جمع آوری هوشمند پسماندهای خشک شهروندان یزدی

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد از راه اندازی سامانه هوشمند جمع آوری زباله‌های خشک تفکیک شده شهروندان موسوم به «باز پس» خبر داد و گفت: در این سامانه به ازای جمع اوری پسماندهای خشک شهروندان به آنها پرداخت پولی صورت می‌گیرد.

«محمدرضا برزگر»با اشاره به تولید روزانه بین ۳۳۰ تا ۳۴۰ تن زباله در یزد، اظهار کرد: ۳۰ تا ۴۰ درصد از این زباله‌ها را زباله‌های خشک شامل می‌شود که ۱۰ تا ۱۳ درصد آنها قابل بازیافت است.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه هوشمند جمع آوری پسماند خشک برای اولین بار در یزد، گفت: تا قبل از این پسماندهای خشک شهر یزد به صورت سنتی از طریق ۱۳ خودرو و کیوسک‌های مخصوص واقع در سطح شهر جمع آوری می‌شده است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد با بیان این که به روش سنتی روزانه ۶ تا ۷ تن زباله خشک در شهر یزد جمع آوری می‌شده است، گفت: متاسفانه در عین حال شاهد مشکلاتی مانند زباله دزدی و فعالیت ضایعاتی‌های غیرمجاز در این رابطه هستیم که در همین راستا با هدف حفظ بهتر محیط زیست و افزایش مشارکت شهروندان در حوزه تفکیک از مبدا سامانه هوشمند بازپس ایجاد شده است.

برزگر با اشاره به راه اندازی این سامانه به طور آزمایشی در محله مسکن شهر یزد از شهریورماه امسال، گفت: طی این مدت ۷۳۴ نفر از شهروندان در این سامانه عضو شده و از طریق آن بالغ بر دو هزار و ۱۴۰ کیلوگرم زباله خشک تفکیکی شهروندان دریافت و در ازای آن پول دریافت کرده‌اند.

وی در مورد نحوه دریافت و عضویت در این سامانه اظهار کرد: سامانه مذکور به آدرس bazpas.yazd.ir قابل دسترس است و شهروندان می‌توانند با مراجعه به این آدرس و نصب اپلیکیشن بازپس، درخواست خود را در خصوص جمع آوری پسماند خشک ثبت کنند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: شهروندان یزدی جهت استفاده از مزایای سامانه بازپس در ابتدا به سامانه مربوطه مراجعه می کنند که در صورت عضو بودن در سامانه هوشمند «یزد من» (سهیم)، گزینه ورود و در غیر این صورت گزینه ثبت‌نام را انتخاب خواهند کرد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ادامه داد: در صورت انتخاب گزینه ثبت‌نام، ابتدا می بایست مشخصات خود را وارد و در انتها تایید کنند که پس از ثبت‌نام به سامانه مدیریت جمع آوری پسماند خشک وارد شده و می‌توانید نسبت به جمع‌آوری پسماند خشک اقدام کنند.

وی یاداور شد: بعد از انتخاب گزینه درخواست جمع‌آوری پسماند، نوع پسماند توسط شهروند انتخاب و وزن تقریبی آن وارد می‌شود و در این مرحله، آدرس دقیق شهروند از طریق مسیریاب نقشه وارد و پس از آن زمان جمع آوری مورد نظر انتخاب خواهد شد.

به گفته رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد پس از ثبت درخواست در صفحه اصلی، موقعیت مأمور و زمان جمع آوری برای شهروند اعلام می‌شود که در هنگام مراجعه مامور، پسماند تحویل داده می‌شود که پس از توزین توسط مامور مبلغ محاسبه شده به حساب سهیم فرد واریز می‌شود.

بزرگر خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند امتیاز ریالی کیف شهروندی خود را ذخیره و جهت استفاده از خدمات شهری مانند اتوبوس شهری، شهر بازی و غیره است و یا انتقال به حساب بانکی خود اقدام کنند.

این مسئول در پایان اظهار کرد: جهت انتقال امتیاز به صورت ریالی به حساب شخصی خود می‌بایست پس از مراجعه به سامانه سهیم به آدرس sahim.yazd.ir ، ابتدا به قسمت حساب‌های من مراجعه و با انتخاب گزینه افزودن حساب، مشخصات درخواستی را وارد و پس از آن در منوی اطلاعات کاربر، حساب بانکی پیش فرض را انتخاب و درخواست تسویه حساب جدید کرد که پس از بررسی درخواست، پول به حساب بانکی ثبت شده واریز می‌شود.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..