سعی کردیم در آواربرداری ها به طور کامل قانونی و استاندارد عمل کنیم.

به گزارش یزدی نیوز و به نقل از روابط عمومی منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد، نقوی درباره منازل و واحد های تجاری سیل زده گفت: با مصوبه شورای اسلامی شهر یزد تا سقف ۳۰۰متر زیربنا پروانه رایگان اعطا می شود و طی تفاهم با نظام مهندسی ساختمان یزد نظارت ها رایگان انجام می شود.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..