مدیر کل امور زنان و خانواده وزارت کشور:

تحقق ۳۰ درصدی قانون جوانی جمعیت ناکافیست/لزوم مردمی‌سازی دغدغه جوان‌سازی جمعیت

مدیر کل امور زنان و خانواده وزارت کشور با اشاره به لزوم دغدغه مندی بیشتر مسئولان و مجریان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، از تدابیر صورت گرفته برای برنامه ریزی استانی و مردمی‎سازی اجرای این قانون خبر داد.

«زینب اختری» در حاشیه افتتاحیه رویداد تحول آفرین در راهبردی بحران جمعیت با عنوان «رویداد مسیر نجات» که از صبح امروز با حضور فعالان حوزه جمعیتی استانهای کشور برای مدت سه روز به میزبانی شهر میراث جهانی یزد در حال برگزاری است، با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری از سالهای قبل در کمورد بحران جوانی جمعیت، اظهار کرد: در همین راستا قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به عنوان اهرمی برای کمک به حل مسئله جمعیت مصوب شد ولی در سال اول تنها ۳۰ درصد از برنامه‌های آن محقق شده که کفایت اهمیت این موضوع در اولویت کشور را نمی‌کند.

وی در رابطه با اهمیت موضوع جوانی جمعیت، اظهار کرد: این موضوع با توجه به نیاز کشور به نیروی کار جوان و بالا رفتن جمعیت سالمندی و دشوار بودن اصلاح ساختار و جوان‌سازی مجدد جمعیت، قاعدتاً حتی از رفع بحران آب در کشور نیز مهمتر است.

اختری برگزاری این رویداد را در راستای دغدغه‌مندی بیشتر مسئولان و مجریان این قانون ذکر کرد و گفت: البته در این رویداد به این مهم رسیدیم که هر استان نیازمند به برنامه‌ای ویژه همان استان است لذا در این رویداد تلاش داریم تجربیات موفق و ناموفق استانها را به اشتراک بگذاریم تا ایده‌های مناسبی را برای هر استان، شهر و حتی روستا در دستور کار قرار دهیم.

وی یکی دیگر از رویکردهای این همایش را پس از تشکیل قرارگاه جمعیتی در استانها، مردمی کردن و قرار دادن مردم و دولت در کنار هم در جهت تحقق جوان سازی جمعیت ذکر کرد و گفت: به همین منظور نیز در این رویداد علاوه بر مدیران کل امور بانوان و خانواده استانها و یک مدیر مطلع از وضعیت جمعیت آن استانها، یکی از فعالان مردمی عضو در قرارگاه جمعیتی هر یک از استانها نیز در این همایش حضور دارند.

این مسئول متذکر شد: در همین راستا نیز درهر استان هسته‌ای شکل خواهد گرفت که ضمن احصاء مسائل جمعیتی استان خود، باید در بازه زمانی سه ماهه در مورد یکی از این مسائل در اولویت اقدام کند و همزمان نیز ارزیابی‌های لازم انجام و تلاش خواهد شد این هسته‌ها در درون استانها تکثیر شود.

اختری در مورد سند تحول امور بانوان و خانواده وزارت کشور نیز گفت: به مدت ۹ ماه روی این سند کار کارشناسی صورت گرفته و نسبت به بازنگری در مورد بخشهایی که عملیاتی نشده، اقدام شد.

وی ادامه داد: همچنین علاوه بر این، با بهره گیری از تجربیات دیگر کشورها، نقاط قوت و ضعف، چالشها و فرصتها احصء و جمع بندی شد و برای هر یک برنامه اقدام و عمل تدوین شده است.

مدیر کل امور زنان و خانواده وزارت کشور استفاده از ظرفیتهای مردمی برای تحقق این قانون را از ابتکارات جدید تدبیر شده در اجرای قانون مذکور ذکر کرد و گفت: این قانون که در هفت کارگروه تهیه شده در اردیبهشت ماه امسال رونمایی شده و برشهای استانی نیز تهیه و برای هر یک استانها ابلاغ شده است.

حجت الاسلام «مجتبی صداقت» رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد نیز در مورد این رویداد اظهار کرد: تمدن‌سازی، خانواده و جمعیت، نقش مردم و حاکمیت در تحول جمعیت از جمله محورهای این رویداد است.

وی تبیین قانون جوانی جمعیت، هوشیارسازی بحران جمعیت، تبیین فرآیند حل بحران جمعیت، فرآیند راهبردی تحول جمعیت، حقوق و مسئولیت‌ها، بوم کاوی و بیان مسائل مهم جمعیت را از دیگر محورها و موضوعات در دستور کار این رویداد ملی خواند.

صداقت حضور اساتید برجسته کشور در حوزه مطالعات اجتماعی، جامعه شناسی و خانواده نظیر پروفسور اکبری، استاد بانکی پور، استاد قاسمی، بهرامی، ایرانمنش، ابراهیمی و نورمحمدی از جمله مهمترین ویژگی این رویداد ملی در شهر میراث جهانی یزد ذکر کرد.

معاون شهردار یزد در پایان تبادل اطلاعات و تدوین راهکاری مناسب برای مدیریت بحران جمعیت و خانواده در کشور را از جمله اهداف این رویداد تبیینی دانست و بیان کرد: بنا داریم با برگزاری این چنین برنامه‌های راهکارهای عملیاتی و کارشناسی مختلف را احصا و متناسب با زیست بوم استان یزد تدوین و در دستور کار قرار دهیم.

این رویداد ملی به همت دفتر امور زنان و خانواده استانداری یزد و با همکاری وزارت کشور و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد از اولتا سوم آذرماه به میزبانی یزد در حال برگزاری است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..