پروفسور اکبری:

رفع وضعیت نامطلوب جمعیتی کشور نیازمند یک غیرت عالمانه است

رئیس گروه جمعیت مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر لزوم بازگشت فرهنگ حفظ جمعیت به جامعه، رفع وضعیت نامطلوب جمعیتی کشور را نیازمند یک غیرت عالمانه و ادراک معنادار جامعه در این رابطه دانست.

پروفسور «محمد اسماعیل اکبری»  در حاشیه رویداد ملی «مسیر نجات» که به منظور تحول آفرینی در راهبری بحران جمعیت کشور به میزبانی یزد در حال برگزاریست، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: واقعیت این است که وضعیت جمعیت به دلیل برنامه‌ریزی‌های‌ ساختارهای بین‌المللی برای ما و اجراهای اعجاب‌آور در داخل کشور، وضعیت بدی است و آینده هم خیلی روشن نیست.

وی راه‌حل رفع این وضعیت نامطلوب جمعیتی را داشن یک غیرت عالمانه خواند و گفت: چیزی که الان خراب شده، فرهنگ حفظ جمعیت و اصلاح ساختار آن است که باید به جای قبل خود بازگردد و از آنجایی که همه افراد جامعه در قبال آن مسئول هستند، همه نهادها و عموم مردم باید سعی کنند با ادراک معناداری در این رابطه عمل کنند.

دکتر اکبری با بیان این که در حال حاضر سخن گفتن با جوانان در مورد ازدواج و فرزندآوری کمی سخت شده است، افزود: شاید عمدتاً بعد اقتصادی این موضوع در جامعه مطرح باشد که البته حرف درستی نیز هست اما آمارها نشان می‌دهد که بسیاری از جوانان که از وضعیت مالی خوبی برخوردارند نیز دیرتر ازدواج می‌کنند لذا همه شاخص‌ها و مؤلفه‌ها نیز به اقتصاد خلاصه نمی‌شود.

وی این موضوع را در ابعاد دیگر به لحاظ جغرافیایی، بحث‌های سیاسی و امنیتی و غیره متفاوت خواند و اظهار کرد: واقعیت این است که معتقدم اگر ایرانی‌ها ادراک معنادار درستی از موضوع جمعیت داشته باشند، می‌توانیم در این رابطه موفق عمل کنیم.

رئیس گروه جمعیت مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با چگونگی تغییر رفتار جامعه در مقوله جمعیت خاطرنشان کرد: مرحله اول در این خصوص برخورداری از دانش است و مرحله دوم داشتن نگرش است چرا که اگر افراد جامعه دانش لازم را در این رابطه داشته باشند ولی نگرش کافی را در مورد ان نداشته باشند، عملاً آن را خوب اجرا نمی‎کنند.

وی ادامه داد: موضوع سوم در این مقوله عمل کردن است که متاسفانه کشورمان در این مرحله دچر مشکل است چرا که اگر بسیاری از مسئولان به‌ویژه در این دولت مردمی که نگرش مثبتی در مورد جمعیت دارد، وجود داشته باشند می‎توانیم در این باره اقدامات موثری داشته باشیم.

دکتر اکبری به نگرش تعبدی در مورد ازدواج و فرزندآوری در جامعه اشاره و عنوان کرد: متاسفانه در دارالعباده یزد که نگرش تعبدی غالب است نیز اوضاع مطلوبی را شاهد نیستیم به طوری که در سال‌های اخیر مهاجران به یزد نزدیک به خود یزدی‌ها فرزندآوری داشته‌اند که هر چند خوب است ولی خود یزدی‌ها که محوریت فرهنگی یک تمدن پارسی را در کشور دارند، از این عرصه عقب مانده‌اند.

وی با اشاره به راه اندازی اولین مرکز ناباروری کشور در یزد، آن را نشانه دلسوزی به مقوله جمعیت در این خطه دانست و گفت: بر همین اساس نیز وقتی یزدیها با این دلسوزی و ادراک بالا در این مقوله عقب میافتند، تکلیف در سایر نقاط کشور مشخص است.

رئیس گروه جمعیت مجمع تشخیص مصلحت نظام راجع به عوامل تسریع بخشیدن به ادراک عالمانه جامعه در حوزه جمعیت، گفت: معمولاً در مطالبه گری چند شاخص داریم که یکی از آنها نگرش تعبدی است چرا که در دین مبین اسلام بارها به موضوع جمعیت اشاره شده است لذا از دیدگاه شرعی موضوع مهمی است.

وی دیگر عامل موثر در این حوزه را تعقلی خواند و گفت: فکر کردن در مورد اهمیت این موضوع می‌تواند در تسریع به ادراک عالمانه جامعه کمک کند لذا مهم است که بدانیم چرا چنین اتفاقی افتاده و چه باید کرد و بر آن نیز نظارت و رصد داشته باشیم.

دکتر اکبری مطالبه براساس شاخص‌های قانون مترقی حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را نیز دیگر عامل موثر در این باره عنوان کرد و گفت: قاعدتاً‌ در این حوزه با توجه به اهمیت اجرای قانون می‌توان بهتر و مصمم‌تر حرکت کرد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..