جای خالی مدعیان فرهنگ در میادین فرهنگی؛

تئاتری که در ابرکوه مقابل صندلی‌های خالی روی صحنه رفت

مسئول گروه هنری شاخ نبات در حاشیه اجرای یک تئاتر مذهبی از فقدان حمایت و حتی حضور مسئولان فرهنگی شهرستان گلایه کرد و گفت: اگر مسئولان به دنبال استمرار رویدادهای فرهنگی و هنری اثرگذار هستند تا بتواند بخشی از مشکلات جامعه را برطرف کند، باید در فضایی کاملاً عادلانه از چنین آثاری حمایت کنند.

این روزها غربت هنر به ویژه هنر تئاتر در شهری که میراث‌دار فرهنگ و هنر است و هنرمندان آن همیشه در عرصه و روی صحنه‌های مختلف ملی و بین‌المللی نام ابرکوه را پرآوازه کرده و پرچم این شهر را بالا برده‌اند، به شدت احساس می‌شود و برخی تولیدات هنری در کمال ناباوری نه تنها مورد استقبال و حمایت قرار نگرفته، بلکه مغفول مانده و در نقطه‌ای که نباید متوقف می‌شود.

تئاتر عروسکی «تیر و عطش» در آخرین اجرای خود در حالی به روی صحنه رفت که عروسک‌گردانان و بازیگران بدون توجه به صندلی‌های خالی، با عشق به اجرا پرداختند؛ اما تئاتری که روح آن با حضور تماشاگر و مخاطب پیوندی عمیق دارد تا کی این‌چنین دوام آورده و می‌تواند در روزهای سخت و برهه‌های حساس گره‌گشای مشکلات فرهنگی شهر باشد؟

«مجید اخلاقی» کارگردان این نمایش  اظهار کرد: باعث تأسف است در شهری که از دیرباز مهد فرهنگ و هنر بوده و در این زمینه سرآمد است، حمایت از تولیدات فرهنگی، مذهبی و هنری به ویژه در عرصه تئاتر به شدت مورد بی‌مهری قرار گیرد و آثاری که بعضاً می‌تواند بخشی از آسیب‌های اجتماعی را مرتفع کند، علی‌رغم صرف هزینه‌های سنگین در آرشیوها جلوه‌گری کند.

وی ادامه داد: با توجه به جای خالی نمایش‌های حوزه کودک و نوجوان تلاش بر این شد تا در زمینه نیز نمایشی با موضوع شهادت حضرت علی‌اصغر (ع) آماده و اجرا شود لذا تئاتر مذکور به صورت عروسکی، همراه با موسیقی و بیانی شیوا و رعایت روحیات رده سنی مخاطب (کودک و نوجوان) مهیا شد تا به‌ دور از روایت صحنه‌های دلهره‌آور با روان و ذهن مخاطب خود ارتباط مناسب برقرار کند.

اخلاقی با بیان این که این اولین تجربه اجرای نمایش عروسکی بود که عروسک‌های آن نیز توسط هنرمندان شهرستان ساخته شد، خاطرنشان کرد: با وجود همه مشکلات و موانع در این مسیر و همچنین بهای گزاف ساخت عروسک در کارگاه‌های عروسک‌سازی خارج از شهرستان، با پشتکار و تلاش چندین ماهه، ساخت عروسک‌ها در ابرکوه رقم خورد که باید به خلاقیت هنرمندان این دیار هم در زمینه ساخت عروسک و هم عروسک‌گردانی بدون پیش‌زمینه‌ی آموزشی، آفرین گفت.

وی با اشاره به اینکه تهیه عروسک‌ها با آزمون خطا و بیش از سه هفته به طول انجامید، ادامه داد: با توجه به این که دوخت لباس نیز هزینه دیگری را در برداشت و گروه نمایشی قادر به پرداخت آن نبود و متأسفانه هیچ اسپانسری هم در کار نبود، تصمیم بر این شد عروسک‌ها به ابعاد واقعی انسان ساخته شود تا بتوانیم از لباس‌های هیئت تعزیه استفاده کنیم.

مسئول گروه هنری شاخ نبات با بیان این که جهت ارتباط‌گیری بیشتر با مخاطبان، بخشی از صحنه‌ها نیز به صورت تکنیک سایه بازی اجرا شد، عنوان کرد: با توجه به محدودیت‌های فضای مجازی در روزهای اخیر، متأسفانه این اثر هنری آن‌چنان‌که پیش‌بینی می‌کردیم دیده نشد و علی‌رغم همه تلاش‌ها، کمتر کسی از اجرای آن مطلع شد.

اخلاقی از صرف هزینه ۶۰۰ میلیون ریالی برای به روی صحنه رفتن نمایش «تیر و عطش» خبر داد و گفت: در خاتمه این نمایش، تلاش شد تا برخی مفاهیم واقعی دفاع مقدس نیز به تصویر کشیده شود اما نه‌ تنها برخی مسئولین و مدعیان فرهنگ در شهرستان هیچ‌گونه حمایت مالی از این اجرا نداشته، بلکه سالن آمفی‌تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هم افتخار میزبانی آنان را نداشت.

وی تأکید کرد: اگر مسئولین شهرستان به دنبال استمرار چنین رویدادهای فرهنگی و هنری هستند، بایستی بیش‌ از پیش در مسیر حمایت این‌گونه کارها، آن‌هم در فضایی عادلانه قدم بردارند؛ چرا که تأمین هزینه‌های برآورد شده برای غالب آثار نمایشی با رعایت تمام ابعاد تکنیکی و هنری آن، در توان گروه‌های هنری نبوده و موجب توقف و سکون آنان می‌شود.

این هنرمند در پایان ضمن قدردانی از «خلیل اکرمی» شهردار و «مهدی ابرقویی» فرمانده ناحیه مقاومت بسیج ابرکوه، یادآور شد: متأسفانه با وجود اجراهای متعدد هنری اعم از تولید آثار نمایشی، فیلم کوتاه، سرود و نماهنگ، برپایی نمایشگاه آثار هنری و غیره، شاهد حمایتی مطلوب از برخی دستگاه‌ها و مسئولان مدعی و متولی فرهنگ و هنر در شهرستان نبوده‌ایم که چنین شرایطی دور از شأن شهر تاریخی، متمدن، فرهنگی، هنری و مذهبی ابرکوه است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..